Alexandra Anghel, Algolia România: ”diversitatea, o modalitate de a atinge un scop”. Cum poți să recrutezi divers fără să scazi calitatea angajărilor

Subiectul diversității și al egalității de gen este unul prea puțin abordat, mai ales când vine vorba de startup-uri și echipele care lucrează la construirea unei afaceri de tech. Paradigma începe să se schimbe și la noi și tot mai mulți fondatori, precum și investitori, își dau seama de importanța pe care o au echipele care au în echipa de fondatori atât bărbați cât și femei.

Diversitatea ar trebui privită ca o modalitate de a atinge un scop - fiecare persoană aduce perspective, experiențe și abilități unice într-o echipă de startup. Într-un mediu atât de dinamic și competitiv, diversitatea poate genera inovație și soluții mai creative, produse și servicii care să răspundă nevoilor unei piețe diverse și să aibă succes pe termen lung”, ne-a spus Alexandra Anghel, o antreprenoare din tech cu vechime în domeniu.

Alexandra Anghel a fost cofondator și CTO al MorphL, startup românesc ce avea o soluție ce automatiza prin AI procese online și de ecommerce, achiziționat de gigantul Algolia în 2021, și acum deține funcția Director AI Engineering în cadrul Algolia România. 

”Sunt în ecosistem de multă vreme (peste 15 ani). Nu pare ca s-a schimbat în mod fundamental în ultimii ani. Am observat că se vorbește mai des despre mai multe tipuri de diversitate (în afara celei de gen), dar cam atât. Per total, e posibil ca numărul femeilor antreprenor să fi crescut, dar nu am văzut că asta să se traducă în o mai bună reprezentare la pitch-uri sau alte evenimente startup”, completează Alexandra.

Din punctul ei de vedere, există un mod clar ca afacerile, indiferent că vorbim despre startup-uri, fonduri de investiții sau companii scale-up, să construiască echipe diverse. Anume să recruteze în mod deliberat echipe diverse. 


Pentru că vorbim despre diversitate, vă invităm să spuneți perspectiva voastră privind diversitatea în echipe sau în dinamica acestora. 

StepFWD invită startupurile din România să completeze un chestionar privind diversitatea din mediul antreprenorial de la noi. 

Răspunsurile vor fundamenta cea de-a doua ediție a Raportului Diversității în Ecosistemul de Startupuri din România, care își propune să contribuie la explorarea modului în care diversitatea e prezentă în antreprenoriatul din România și a impactului pe care îl are asupra acestuia.


”Asta nu înseamnă recrutarea / atragerea unor persoane mai puțin pregătite, ci mărirea timpului de recrutare și o atenție sporită la profilul persoanelor care sunt aduse într-o echipă”, explică Alexandra. 

Antreprenoarea și managerul Algolia România dă și câteva exemple de acțiuni ce ne  pot ajuta să punem un accent sporit pe inițiativele care se adresează femeilor și altor grupuri subreprezentate, cum ar fi:

  • Programe de mentorat și educație
  • Beneficii financiare și acces la finanțare
  • Promovarea rolurilor modele și a diversității în leadership
  • Crearea de spații și comunități incluzive.
  • În mediul antreprenorial din România, femeile sunt acționare în 47% dintre firmele active cu cifra de afaceri de peste 10.000 de lei, aproape la paritate cu bărbații, potrivit unui studiu realizat de Impact Hub și Bravva Angels pentru ING Bank România și dat publicității în primăvara anului trecut. Mai mult, una din patru companii este deținută 100% de către femei. 

    Femeile sunt, însă, mai capabile să genereze randament și eficiență, abilitate care se vede în rezultatele că firmele cu acționariat 100% feminin au o rată medie a profitului net aproape dublă față de cele cu acționariat 100% masculin. 

    Referitor la capacitatea business-urilor de a se dezvolta indiferent dacă din echipa de fondatori fac parte numai femei, bărbați, sau dacă vorbim despre o echipă mixtă, recomandarea Alexandrei Anghel este ca toți antreprenorii ”să-și facă "temele" în ceea ce privește dinamica afacerii lor (costuri, planuri de creștere a numărului clienților, planuri de dezvoltare a produsului), dar și în privința fondurilor de investiții către care se adresează (dacă un fond de investiții e pe final de viață sau e la început, ce portofoliu au, care e etapa de la care investesc).”

    ”Am văzut foarte puțini antreprenori care au un plan cât de cât despre cum vor reuși să returneze o investiție”, afirmă Alexandra Anghel, Director AI Engineering la Algolia România.

    Un alt element pe care antreprenoarea îl consideră important, indiferent că vorbim despre fondatori sau fondatoare de startup, este ca aceștia să-și construiască o rețea de mentori pe care să se poată baza în momente dificile.

    În momentul în care dezvolta MorphL, alături de Ciprian Borodescu, Head la Algolia (AI R&D) România, Alexandra a făcut parte din a doua serie de companii acceptată în acceleratorul Techstars Montreal, program specializat în AI. 

    ”Startup-urile pot fi create sau pot dispărea, dar relațiile dintre oameni pot fi mult mai durabile”, concluzionează Alexandra Anghel.



    Citeste si