Alexandru Șeremet, BMW România: Condusul autonom, noul smartphone al societății moderne

Știrile privind prezența mașinilor autonome pe străzile din toată lumea sunt din ce în ce mai dese în ultimii ani. Fie că vorbim despre vești de la constructorii auto sau de la autoritățile orașelor care introduc sau plănuiesc să introducă transportul autonom în urbea lor.

Citeam recent despre faptul că Japonia va ”lăsa libere” pe străzi 100 de mașini autonome, care vor servi circa 7.000 de pasageri, pe perioada Jocurilor Olimpice din 2020. De altfel, din luna octombrie și până în 2022, autoritățile din Țara Soarelui Răsare vor testa pe șosele mașini care nu au nevoie de șofer, autoturisme produse de 28 de firme. În plus, aceștia și-au propus să vândă mașini complet autonome în 2025. 

Având în vedere dezvoltările de pe acest segment al mobilității, am stat de vorbă cu Alexandru Șeremet, Corporate Communication Manager BMW Group România, despre potențialul pe care îl au mașinile autonome în viitorul transporturilor, despre oportunitățile pe care le creează apariția acestora pe șosele, nevoile pe care le au, dar și despre momentul în care suntem acum în ceea ce privește transportul autonom.

”În primul rând trebuie făcută o nuanţare. În prezent se vorbeşte foarte mult în termeni alb sau negru şi privim doar spre automobile complet autonome. Până atunci o avem deja automobile „semi-autonome”, care pot interveni pentru prevenirea accidentelor sau pot asista şoferul în timp real pentru deplasare. Viitorul o să aducă automobile care se pot deplasa autonom doar pe anumite drumuri, bine definite, întâi pe autostrăzi, apoi în oraşe”, precizează Alexandru Șeremet.

Efect în cascadă

Din punctul său de vedere, un viitor cu mașini autonome ar putea avea ca rezultat un trafic mai sigur și bine controlat. Iar acest lucru are un efect în cascadă: un trafic sigur schimbă business-ul asigurărilor.

”Uşurinţa de utilizare (auomotomobilele autonome nu mai necesită carnet, pot fi utilizate de copii, de persoane cu handicap) este şi eliberatoare, dar poate creşte şi utilizarea automobilelor, aşa numitul „induced demand”. Paradoxal, sunt teorii care avertizează ca aceasta poate duce la creşterea traficului în oraşe. Suplimentar, toată economia conexă transporturilor poate fi afectată. De exemplu, transportul de marfă autonom nu doar că elimină şoferii, dar şi toată economia în jurul lor. În state precum SUA, vorbim de o întreagă infrastructură care îi deserveşte (cu comunităţi construite în jurul acesteai): moteluri, parcări şi puncte de odihnă, cafenele şi restaurante”, menționează Alexandru.

Level 2

În ce stadiu suntem acum în dezvoltarea autoturismelor autonome? Ținând cont că se previzionează a fi 5 niveluri de automatizare, în acest moment suntem la level 2. În traducere, avem automobile semi-autonome, care asistă și susțin deplasarea, însă aceasta trebuie, în continuare, supervizată de un șofer.

”Level 3 şi 4 este anticipat pentru 2021 de mulţi producători. Acesta va aduce primele automobile cu adevărat autonome, dar numai în zone şi situaţii clar definite şi cu prezenţa conducătorului auto. De această dată el nu trebuie să supervizeze permanent, dar trebuie să fie pregătit să intervină”, spune reprezentantul BMW România.

În viziunea sa, un automobil complet autonom (level 5), un adevărat robot autonom, este greu de anticipat când va putea circula liber pe orice străzi, datorită multor restricţii tehnologice şi complexităţii scenariilor cu care s-ar putea întâlni. Cu toate acestea, autovehicule complet autonome, fără volan, pe autostrăzi şi oraşe (aşa numitele robotaxi, de exemplu), vom putea vedea în zone clar definite deja din deceniul următor.

Reticență la nou

Totuși, ca orice element care produce o schimbare, este posibil ca nu toată lumea să îmbrățișeze acest nou mod de transport. Iar problemele pe care le pot întâmpina aceste mașini în trafic sunt multiple, după cum spune Alexandru Șeremet: de la social acceptance, adică dacă vom avea curajul de a le folosi sau de a merge în trafic alături de ele, la probleme ce țin de infrastructură sau costuri de dezvoltare.

”În acest moment indsutria are o abordare similară, în mare parte: parteneriate, care să aducă expertiză şi reducerea costurilor, şi o abordare pornind de la zone bine definite şi controlate care să se extindă (autostrăzi, anumite zone din oraşe)”, afirmă el.

De asemenea, o parte din aceste probleme izvorăsc și din faptul că există, încă, problema implicațiilor morale. Vorbim despre reducerea numărului de accidente, însă cum poți ”învăța” inteligența artificială să discearnă în diferite situații și să aleagă cea mai bună soluție pentru a evita victimele? Mai ales în contextul în care, din păcate, mașinile autonome au fost implicate în accidente. Chiar mortale.

Problema morală

”Problema „morală” este vehiculată frecvent, dar este una cu care automobilele autonome nu se vor confrunta cu adevărat. În primul rând angajamentul majorităţii productorilor este că sistemul va fi introdus în momentul în care vor oferi un nivel de siguranţă maximă, care într-un mediu controlat are potenţialul să elimine complet accidentele. În al doilea rând, automobilul are un mod „de gândire” diferit de cel uman. Nu este programat să ia decizi morale (ce persoană salvez sau care este decizia care salvează „mai multe persoane”), ci caută mereu soluţia de evitare a accidentului, până la limită”, declară Alexandru Șeremet.

Oricât am încerca să ne împotrivim evoluției mobilității, pentru industria auto este o revoluție care trebuie să se întâmple, fiind împinsă și de un mediu concurențial puternic. ”Condusul autonom însă transformă business-ul auto duce spre un viitor unde partea hardware se contopeşte cu cea software. Producătorii auto nu vor mai vinde produse, ci servicii de mobilitate. Aceasta aduce jucători noi, neaşteptaţi – aşa cum este Uber”.

Constructor de tehnologie

De altel, după cum precizează Alexandru Șeremet, chiar și BMW a anunțat faptul că își asumă transformarea dintr-o companie auto, într-una de tehnologie, ”împins de transformările din piață”.

”Încă o dată, această revoluţie vine cu multe variabile şi elemente care sunt încă poate greu de anticipat, dar vine treptat şi aduce adaptarea jucătorilor din piaţă. Trecerea la condusul autonom trebuie să aducă unească expertiza din două industrii foarte complexe şi sofisticate: auto şi IT (cu partea de procesare, senzori, inteligenţă artificială, comunicare). Aceasta duce la multe asocieri şi partenieriate. De exemplu, BMW Group colaborează cu Here Maps, Intel, Microsoft, MobilEye, Contiental, Fiat-Chrysler, Mercedes pentru diverse aspecte din condusul autonom”, completează Șeremet.

Și pentru că a vorbit industria IT, reprezentantul BMW România ține să menționeze exemplul său preferat din industrie, iPhone, despre care consideră că a adus o schimbare de paradigmă pe segmentul smartphone-urilor, așa cum mașinile autonome au potențialul de a schimba diverse modele economice, dincolo de transporturi.

”La lansare nimeni nu îi anticipa potenţialul, de exemplu că va fi folosit în aplicaţii ştinţifice, banking sau medicină. Acum smartphone-ul este componenta esenţială din viaţa noastră.  A fost o transformare radicală, care a venit în câţiva ani şi ne-a transformat nu doar economia, dar şi modul în care trăim. Chiar dacă transformarea este majoră, s-a instaurat treptat, de-a lungul mai multor ani, nu a creat şocuri şi a generat, treptat şi constant, soluţii şi modele de business noi”, afirmă Șeremet.

Acesta este convins că și condusul autonom poate fi considerat, până la un punct, noul smartphone al societăţii moderne. Şi transformările şi modele de business sunt foarte vaste.

”De exemplu, eliberat de nevoia de a se concentra condusului, şoferul devine pasager, iar maşina, conectată şi inteligentă poate să devină furnizor de servicii pentru cel de la bord, prins în trafic zeci de minute. La fel cum smart phone-ul nu a mai fost doar un telefon, putem să imaginăm că automobilul autonom nu o să fie doar un mijloc de transport”, declară reprezentantul BMW România.

Lucrurile de care avem nevoie

Însă, până vom ajunge în acel moment, avem nevoie să implementăm soluții care să ușureze ”comunicarea” vehiculelor autonome și să le permită funcționarea optimă.

Iar după cum precizează Șeremet, un prim pas ar trebui făcut prin acoperirea 5G care să susțină comunicarea automobilelor autonome. ”Putem să imaginăm şi o infrastructură Car2X Communication – comunicarea a automobilului cu alte automobile dar şi cu elemente de infrastrucutră, de exemplu semafoare”, spune el.

Totodată, calitatea drumurilor este iarăşi importantă. Implementarea de autovehicule autonome se va face treptat, în zone concentrate din oraşe care vor creşte tot mai mult. La fel, va fi diferenţiat în funcţie de tipul de transport.

”Condusul autonom vine cu schimbări de paradigmă pentru care trebuie să ne pregătim, să putem preîntâmpina probleme ale unor comunităţi, bresle, regiuni care se bazează pe un stil de viaţă care încetează să existe. Însă suntem încă departe de o astfel de transformare majoră”, concluzionează Alexandru Șeremet, Corporate Communication Manager BWM Group România.

Poți afla și părerea altor reprezentanți din industria mobilității referitor la oportunitățile transportului autonom și modul în care mașina nu mai este doar un produs, ci se transformă într-un serviciu în orașul viitorului, din acest material. 



Citeste si