- 27 Aprilie 2022
Antreprenorii români despre noi taxe și sarcini administrative: ”Se încalcă dispozițiile Constituției privind libertatea și dreptul de a exercita o activitate economică”
”Inițiativa reia propuneri mai vechi care au fost respinse sau declarate neconstituționale, într-o formulare aproape identică, cu Plx nr. 452/2020 (cunoscută pentru propunerea de a transfera gratuit terenurile ROMEXPO către o asociație privată)”, spun oficialii CNIPMMR.
Propunerea legislativă prevede introducerea de noi obligaţii birocratice şi taxe pentru toți întreprinzători, astfel: obligarea acestora de a se înscrie într-un registru - Catalogul Firmelor - realizat de o asociație, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii, de a plăti o taxă anuală aferentă acestei înscrieri și de a raporta orice modificare a actelor constitutive.
Nivelul taxelor propuse este stabilit astfel:
Proiectul încearcă, într-o formă mascată, să substituie Oficiul Național al Registrului Comerțului cu o asociație privată: prin acordarea dreptului de a ține evidența tuturor profesioniștilor și a oricăror modificări ale actelor constitutive ale acestora (art. I pct. 3 din proiect, lit. m2-m5) și ținerea unui registru al administratorilor (art. I pct. 5 , referitor la art. 41 alin. 5); obligarea ONRC de a pune la dispoziție cu titlul gratuit a înscrierilor din registrul comerțului, pentru a fi corelate cu Catalogul Firmelor, în fapt transferul bazei de date (pct. 3 din proiect, lit. m8)”.
”Se acordă competențe exclusive unei asociații, care vor fi de asemenea contra cost, pentru certificarea tutorilor din cadrul companiilor, înregistrarea contractelor de parteneriat pentru formare profesională a elevilor, monitorizarea instruirii și participarea la evaluările elevilor în sistem dual. Se propune sancționarea societăților prin introducerea obligației ca depunerea situațiilor financiare anuale să fie condiționată de achitarea taxelor pentru înscriere în Catalogul Firmelor (art. II din proiect) și obținerea certificatului de competență (art. IV din proiect). De asemenea, se propune extinderea atribuțiilor prin ”implicarea în realizarea de proiecte (...) de dezvoltare urbană durabilă menită să susțină mediul de afaceri” (art. I pct. 10 din proiect)”, mai semnalează reperezentanții antreprenorilor din România.
Probleme identificate în cadrul inițiativei legislative”CNIPMMR a reacționat în mod constant asupra acestor inițaitive care propuneau fie transferul registrului comerțului la o asociație privată, fie introducerea de taxe pentru întreprinzători în folosul unei asociații private sau acordarea gratuită a terenurilor ROMEXPO”, spun oficialii consiliului, precizând faptul că această inițiativă legislativă are aceleași probleme ca cea anterioră, după care a fost copiată (Plx nr. 452/2020).
- Proiectul încalcă dreptul constituțional la liberă asociere, obligând profesioniștii - societăți comerciale, PFA, întreprindere individuale și familiale - să se înscrie în Catalogul firmelor;
- Nu poate fi obligată o persoană juridică să se înscrie într-un registru realizat de către o structură asociativă și să achite și o taxă pentru acest lucru, care nu reprezintă un serviciu prestat în folosul acelei firme ci îndeplinirea unuia dintre obiectivele camerelor de comerț, pe care aceasta ar trebui să și-l realizeze prin mijloace proprii și nu prin forța coercitivă a unei legi.
- Taxele reprezintă obligații fiscale ale persoanelor juridice care se achită numai în contraprestație cu un serviciu executat de către o autoritate publică;
- Se încalcă dispozițiile Constituției privind libertatea și dreptul de a exercita o activitate economică, prin obligarea obţinerii unui “certificat de competenţă” contra cost, iar potrivit proiectului în lipsa acestui certificat de competenţă, nu mai pot fi depuse situaţiile financiare la unităţile Ministerului Finanţelor Publice.
- În Legea 31/1990 și în Codul Civil nu există nicio prevedere conform căreia persoana care administrează o persoană juridică de drept privat trebuie să îndeplinească anumite criterii de competență, pentru desemnarea reprezentantului legal fiind suficient acordul de voință al persoanelor care constituie persoana juridică.
- În majoritatea IMM-urilor, persoana asociatului unic se confundă cu persoana administratorului, prin urmare acesta nu poate fi obligat să dețină anumite competențe deoarece, odată cu învestirea propriilor fonduri în funcționarea firmei, el este singurul responsabil de eșecul sau reușita acelei afaceri;
- O asociație privată, indiferent de scopul declarat şi denumire, dobândeşte prin proiect avantaje din partea statului prin introducerae de taxe obligatorii, în afara Codului Fiscal.
Totodată, reprezentanții CNIPMMR notează faptul că, raportat la dispoziţiile Constituţiei României şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale sunt evidente problemele de constituţionalitate ale proiectului:
- Proiectul de lege are un caracter individual, fiind conceput nu pentru aplicarea la un număr nedeterminat de cazuri concrete, ci unui singur subiect de drept - o asociație privată - caz prestabilit expres. Această soluţie legislativă nu vizează stabilirea unor reguli cu aplicabilitate generală;
- Se încalcă principiul egalităţii prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât are caracter discriminatoriu în raport cu alte subiecte de drept privat pentru oferirea de servicii întreprinzătorilor, o zonă în care primează libertatea comerţului şi concurenţa loială.
”CNIPMMR solicită Senatului și Camerei Deputaților să respingă această inițiativă legislativă, care se înscrie în ciclul de propuneri reluate în mod suspect și constant, prin care se acordă unei asociații private atribuții de natura autorităților publice și introducerea de taxe publice exclusiv pentru interesul privat al acesteia”, transmit oficialii consiliului.