BCR la 9 luni 2021: finanțare pentru companii, activități de educație financiară

BCR a dat publicității rezultatele din primele 9 luni din 2021. Pe lângă performanța financiară a băncii, echipa BCR a comunicat noi detalii despre performanța produselor digitale din portofoliu, finanțările acordate companiilor și despre inițiativele de educație financiară.

Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (BCR) a crescut cu 11,1% an pe an la 30 septembrie 2021.

Potrivit oficialilor băncii, au fost acordate credite noi în valoare de 7 miliarde de lei în primele nouă luni (1-9) din 2021 către persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi.

Finanțările nou acordate pentru companii au fost de peste 4,7 miliarde de lei în primele nouă luni (1-9) din 2021, dintre care o treime reprezintă credite de investiții. Au fost susținute 4.100  companii care creează 240.000 de locuri de muncă.

Totodată, 1.300 de microîntreprinderi, cu 14% mai multe decât în 1-9 2020, și 8 ONG-uri au fost finanțate prin BCR Social Finance în primele 9 luni din 2021.

”Dincolo de cifre și de rezultatele financiare, în astfel de momente de bilanț, ne uităm la impactul real și la schimbările pozitive pe care proiectele noastre le aduc în societate. Scopul nostru este de a acționa ca o ancoră care dă siguranță economiei, atât prin sprijinirea programelor garantate de stat și a fondurilor europene, cât și prin soluții personalizate de finanțare. Există proiecte, idei și dorință de dezvoltare, precum și nevoia de modernizare și evoluție, așa cum există oameni bine pregătiți. Dovadă sunt cele peste 4.000 de companii finanțate anul acesta, o treime dintre credite fiind investiții, precum și semnarea acordului de colaborare dintre BCR și ROREG pentru a accelera atragerea investițiilor din fonduri europene pentru România SA și România SRL. Mediul de business a reușit de multe ori în ultimii 30 de ani să fie un reper în momente dificile, iar noi înțelegem să rămânem aproape de societate și de temele relevante pentru români, inclusiv prin susținerea campaniei de vaccinare, pentru siguranța și sănătatea tuturor”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Digitalizare accelerată și transformarea interacțiunilor cu clienții 
  • 62% din creditele de nevoi personale din 1-9 2021 au fost acordate 100% digital
  • Creștere susținută a tranzacțiilor și produselor digitale:

o          Creștere cu 60% a tranzacțiilor în George față de 1-9 2020

o          55% din totalul cardurilor de credit și64% din totalul produselor de tipul descoperit de cont sunt acordate digital prin George

o          George Moneyback, programul de loialitate care oferă bani înapoi, ca reducere, clienților BCR care folosesc plata cu cardul, a ajuns la 565.000 de utilizatori.

  • Extinderea platformei George cu parteneriate locale în jurul a 6 ecosisteme: Sănătate, Educație, Locuințe, Mobilitate, Afaceri și Stil de viață. Soluțiile Splash, Regina Maria sau Bitdefender sunt la un click distanță, noi parteneriate urmând să fie anunțate în perioada următoare.
  • Banca a continuat să investească în noul model de business implementat în unități prin managementul programărilor clienților. A extins programul disponibil online, astfel că programările pot fi făcute pe tot orarul de funcționare al sucursalelor bancare. La un an de la introducere, aproape 5 milioane de programări au fost efectuate de către clienții BCR, cu o medie de 20.000 de programări pe zi.
Impactul BCR în economie

În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 7,0 miliarde de lei în 1-9 2021. Vânzările de credite ipotecare în lei au crescut cu 15,4% an pe an și cu 58% în T3 2021 vs. T2 2021, în principal datorită accelerării în T3 2021 a vânzărilor produsului garantat de stat Noua Casă, dar si vânzărilor produsului ipotecar standard Casa Mea care reprezintă 62% din vânzările totale.

Noul credit ipotecar verde Casa Mea NaturA, parte din programul de sustenabilitate al băncii, a ajuns să reprezinte circa 30% din cererile lunare de finanțări pentru locuințe.

Volumele nou acordate de credite de consum au crescut cu 20,6%, iar descoperitul de cont și cardurile de credit cu 15,6% an la an față de aceeași perioadă a anului trecut. Stocul de credite ipotecare acordate în moneda locală s-a majorat cu 17,3% an pe an în 1-9 2021, în timp ce stocul de credite de consum a crescut cu 6.4% an pe an.

În activitatea de creditare corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 4,7 miliarde de lei în 1-9 2021, din care o treime au fost credite pentru investiții. Avansul stocului de finanțări s-a datorat în principal segmentului Clienți Mari care a crescut cu 49,2% an pe an.

De asemenea, finanțarea sectorului public a crescut cu 20,0% an pe an. Iar cea a sectorului IMM (inclusiv prin subsidiara BCR Leasing) cu 9,5% an pe an, atingând valoarea de 7,3 miliarde de lei (1,5 miliarde de euro) la 30 septembrie 2021, în principal datorită participării BCR în programul IMM Invest. 

Finanțările acordate de BCR Leasing au crescut cu 40% în 1-9 2021, comparativ cu aceeași perioadă din 2020, până la 1,2 miliarde de lei, oferind susținere antreprenorilor din toate domeniile de activitate.

Școala de Bani a organizat în primele nouă luni sesiuni online de educație financiară și ateliere pentru 45.000 de adulți și copii. Numărul total al celor care au participat în program a ajuns la 500.000 de oameni.

Platforma de educație antreprenorială BCR Școala de Business a ajuns la peste 17.500 de utilizatori (antreprenori, manageri, freelancers, profesori și studenți), cu un nou curs lansat: Programe de finanțare pentru antreprenori, realizat în parteneriat cu ADR Nord-Est. INNOVX-BCR, programul dedicat afacerilor din tehnologie, a ajuns la 100 de start-up-uri accelerate în ultimii aproape 3 ani.

Performanța financiară a BCR în primele nouă luni din 2021

BCR a înregistrat un profit net de 1.141,8 milioane de lei (232,5 milioane de euro) în 1-9 2021, în creștere cu 35,0% față de 845,8 milioane de lei (175,2 milioane de euro) în 1-9 2020, atât datorită performanței operaționale îmbunătățite în principal pe fondul unui volum de business mai mare, cât și a alocării de costuri cu riscuri mai reduse.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 12,3% până la 1.576,7 milioane de lei (321,0 milioane de euro) în 1-9 2021, de la 1.403,7 milioane de lei (290,8 milioane de euro) în 1-9 2020, pe fondul unor venituri operaționale mai mari și a unor cheltuieli operaționale mai reduse.

Venitul net din dobânzi a crescut ușor cu 1,1% până la 1.797,6 milioane de lei (366,0 milioane de euro) în 1-9 2021, de la 1.778,6 milioane de lei (368,5 milioane de euro) în 1-9 2020, determinat de volume mai mari de credite și depozite atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate, parțial compensat de impactul din dobânzi mai scăzute pe piața monetară.

Venitul net din comisioane a crescut puternic cu 23,6% până la 620,0 milioane de lei (126,2 milioane de euro) în 1-9 2021, de la 501,7 milioane de lei (103,9 milioane de euro) în 1-9 2020, determinat de un volum mai mare de tranzacții.

Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 4,2% până la 267,4 milioane de lei (54,4 milioane de euro) în 1-9 2021, de la 256,7 milioane de lei (53,2 milioane de euro) în 1-9 2020, în principal datorită unei activități de tranzacționare mai crescute.

Venitul operational a crescut cu 6,0% până la 2.776,9 milioane de lei (565,3 milioane de euro) în 1-9 2021, de la 2.618,5 milioane de lei (542,5 milioane de euro) în 1-9 2020, determinat de un volum de business mai mare.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 1.200,2 milioane de lei (244,3 milioane de euro) în 1-9 2021, în scădere cu 1,2% în comparație cu 1.214,8 milioane de lei (251,7 milioane de euro) în 1-9 2020, mai ales ca urmare a impactului pozitiv din deconsolidarea subsidiarei CIT One și optimizarea rețelei de sucursale retail, cât și datorită contribuției anuale ușor mai mici în 2021 la fondul de garantare a depozitelor.

Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 43,2% în 1-9 2021, față de 46,4% în 1-9 2020.

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de 70,0 milioane de lei (14,3 milioane de euro) în 1-9 2021, semnificativ mai redusă comparativ cu alocarea de 277,5 milioane de lei (57,5 milioane de euro) înregistrată în 1-9 2020. Această alocare a constat în principal din provizioane colective înregistrate pentru portofoliul de credite performante, ceea ce reflectă abordarea de risc prudentă a băncii în contextul actual.

Rata creditelor neperformante s-a situat la 4,0% în septembrie 2021, în scădere față de 4,5% în decembrie 2020. Această evoluție reflectă trendul pozitiv al creditelor acordate clienților și a fost sprijinită, de asemenea, de o acumulare scăzută de noi credite neperformante. În același timp, gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane s-a situat la nivelul de 130,8% în septembrie 2021.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR (doar banca) în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), s-a situat la nivelul de 21,17% în august 2021, semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României. De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 20,75% (Grup BCR) în iunie 2021 reflectă clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile acordate clienților au crescut cu 8,3% până la 46.573,2 milioane de lei (9.413,5 milioane de euro) la data de 30 septembrie 2021 de la 43.002,5 milioane de lei (8.833,2 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, susținute de creșteri atât în creditarea retail (+6,1% față de decembrie 2020, până la 26.716,8 milioane lei), cât și în cea corporate (+12,1% față de decembrie 2020, până la 19.701,1 milioane lei).

Depozitele de la clienți au crescut cu 1,2% până la 65.667,6 milioane de lei (13.272,9 milioane de euro) la data de 30 septembrie 2021 de la 64.876,8 milioane de lei (13.326,4 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2020, susținute de creșterea depozitelor retail (+1,9% față de decembrie 2020, până la 44.589,6 milioane lei), în timp ce depozitele corporate au scăzut cu 1,6% față de 31 decembrie 2020 până la 19.468,8 milioane lei.



Citeste si