- 8 Noiembrie 2019
Black Friday 2019: cum se stabilește prețul unui produs și ce contează
Citește aici primul episod al Ghidului Black Friday powered by avocatoo și FAN Courier.
Al doilea episod din seria educativă de Black Friday poate fi citit aici.
Ce înseamnă o reducere de preț?Pentru a fi legală o campanie de reducere, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege, este obligatoriu ca vânzătorul să se raporteze la cel mai mic preț din ultimele 30 zile, la care să aplice prețul redus.
Să luăm un exemplu: în perioada 14 octombrie - 14 noiembrie, laptopul X a avut prețul de 10.000 RON pe site-ul abc.ro. De Black Friday, pe 15 noiembrie, vânzătorul decide să ofere o reducere de 60% la acest produs, și îl pune la 4.000 RON. Totul este corect până aici.
NU: Black Friday nu este o campania reglementată prin lege, ci fiecare comerciant își stabilește propriile reguli dacă decide să organizeze ceva în acest sens. Este posibil ca pentru anumite produse să găsești cel mai mic preț din timpul anului, dar nu pentru toate.
Mergând pe exemplul de mai sus, laptopul X are o reducere de 60% pe 15 noiembrie, de Black Friday. Dar cel mai mic preț l-a avut în august, când pe site îl puteai găsi la 3.500 RON. Și este perfect legal.
Ce influențează prețul unui produs?Pe scurt, criteriile ar fi astea:
- Black Friday nu înseamnă o campanie de soldare, cum vezi la magazine când se termină sezonul.
- Vânzătorii la rândul lor depind de prețurile de la furnizorii produselor respective.
- Prețurile produselor sunt afectate inclusiv de costurile de transport și taxele vamale (dacă vorbim de importuri);
- Fiecare vânzător are stabilită propria politică comercială de stabilire a prețurilor, unde includem și cheltuieli conexe (personal, marketing, locație etc.).
Nu putem previziona totul, dar putem să-ți dăm câteva sfaturi, precum:
- dacă ai în minte un anumit produs, începe să te uiți atent la toate campaniile din an, nu doar în perioada Black Friday;
- dacă ceva sună prea bine ca să fie adevărat ca preț, cel mai probabil este în ediție limitată (adică un număr foarte mic de produse) sau provine dintr-o serie/ediție mai veche, sau este un produs resigilat - mare atenție la specificații, caracteristici și descrierea produsului respectiv;
- fă-ți o listă de la început cu ce ai dori să cumperi și cam care ar fi prețul pe care ești dispus să îl plătești;
- ține minte că este posibil ca vânzătorul să aibă politici speciale pentru aceste campanii, astfel încât e important să citești de la început termenii & condițiile (textul acela lung cu caractere mici, care se deschide câteodată într-o fereastră separată);
- în general, produsele nou-apărute pe piață sunt foarte greu de găsit la prețuri speciale pentru că furnizorii nu lasă la preț fix la perioada de lansare (adică e aproape imposibil să găsești ultimul model de iPhone la un preț cu 50% mai mic);
- intenția vânzătorului pentru Black Friday este câteodată să scape de stocurile vechi înainte de Crăciun; atenție de asemenea la durata valabilității produsului - este posibil ca anumite produse să fie în mod expres introduse în campaniile de Black Friday pentru că sunt aproape de data de expirare și atunci nu beneficiază în cele mai multe cazuri nici de dreptul de retragere (adică nu le vei putea da înapoi).
Știi la ce să fii atent de Black Friday și care îți sunt drepturile? Vinzi și vrei să îți protejezi afacerea? Descarcă gratuit ghidul complet de Black Friday făcut de avocatoo.
Imagine de Free-Photos de la Pixabay