Black Friday în România și în lume: istoria sărbătorii reducerilor

Black Friday marchează începutul perioadei de cumpărături pentru Crăciun în Statele Unite. Black Friday în România a fost introdus în 2011 de către eMAG. Iată istoria sărbătorii reducerilor în lume și în țara noastră.
Black Friday 2018 la eMAG, Flanco, Altex, PC Garage, evoMAG și alții. Ghidul complet înainte de sărbătoarea reducerilor

Black Friday, sau Vinerea Neagră, este denumirea zilei de după Ziua Recunoștinței, aceasta marcând deschiderea sezonului de cumpărături pentru Crăciun. Pentru că Thanksgiving Day (Ziua Recunoștinței) este sărbătorită de americani în a patra zi de joi din noiembrie, Black Friday este în a patra zi de vineri din lună și are loc în fiecare an între 23 și 29 noiembrie.

Pentru zeci de milioane de persoane din întreaga lume, Black Friday a devenit unul dintre cele mai așteptate evenimente de shopping din întreg anul. Acest lucru este valabil și pentru români, Black Friday în România fiind sărbătorit încă din 2011, când retailerul online eMAG a adus acest concept și în țara noastră.

Black Friday - istoria sărbătorii reducerilor

Însă, Black Friday are o istorie mai veche de un secol, și nu a fost asociată, dintotdeauna, cu zona de retail.

De exemplu, prima atestare a termenului Black Friday a fost pe 24 septembrie 1969, având legătură cu criza financiară și cu prăbușirea pieței aurului din State. Doi bancheri de pe Wall Street, Jay Gould și Jim Fisk, au cumpărat cantități foarte mari din aurul tranzacționat pe bursă, sperând că vor crește prețul acestuia, pentru ca mai apoi să-l vândă și să facă profituri imense. Însă, în acea vineri neagră din septembrie, planul lor a fost desconspirat, bursa primind o lovitură puternică, având ca rezultat falimentul tuturor celor de pe Wall Street, de la bancheri la fermieri.

Istoria sărbătorii reducerilor începe, cu adevărat, de prin anii ’50. Însă și de data aceasta termenul nu este asociat exuberanței pe care o simțim atunci când ne pregătim portofelele pentru a face shopping sau când ne gândim la multitudinea de produse și reduceri pe care magazinele le pun la bătaie de Black Friday.

Inițial, Black Friday (Vinerea Neagră) și-a căpătat renumele pe fond negativ. Așa cum spune numele, Black Friday are o istorie neagră în comerțul din Statele Unite, numele fiind asociat de poliția din Philadelphia cu actele de violență care provocate de cetățeni odată cu deschiderea sezonului de cumpărături. Vorbim aici despre magazine jefuite înainte de deschidere, despre ambuteiaje, accidente cauzate de îmbulzeala din magazine. Totul din disperarea consumatorilor de a prinde reducerile oferite de retaileri.

Pe la începutul anilor ’60, proprietarii magazinelor din Philadelphia propuneau chiar schimbarea denumirii de Black Friday în Big Friday, pentru a elimina conotația negativă care ajunsese să fie alăturată acestui termen.

Au mai fost necesare două decenii pentru ca retailerii să reinventeze Black Friday și să o transforme într-o sărbătoare a reducerilor. Astfel, Black Friday a devenit un eveniment de tradiție atât pentru retailerii dornici să încaseze venituri fabuloase de pe urma plăcerii pentru cumpărături a clienților, cât și pentru consumatorii care ”vânează” ofertele puse la dispoziție de magazine. În Statele Unite, de exemplu, încasările de Black Friday ale retailerilor s-au ridicat la 5 miliarde de dolari.

Vinerea Neagră a devenit, în România și în lume, ziua cu cele mai multe reduceri din an și o ocazie perfecte pentru a cumpăra produsele dorite la prețuri avantajoase.

Black Friday în România: eMAG a început totul cu reducerile sale

Black Friday în România se organizează din 2011, când acest concept de reduceri a fost importat în țara noastră de eMAG. Black Friday 2018 la eMAG se organizează pe 16 noimebrie, majoritatea retailerilor online din țara noastră alăturându-se acestei date. Alți retaileri care organizează Black Friday în România sunt evoMAG, cel.ro, PC GarageFlanco, Altex, Domo, F64, QuickmobileFashionDays, Elefant.ro, Seven Sins, Zorile Store, dar și alte site-uri de comerț online mai mici sau mai mari.

Black Friday în România a crescut de la an la an. De exemplu, un studiu recent de GPeC împreună cu Eureka Insights, arată că 7 din 10 români din mediul urban și cu acces la internet așteaptă în mod deosebit campaniile de reduceri de Black Friday 2018 și Crăciun pentru a achiziționa produse în perioada următoare. Anul trecut, doar în weekend-ul de Black Friday s-au înregistrat vânzări de peste 200 de milioane de euro.

În ceea ce privește Black Friday 2017 la eMAG, cel mai mare eveniment de shopping din an a adus 8,3 milioane de vizite pe site-ul eMAG și 1,1 milioane de produse comandate în valoare de 360 milioane lei, cu 10 milioane lei peste estimarea inițială și cu o creștere de 20% raportată la ediția anterioară din 2016.

La fel ca și în anii anteriori, Black Friday 2018 la eMAG se va desfășura pe parcursul unei singure zile. “Vrem să oferim cele mai bune prețuri și am făcut și un soi de spectacol în ultimii ani, punând la vânzare aur, mașini, vacanțe. Nu am mai putea face astea dacă ne-am întinde pe câteva zile”, declara recent CEO-ul eMAG.

Reduceri de Black Friday 2018 – se vor cheltui bani și pe jucării și produse de copii

Românii vor cheltui, în medie, 273 lei pentru jucării și produse destinate copiilor sau bebelușilor, iar pentru produsele din categoria Cărți, Birotică și Cadouri – bugetul mediu este de 251 lei. Pe ultimul loc în clasament se află produsele pentru adulți, românii fiind dispuși să cheltuiască doar 125 lei pentru acestea.

În intervalul noiembrie – decembrie, imediat după Black Friday, categoriile de Fashion, Cosmetice și Cărți/Cadouri sunt cele din care urmează să se achiziționeze cele mai multe produse, chiar dacă bugetul alocat pe aceste categorii este mai mic decât în cazul IT&C sau Travel.



Citeste si