Bucate pe Roate, afacerea care te face să te simți ca un șef de stat și care a trecut peste pandemie prin digitalizare

Bucate pe Roate nu e doar un business de catering simplu. Au fost cei care au creat preparatele pentru vizita oficială a Papei Francisc în România sau pentru un summit al șefilor de stat din Uniunea Europeană. S-au dezvoltat treptat, iar astăzi oferă inclusiv mâncare la oală pentru cei care vor gusturi bune pentru toată familia. Am descoperit legătura dintre mâncare și digitalizare în proiectul „Business în 5 Minute”.

„Business în 5 Minute” este un proiect start-up.ro, susținut de către ING Bank România, în care provocăm antreprenorii să ne răspundă la 10 întrebări în doar 5 minute. Descoperim astfel modul în care s-au născut business-urile, cele mai mari provocări, importanța partenerilor precum ING Bank în dezvoltarea afacerii, dar îi punem și în fața unor situații ipotetice care le testează rapiditatea de gândire și de reacție, atât de esențiale în antreprenoriat.


Bucate pe Roate a început în 2009, cofondat de Adrian Ungureanu și Daniel Nagirdu. Adrian spune că a început chiar în plină criză financiară, iar alături de Daniel, care-i este prieten din liceu, au închiriat o bucătărie într-un restaurant. Dar drumul antreprenoriatului fusese testat de Adrian și înainte, în 2005, la 23 de ani, după ce terminase Dreptul Afacerilor. Iar Daniel a pornit la drum cu o firmă de închiriere de mașini.

Au trecut împreună prin aventura antreprenoriatului proaspăt. Firma lor de închirieri de mașini avea, de fapt, doar două mașini care erau chiar ale lor, iar curând una dintre ele a fost furată.

„Uitându-mă în urmă, acum este o poveste amuzantă, dar la momentul respectiv a fost extrem de dificil. Dacă aveam mai multe solicitări în același timp, subînchiriam mașini de la prieteni, cunoștințe, încercam să ne descurcăm cum puteam mai bine. Dupa 3 ani de activitate ajunsesem să avem 20 de mașini”, explică Ungureanu.

Apoi au trecut în bucătărie, văzând această oportunitate să transforme pasiunea pentru mâncare în business.

„Bucătarul nostru era mama lui Daniel, care este pasionată de gastronomie și gătește foarte bine. Nu am știut exact în ce intrăm, ne imaginam că o să fie un fel de activitate part-time, pe care o începem la 10 și o terminăm la cel târziu 14-15”, explică acesta. Chiar râde și spune că dacă știau la ce se înhămau, probabil că nu s-ar mai fi apucat, iar business-ul de succes de azi poate nu ar mai fi apărut.

Încă din primele momente ale fondării s-a ivit oportunitatea unui contract de catering pentru o companie, adică să livreze masa de prânz pentru 30-40 de angajați. Chiar dacă începutul a fost mai dificil, au crescut organic prin recomandări.

De la catering la oală

Un pas important pentru Bucate pe Roate a fost diversificarea permanentă a ofertei, cu un drum spre mâncarea gătită la oală, în porții care să fie potrivite pentru o familie.

„În 2015 am preluat brandul Pomello, care era un business exclusiv de "mâncare la oală", a fost chiar brandul care a inventat acest concept. Așa ne-am extins și pe aceasta latură a catering-ului. La acel moment livrarea se făcea chiar în oalele de inox, abia ulterior am schimbat cu livrare în ambalaje de unică folosință din motive logistice. Daniel a crezut în acest segment și înca este un mare susținător, având în vedere că oamenii nu mai gătesc, dar totuși vor să aibă ceva gătit în frigider”, spune Adrian Ungureanu.

Și tot oala i-a salvat. Dacă în 2019, această direcție era doar una secundară a business-ului, pandemia a transformat-o în firul supraviețuirii.

„Apoi a venit pandemia și toate evenimentele pentru care trebuia să asigurăm catering-ul s-au anulat într-o săptămână. Faptul că nu renunțasem încă la serviciile de mancare la oală ne-a salvat businessul, altfel poate nu am fi supraviețuit”, explică specialistul în catering.

Catering la nivel înalt

Așa cum menționam, cele mai provocatoare evenimente de care s-a ocupat Bucate pe Roate au fost summit-ul șefilor de stat ai Uniunii Europene din 2019, la Sibiu, dar și vizita oficială a Papei Francisc.

„Am asigurat cateringul pentru delegații președinților, interpreți, presă și întreg personalul care s-a ocupat de acest eveniment, deci a fost o mare responsabilitate, pentru că trebuia să fim la înălțimea așteptărilor”, spune Ungureanu despre summit-ul de la Sibiu.

Pe lângă responsabilitatea de a avea grijă de personalități, restricțiile de securitate au fost la cote înalte, bineînțeles, așa că au trebuit să navigheze printre ele.

„Cu o zi înainte de eveniment, ni s-a spus să venim cu masa de prânz până în ora 6 dimineața în zona securizată. Prin urmare, am lucrat în acea noapte până dimineața pentru a putea livra”, explică Adrian Ungureanu.

Au pregătit astfel mâncare pentru 1.500 de persoane, în 5 zone ale orașului, totul în același timp. Pentru a reuși acest lucru s-au mutat cu o săptămână înainte la Sibiu cu jumătate de echipă și au fost nevoiți să recruteze 150 de colaboratori locali. Au fost singurii care au participat la licitația pentru eveniment, celelalte firme considerând că este prea complicat.

Când vine vorba de vizita Papei Francisc, spune că modul în care au ajuns să facă acest lucru a fost prin curaj. 

„În acest domeniu, contează să faci lucrurile cum trebuie pentru a fi recomandat mai departe. Când ai un eveniment important de organizat, îți este foarte greu să iei pe cineva fără recomandări, doar căutând pe Internet. Cred că te gândești la un eveniment la care ai participat și a fost ok și întrebi cu cine au lucrat pe catering”, explică fondatorul Bucate pe Roate.

Și complicat nu e doar pentru șefi de stat sau pentru Papa. Adrian își amintește că au avut o cerință specială chiar de curând, când au fost invitați la prezentarea unei colecții a brandului Murmur. Organizatorii au vrut un singur fel de aperitiv care să se potrivească perfect cu acea colecție.

„Am pregătit o tartină cu sfeclă roșie, în aceeași culoare ca hainele prezentate, la care am adăugat semințe de susan care să imite cusăturile care erau vizibile”, explică Ungureanu.

Unelte digitale pentru un business de catering

În pandemie, Bucate pe Roate și-a dat seama că trebuie să investească rapid în digitalizare și în mediul online. Comenzile online pentru mâncarea la oală au crescut de 10 ori, iar plățile online erau doar cu cardul. Chiar dacă treptat au revenit și la plata cash, acest pariu din pandemie a dus la o rată de plată cu cardul de 80%.

Acest moment de digitalizare a fost ajutat de serviciul de e-commerce de la ING Bank.

„Legat de soluția de e-commerce, pentru plăți online cu cardul, mie mi-a plăcut că soluția este oferită de bancă. Este mai simplu să ai toate soluțiile de la un singur partener, în cazul acesta, ING”, explică Adrian Ungureanu.

Un alt lucru important pentru digitalizare a fost extrasul MT940 din ING Business, prin care se pot importa informațiile despre plăți și nu mai trebuie introduse manual. În plus, cu ajutorul ING Bank au reușit să ia o linie de credit negarantată pentru a-i ajuta în faza de creștere, dar au accesat și programul IMM Invest pentru achiziția unui teren.

„Pentru creșterea afacerii, antreprenorii au nevoie de soluții digitale inteligente, stabilitate și predictibilitate. Dacă vorbim de e-Commerce, ING WebPay este soluția noastră de procesare a plăților cu cardul pentru clienții care vor să vândă și în mediul online”, spune Tiberiu Crețu, Office Manager într-un ING Office.

El menționează că ING WebPay a fost dezvoltat in-house, are numeroase facilități la cost redus, autonomie ridicată și disponibilitate permanentă, 24/24.

„ING Webpay are funcționalități precum one click payment, care permite introducerea cardului o singură dată și memorarea datelor, plăți recurente de tip abonament sau plata prin link”, mai explică Tiberiu Crețu.

În plus, „în ceea ce privește softul ERP și contabilitatea, ING Business oferă posibilitatea de descărcare a extraselor de cont pentru automatizarea diferitelor procese cum ar fi plățile sau facturile”, mai explică specialistul ING Bank. 

Planurile de viitor pentru Bucate pe Roate

În momentul acesta afacerea se ocupă de catering pentru evenimente corporate, mâncare la oală, contracte de asigurare a mesei de prânz și livrare de legume deja pregătite.

„În 2020 am început să ne specializăm în evenimente sociale (nunți, botezuri), care au continuat cu un număr restrâns de persoane, spre deosebire de cele corporate care au reînceput abia anul acesta. Acum am ajuns din nou ca peste 60% din încasări să fie din evenimente, corporate și sociale”, spune Ungureanu.

Estimează că 2022 va fi un an cel puțin la fel de bun ca 2019 și vor ajunge la o cifră de afaceri de 8 milioane de lei.

„Ca planuri de viitor, vrem să ne diversificăm meniurile. Eu sunt pasionat de nutriție, chiar am absolvit câteva cursuri printre care Nutrition Science de la Stanford. Aș vrea să ne educăm mai mult consumatorii și să introducem mai multe meniuri sănătoase”, explică antreprenorul.  



Citeste si