- 1 Octombrie 2018
Ce-am învățat construind un startup. Lecții la întâmplare
Max Ischenko spune despre el că a fost un programator bunicel, iar acum învață să fie un manager măcar la fel de bun. Este unul dintre acei tech geeks fundamental dedicat programării. Însă, după avea cum să ne povestească pe scena IT Arena 2018 din Lviv, Ucraina, atunci când ești om de tech și fondezi un startup, e cazul să înveți și niște business development.
Max Ischenko este fondatorul DOU.ua, o comunitate destinată developerilor din Ucraina cu vreo 150.000 de membri, și a Dijnni.co, un marketplace pentru recrutarea programatorilor. A devenit antreprenor prin 2000, iar la IT Arena 2018 a povestit despre ceea ce a învățat ca programator transformat în fondator de startup. Iată câteva lecții la întâmplare din care avem toți de învățat.
- Primul pas poate fi înfricoșător, dar este ok. Te gândești că poate nu o să ai destui bani, că să dai greș, că nu o să ai cu ce să îți plătești chiria, oamenii, te întrebi dacă ai făcut bine că ți-ai dat demisia, că nu mai ai siguranța unui loc de muncă bine plătit. Dar e ok, trebuie doar să faci acest pas.
- O altă lecție pe care am învățat-o este că nu poți doar să scrii cod ca fondator de startup. Nu poți delega deciziile de business ca tu să stai să scrii cod. Odată ce ai fondat un startup trebuie să te implici foarte mult pe partea de business development, de marketing. Nu poți lăsa decizii cruciale pe mâna altuia. Nu da unor oameni random pe care nu-i știi bine proiecte foarte mari de care să se ocupe.
- Alege să intri pe o piață de care îți pasă. Altfel nu va funcționa. Nu o să-ți placă nici ție ceea ce faci, nu vei dori să te implici și nici potențialii clienți nu vor fi extrem de încântați.
- Altă lecție pe care am învățat-o este că este greu să ai succes, să depășești competiția. Dar este mai ușor să fii numărul 1, decât să fii numărul 45. Când ești printre liderii de piață, lumea va veni singură la tine, nu va mai trebui să mai alergi tu după clienți.
- Nu poți căuta un ”investitor strategic” când ești în primele zile și nu ai ce să-i arăți acelui om.
- O lecție importantă este că durează mult. Pregătește-te pentru asta. Poate că dacă ești YouTube e mai ușor, dar dacă ești mic, cunoscut doar la tine pentru moment, pregătește-te că va dura foarte mult. Totuși, nu te descuraja.
- Sunt mai multe motive pentru care poți să dai greș, poate că e prea devreme pentru tine să fii pe piață, pentru că piața nu este pregătită pentru ceea ce oferi, sau poate pentru că nu ai un produs bun. Ține minte, totuși, faptul că trebuie să reușești doar o singură dată. Lumea o să țină minte câ ai reușit, uită că ai dat greș înainte.
- Întreabă-te dacă te și distrezi, dacă îți place să lucrezi cu oamenii din echipă, la produsul pe care-l faci. Astea contează mai mult decât dacă ajungi să faci un milion de dolari. Călătoria este mai frumoasă, mai importantă și este o răsplată mai mare decât finalul.
Citește și: