- 28 Iunie 2021
Ce înseamnă corporate intelligence? De ce sunt informații utile în fuziuni și achiziții
În procesele de fuziuni și achiziții (M&A), al treilea mare pas al companiilor, după contractarea echipelor de consultanță financiară și de legal, este să acceseze serviciile unei companii de corporate & competitive intelligence.
În esență, o companie activă pe segmentul de corporate intelligence poate realiza o acțiune de tip „enhanced” sau „in depth” due diligence, adică documentează, în teren, confruntă realitatea cifrelor și a rapoartelor din statistici cu realitatea din teren, analizează conduita de business, reputația companiei în rândul partenerilor, cultura organizației și alte elemente de interes pentru clientul care a apelat la serviciile sale.
”Zona de intelligence pentru companii este o componentă cheie în procesul de luare a deciziilor de către acționarii sau managementul companiilor. Când o corporație ia decizia de a investi în noi produse, servicii sau în altă companie, face acest lucru în urma unor studii, analize de piață, trenduri ale economiei etc. Deci, decizia se ia în baza unor informații de natură economică. Corporate Intelligence Agency livrează partenerilor acel tip de informație care aduce valoare adăugată în operațiunile zilnice ale companiei, indiferent de momentul în care este ea livrată: înaintea apariției unor noi produse, servicii sau investiții sau post-factum, atunci când compania suspicionează că este ținta unei agresiuni interne sau externe”, spune Gabriel Zgunea, CEO Corporate Intelligence Agency.
Corporate intelligence, înseamnă un ajutor pentru investitorii locali, străini sau nou intrați pe piață, care nu sunt familiarizați cu piața pe care doresc să se dezvolte, și care vor să înțeleagă componentele cheie care caracterizează o piață concretă.
Este o piață suport, dedicată exclusiv mediului de business, care urmărește să eficientizeze procesele de dezvoltare și să maximizeze protecția la risc.
Ce tip de firme folosesc corporate intelligence în RomâniaDevenind o componentă cheie pentru multe companii mari, valoarea pieței locale de corporate intelligence s-a apropiat anul trecut de 10 milioane de euro, pe fondul creșterii interesului față de astfel de servicii, în contextul profesionalizării mediului de business și a conștientizării că informația livrează cunoaștere și reprezintă un instrument util și important în procesul de luare a deciziilor.
În România, clienții care folosesc cu precădere aceste tipuri de servicii sunt companii multinaționale din industriile de retail, investment, banking, producție, farmaceutică, IT, oil & gas, construcții, logistică, asigurări, telecom.
Când apelează companiile la servicii de corporate intelligenceÎn afară de firmele interesate de serviciile de tip inhanced due dilligence, în mod particular, companiile care accesează servicii de corporate intelligence o fac din nevoia de cunoaștere referitoare la situații, persoane sau companii de interes, cunoaștere necesară în cadrul procesului decizional la nivelul companiei.
O altă categorie de clienți este interesată de îmbunătățirea sistemelor de risk managament și compliance, și se confruntă cu fraude interne sau potențiale fraude interne, care riscă să le pună în pericol reputația și patrimoniul.
În ultimii 3 ani, piața de corporate intelligence din România a cunoscut o deschidere mult mai mare față de investitorii străini și față de acele companii care navighează printre procese operaționale complexe, printr-o multitudine de colaboratori și de competitori.
Rămâne însă departe de piețele mature din Occident sau din spațiul Anglo-Saxon.
Majoritatea clienților companiilor de profil sunt entități listate la bursă, unde reputația brandului valorează, uneori, mai mult decât o pierdere financiară.