- 3 August 2025
Coloana #42 - Tot ce trebuie să știi despre afaceri, tehnologie și inovație săptămâna asta
- Bogdan Nicoară, cofondator Bright Spaces, ne-a povestit în seria de interviuri pentru documentar despre cum agilitatea, gândirea globală aplicată din prima zi și strategia te duc departe în business.
- Dan Lupu a fost printre primii investitori care au descoperit UiPath. În seria de interviuri care au dus la documentarul Romanian Startups - Roaring Tigers of Europe, el a explicat traseul său, dar și al startup-urilor din România.
- Marian Oprea, Coworkperativa: "Mulți au înțeles greșit ce înseamnă un spațiu de coworking"
- FoodFix: aplicația românească unde gătești cot la cot cu cei mai cunoscuți chefi din lume
- Completează chestionarul Mind your Business și ajută-ne să aflăm cum stau antreprenorii români cu wellbeing-ul mintal
- Honor Magic6 Pro: review pe termen lung după mai bine de un an de folosire
- Dan Gheoghe gătește plăcinte. Află cum a ajuns la Slice Pie Bar, de la construcții la HoReCa
- Story pe larg din documentarul Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe - cum a trecut Valentin Filip de la zona de development la ajutorul pe care-l oferă comunității de startups.
- Cum livrezi corect în eCommerce: produsul e perfect abia când a ajuns la client
- Samsung Galaxy Watch Ultra 2025 - testul de 24 de ore
- Investitorul Matei Dumitrescu vorbește în interviul pe larg din seria Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe despre atributele care definesc antreprenoriatul - rezolvarea problemelor, reziliență și colaborare.
Într-o vară în care temperaturile ating frecvent praguri sufocante, iar aerul urban este din ce în ce mai greu de respirat, Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” devine mai mult ca oricând un refugiu pentru bucurești și turiști. Sub sloganul „La Antipa e cool. Chiar și pe caniculă!”, muzeul îi întâmpină pe vizitatori cu activități educative, relaxante și o experiență completă de răcoare – de la intrare și până în grădină.
Pe lângă răcoarea din muzeu, pe aleea care duce către sera de fluturi exotici vii, a fost instalat recent un sistem de răcire, care pulverizează apă sub formă de ceață fină. E ca o „ploaie de vară” neașteptată, ce transformă simpla plimbare într-un ritual estival plin de prospețime, bucurie și joacă.
Începând cu 29 iulie 2025 și continuând pe toată durata verii, Muzeul Antipa oferă o promoție specială: la achiziționarea a două bilete de adult sau de pensionar, vizitatorii primesc gratuit un bilet de acces în sera cu fluturi vii. Oferta este valabilă zilnic, fără alte condiții, și transformă o zi toridă într-una memorabilă – cu zboruri tropicale, răcoare și multe descoperiri.
Servicii gratuite pentru antreprenorii care sunt în primul an de activitate de la RaiffeisenCampania, realizată în parteneriat cu SmartBill, se adresează exclusiv start-up-urilor și include12 luni gratuite la Pachetul de Cont Curent Plus (Raiffeisen Bank) și 12 luni gratuite la abonamentul SmartBill – Servicii de Facturare.
La începutul acestui an, Raiffeisen Bank a anunțat noi investiții în digitalizarea IMM-urilor, lansând o platformă ce permite antreprenorilor să-și deschidă cont de business, 100% digital, din confortul biroului propriu, în doar 15 minute.
De asemenea, prin programul factory by Raiffeisen Bank, compania continuă să susțină cu finanțare antreprenorii la început de drum, din 2018 și până în prezent, peste 620 de business-uri fiind finanțate cu până la 50.000 de euro fiecare, pentru a-și demara activitatea.
Totodată, pentru a susține comunitățile de start-up-uri și de creatori locali din România, Raiffeisen Bank și Mezanin Market au demarat proiectul FactoryLab, un spațiu de expunere și conectare între brand-urile creative și publicul larg. Spațiul, care reunește 80 de business-uri, cu o selecție de produse care îmbină designul de obiect, moda sustenabilă, bijuteria de autor, produsele gourmet, arta vizuală și decorațiunile, se află la nivelul 1 din Promenada Mall și este deschis în fiecare zi până la finalul acestui an.
Rezultatele Grupului BCR în S1 2025Grupul BCR a înregistrat un profit net de 1.473 milioane de lei (294 milioane de euro) în S1 2025.
- Creștere în termeni anuali a business-ului BCR în S1 2025 față de S1 2024. Avans de 9% al activelor nete, o creștere de 12% a profitului net, venituri operaționale mai mari cu 10,8% și un rezultat operațional în creștere cu 11,9%, susținute de un volum mai mare de afaceri cu clienții.
- Peste 2,4 milioane de români au beneficiat de educație și planificare financiară personalizată, prin Școala de Bani și prin serviciul de Coaching Financiar, care a fost integrat în Programul de Beneficii George. În S1 2025, peste 300.000 dintre clienții BCR care și-au setat un obiectiv în programul de Beneficii George și-au deschis un cont de economii.
- Finanțarea economiei. Mai mult de 4.000 de companii (inclusiv PFA și microîntreprinderi), care creează aproximativ 201.400 de locuri de muncă, au fost finanțate de BCR în primele șase luni din 2025.
- Accelerarea adopției produselor digitale în retail, 94% dintre produsele pentru persoane fizice (deschidere de cont curent, credite ipotecare și de consum, cont de economii, depozite, asigurări și produse investiționale) vândute pe flux 100% digital, comparativ cu 88% în S1 2024.
Deschiși pentru oameni, deschiși pentru afaceri cu impact
- Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (Grupul BCR) a crescut cu 4,3% an pe an la 30 iunie 2025.
- Credite noi acordate în valoare de 9 miliarde de lei în S1 2025 către persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi. Stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) a crescut cu 27,5% an pe an. În același timp, stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate în moneda locală a crescut cu 19,4% an pe an, cu portofoliul de credite Prima Casă influențat de cererea în scădere.
- BCR a aprobat credite noi corporate în valoare de 7,5 miliarde de lei în S1 2025, dintre care aproximativ 34% sunt destinate investițiilor.
Impact sustenabil și dezvoltare durabilă
- Mai mult de 1,6 miliarde de lei (320 milioane de euro) finanțări sustenabile corporate, cu un volum de peste două ori mai mare față de S1 2024. Majoritatea acestor finanțări sunt proiecte de energie regenerabilă și rețele de distribuție, BCR fiind principalul partener pentru astfel de investiții în România.
- Produsul ipotecar Casa Mea Natura, destinat achiziției de locuințe cu certificat de performanță energetică clasa A și B, a reprezentat 80% din creditele ipotecare noi acordate în S1 2025, în creștere față de media anului anterior de 69%, și cu un volum aproape triplu față de S1 2024.
Renault Group marchează o nouă etapă-cheie în dezvoltarea sa internațională, prin achiziționarea participației de 51% din uzina de la Chennai (RNAIPL), deținută anterior de Nissan.
India, devenită deja a treia cea mai mare piață auto din lume, continuă să înregistreze o creștere susținută, cu un avans de 7% în 2024 și perspective pentru o creștere de +3,5% în 2025. Cu o rețea competitivă de furnizori și o infrastructură industrială solidă, India devine un pilon central al strategiei globale a Grupului și a mărcii Renault la nivel internațional.
Pentru a conduce această nouă etapă de dezvoltare, Stéphane Deblaise este numit Director General Renault Group India, începând cu 1 septembrie 2025.
De la lansarea sa în 2010, uzina din Chennai a produs peste 2,8 milioane de vehicule – dintre care 1,2 milioane au fost exportate în peste 100 de țări – precum și 4,6 milioane de motoare și cutii de viteze. Susținută de un ecosistem format din aproape 300 de furnizori locali, uzina dispune de o capacitate anuală de producție de peste 400.000 de vehicule.
În prezent, este dedicată platformelor CMF-A și CMF-A+, iar în viitorul apropiat se pregătește să integreze o nouă platformă modulară Renault Group, ultra flexibilă și multi-energie, care va susține producția viitoarelor modele ale mărcii Renault.
Maspex preia controlul asupra Purcari WineriesMaspex Romania, o companie aparținând Grupului Maspex, a finalizat, prin intermediul Bursei de Valori București, procedurile ofertei publice de preluare voluntară a acțiunilor Purcari Wineries. La închiderea ofertei publice, peste 71% din acțiuni au fost subscrise de către acționarii existenți. Aceasta înseamnă că, după decontarea acțiunilor și îndeplinirea tuturor condițiilor reglementare obișnuite, Maspex va prelua controlul asupra Purcari Wineries.
”Avem o vastă experiență în a activa pe piața românească, unde Grupul Maspex este prezent de aproape 30 de ani. Suntem cel mai mare investitor polonez aici, iar produsele noastre, precum Tymbark, Tedi, La Festa și Bucovina, ocupă poziții importante în categoriile lor. Aceasta va fi a patra achiziție a Grupului Maspex în România. Viziunea noastră este de a dezvolta în continuare operațiunile Purcari Wineries prin valorificarea numeroaselor sinergii operaționale, strategice și de piață, cum ar fi creșterea potențialului de export al cramelor Purcari din Moldova, România și Bulgaria, prin valorificarea rețelei puternice de distribuție a Maspex. Actualul management a făcut o treabă excelentă construind una dintre cele mai importante mărci de vin din regiune și poziționând Purcari ca un jucător puternic și recunoscut în segmentul vinurilor premium”, spune Grzegorz Grabowski, Director General al Maspex Romania.
Platforma eAWB lansează o asistentă AI dedicată serviciilor de curierat din RomâniaDANA este un sistem automatizat, bazat pe algoritmi, construit pentru a înțelege solicitările clienților și pentru a oferi răspunsuri rapide. DANA a fost testată în ultima lună, perioadă în care a gestionat în mod complet 40% din totalul cazurilor de servicii de suport solicitate de clienții eAWB.
Până în septembrie, compania estimează că acest procent va ajunge la 80%. În prezent, timpul de răspuns la solicitări a fost redus cu 90%, iar aproximativ 35% dintre solicitări sunt rezolvate chiar de la primul mesaj transmis de client.
Asistenta AI identifică tipul de utilizator, recunoaște contextul solicitării și oferă soluții. În funcție de tipul situației, interacțiunea este direcționată către unul dintre cei patru agenți virtuali specializați, fiecare gestionând una dintre următoarele categorii:
- Situații speciale;
- Probleme legate de ridicarea sau livrarea coletului;
- Probleme tehnice legate de utilizarea platformei;
- Asistență comercială pentru alegerea serviciului de curierat.
Potrivit datelor din perioada de testare, 50% din solicitări sunt rezolvate în cel mult trei mesaje.
Salt Bank lansează Salt Business ClubSalt Bank lansează Salt Business Club, un program exclusiv dedicat freelancerilor și micilor antreprenori. Înscrierile se pot face până pe 31 august.
Prin înscrierea în program, clienții beneficiază, pe lângă avantajele oferite de contul Salt Business, de acces la o serie de instrumente menite să îi ajute să își ducă afacerea la nivelul
următor. Un prim beneficiu imediat este cashback-ul de 1%, valabil până pe 31 octombrie 2025, pentru plățile efectuate cu cardul Salt Business în supermarketuri, benzinării și pentru
servicii de marketing digital – exact genul de cheltuieli care apar zi de zi atunci când ai un business.
Valoarea reală a programului stă însă în cele două componente prin care Salt Bank își propune să sprijine dezvoltarea antreprenorilor dincolo de banking. Prima dintre ele, Salt Business Club Boost, este disponibilă pentru primii 1.500 de membri înscriși și le oferă posibilitatea de a alege între trei forme de sprijin – promovare pentru creșterea vizibilității, Cloud Hosting pentru activități din zona tech și digital, sau semnătură electronică pentru simplificarea proceselor administrative.
Cea de-a doua componentă, Salt Business Club Super Boost, este disponibilă pentru primii 10.000 de antreprenori care intră în club și oferă, începând din toamna acestui an, acces la workshopuri și sesiuni strategice susținute de experți. Aceste sesiuni vor acoperi trei direcții esențiale pentru dezvoltarea unui business: definirea unui brand autentic, construirea unei strategii de vânzări adaptate realităților de piață și crearea unui plan de afaceri sustenabil, cu perspectivă pe termen lung.
Raiffeisen Bank anunță rezultatele pentru prima jumătate a anului 2025Raiffeisen Bank România încheie prima jumătate a anului cu rezultate care confirmă menținerea strategiei de creștere. Numărul de clienți persoane fizice care au ales Raiffeisen Bank în primul semestru al anului a crescut cu peste 35%, comparativ cu perioada similară din 2024, și 85% dintre noii clienți au preferat experiența de înrolare digitală. Totodată, banca a continuat să facă planificarea financiară mai accesibilă pentru toți clienții, venind cu soluții flexibile și adaptate cerințelor actuale ale pieței.
În primul semestru din 2025, Raiffeisen Bank a înregistrat creșteri pe toate segmentele de clientelă. Creditele nete au ajuns la 45,9 miliarde RON (+12% an la an).
Portofoliul de credite destinate persoanelor fizice a avansat cu 11% față de aceeași perioadă a anului trecut, evoluție susținută de condiții de creditare foarte competitive, ceea ce a generat un volum remarcabil de noi împrumuturi. Atât creditele de consum negarantate (+12% an la an), cât și cele garantate (+9% an la an) au contribuit semnificativ la această dinamică pozitivă.
Portofoliul de credite acordate segmentului corporații a înregistrat cel mai mare avans, ajungând la 20,8 miliarde RON în primul semestru din 2025, cu 17% mai mult față de perioada similară a anului trecut. Această performanță reflectă implicarea activă a băncii în susținerea proiectelor de dezvoltare ale companiilor și sprijinirea investițiilor strategice din diverse sectoare ale economiei.
În primele 6 luni ale anului, volumul creditelor acordate IMM-urilor a fost cu 6% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut.
Raiffeisen Bank a încheiat primul semestru din 2025 cu active de 83 miliarde RON (+12%) și un profit net de 896 milioane RON, marcând o creștere de 9% față de perioada similară a anului anterior. Această evoluție evidențiază capacitatea băncii de a se adapta la dinamica pieței, precum și gestionarea eficientă a veniturilor și cheltuielilor.
Rezultatele financiare Orange România pentru primul semestru din 2025În primele șase luni din 2025, Orange Romania a realizat o cifră de afaceri consolidată în valoare de 684 de milioane de euro, în scădere cu 2,1% față de aceeași perioadă a anului trecut. La finalul acestei perioade, operatorul oferea servicii mobile pentru peste 9 milioane de clienți, internet fix în bandă largă pentru peste 1 milion de clienți și servicii de televiziune prin cablu și satelit pentru peste 1 milion de clienți.
În prima parte a anului, Orange și-a continuat planurile de extindere și îmbunătățire a rețelelor mobile și fixe. Investițiile vor depăși 200 milioane de EUR până la finalul lui 2025, menținând același ritm ca și până acum, în ciuda presiunilor economice și a unor dezechilibre semnificative în piața de telecomunicații.
De la finalul lui iunie 2025, rețeaua 5G/5G+ este disponibilă în 58 de orașe, cu viteze de transfer ce ajung până la 1,5 Gbps. Lista orașelor acoperite 100% este în continuă creștere, printre ele numărându-se în prezent București, Iași, Arad, Baia Mare, Miercurea-Ciuc, Râmnicu Vâlcea, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Târgu Mureș.
Orange Business a înregistrat o creștere de 9,8% în semestrul I din 2025 pentru serviciile de IT&C, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Integrând tehnologiile de ultimă generație, Orange Business oferă clienților o gamă completă de servicii IT&C, cu accent pe integrarea serviciilor cloud, securitate cibernetică și infrastructură digitală, adaptate perfect nevoilor clienților. În contextul în care tot mai multe companii aleg servicii personalizate care le susțin eficiența operațională, veniturile din acest tip de soluții au crescut cu 65,7% față de perioada similară a anului trecut.
Orange Business raportează venituri în creștere și din vânzările de echipamente - peste 31% în prima jumătate din 2025 față de aceeași perioadă din 2024. În paralel, principalul serviciu de IT&Cloud al operatorului (Flexible Computing) a înregistrat o creștere de 33%, iar serviciile de tip colaborare unificată (UCC) au înregistrat o creștere de peste 15% a veniturilor față de primul semestru din 2024.
NIBIRU, nouă stațiune planificată pe litoral. Investiția se ridică la peste 50 milioane euro pentru Faza 1Proiectul, amplasat între Costinești și Tuzla, se va întinde pe o suprafață de 1,6 milioane metri pătrați și propune un model complet nou de dezvoltare turistică, economică și culturală pentru litoralul românesc.
NIBIRU este o stațiune construită de la zero, după un masterplan urbanistic riguros, care respectă cele mai înalte standarde de design, funcționalitate și operare. Proiectul este un oraș temporar – activ doar vara, dar complet funcțional – și reprezintă rezultatul unei investiții private de peste 50 de milioane de euro, cea mai mare făcută vreodată de sectorul privat în industria de divertisment din România.
NIBIRU reunește patru funcțiuni majore într-un singur concept: un mall în aer liber cu restaurante, cafenele și magazine fashion; un parc de distracții și o zonă extinsă pentru familii; o platformă multifuncțională pentru festivaluri și concerte, cu o capacitate de până la 150.000 de persoane – cât 3 Arene Naționale la un loc; și cel mai mare club în aer liber din lume: NIBIRU Arena, cu 30.000 de locuri. Întregul spațiu este conectat printr-o promenadă spectaculoasă care va găzdui, seară de seară, show-uri artistice, instalații de artă, street performers şi momente tematice.
Estimările arată că NIBIRU va atrage un trafic de peste 3 milioane de persoane pe sezon, ceea ce o plasează deasupra altor stațiuni celebre din România și o poziționează direct în competiție cu destinații precum Ibiza sau Mykonos, dar la un cost semnificativ mai accesibil. Bugetul estimat pentru o seară completă (cu acces la show-urile de pe promenadă, mâncare și băuturi) este de 100–150 de lei: o ofertă extrem de accesibilă, pentru o experiență nemaiîntâlnită până acum în România.