Coloana, rubrica noastră specială săptămânală care adună cele mai importante informații publicate de start-up.ro, la care se adaugă tot ce am ratat în ultima săptămână, aduce astăzi vești despre trendurile așteptate de Black Friday, rezultatele financiare ale instituțiilor bancare, dar și vești despre inovație.
Cele mai interesante lucruri pe care le-am scris pe start-up.ro între 28 octombrie și 3 noiembrie 2024
Nu putem acoperi toate știrile din domeniu, nici nu ne propunem. Din acest motiv, vă oferim un nou format, mai simplu, mai eficient, care se întoarce la originile jurnalismului: știrea de coloană. Aceasta este numărul 7 al acestui rezumat săptămânal.
5,5 milioane de români vor să cumpere ceva de Black Friday
Majoritatea celor care plănuiesc să cumpere de Black Friday sunt tineri din generațiile Gen Z și Millennials și persoane cu venituri lunare de peste 6000 lei. Diferența dintre bărbați și femei în intențiile de cumpărare s-a redus de la 8% la doar 3% față de 2023, conform unui studiu realizat de MKOR.
Românii sunt organizați și își planifică cumpărăturile în medie cu o lună înainte de eveniment. Majoritatea (54%) încep pregătirile cu maximum 2 săptămâni înainte, în timp ce o treime adoptă o strategie pe termen lung și încep documentarea cu 3-8 săptămâni înainte.
Electronicele și electrocasnicele domină lista de cumpărături și în 2024, menținându-și poziția de lider cu 58% dintre preferințe. Produsele IT&C câștigă teren, înregistrând o creștere de 5% față de anul trecut și devenind o prioritate pentru 32% dintre cumpărătorii activi.
Fashion-ul pierde din atractivitate la nivel general (-13% față de 2023), dar rămâne relevant pentru anumite segmente: 41% dintre tinerii din Generația Z și 42% dintre femei încă își doresc să cumpere articole de modă de Black Friday.
Trei sferturi dintre români nu au încredere în recomandările făcute de influenceri
Campaniile de Black Friday 2024 au început deja la o serie de retaileri, alții se pregătesc să se alăture, cel mai așteptat eveniment al anului fiind Black Friday la eMAG, care ar loc în acest an pe 8 noiembrie, iar 73,74% dintre români spun că nu au încredere în recomandările de produse și servicii făcute de influenceri, potrivit unui studiu realizat de Prora prin platforma iVox Research pe un eșantion relevant național de 1.043 de respondenți.
Mai mult decât atât, pentru a fi convinși să facă o achiziție dintr-un magazin online, 55,62% din respondenți vor ca produsul respectiv să aibă peste 10 recenzii, în timp ce 17,15% se mulțumesc cu 5-10 recenzii.
Dacă pentru 11,92% contează ca un produs să aibă 3-5 recenzii și 5,52% se mulțumesc cu 1-3 recenzii, pentru 9,79% acest aspect nu prezintă nicio relevanță.
Transportul ar trebui să fie gratuit pentru comenzile cu o valoare mai mare de 100 de lei, pentru 41,67% dintre români, în timp ce 30,62% ar vrea ca acest serviciu să nu implice niciun cost, indiferent de valoarea comenzii. 9,69% preferă ca transportul să fie gratuit pentru comenzi între 101-150 de lei; 8,04% pentru valori de 151-200 de lei și 9,98% pentru sume ce depășesc 200 de lei.
Cel mai des, produsele sunt returnate pentru că nu corespund specificațiile, potrivit celor 48,26% dintre respondenți care au ales această opțiune. Următorul motiv de retur este mărimea necorespunzătoare, pentru 33,62%. Faptul că produsul a ajuns prea târziu sau deteriorat este motiv de returnare pentru 13,86% din cei chestionați. 3,49% admit că pur și simplu s-au răzgândit, în timp ce 0,78% recunosc că au purtat deja produsul și nu mai au nevoie de el.
4 din 10 ingineri din România au salarii medii nete cuprinse între 4.500 și 7.000 de lei
Inginerii continuă să fie unii dintre cei mai căutați specialiști de pe piața muncii atât de angajatorii din România, cât și de cei din străinătate. Media salarială netă pentru angajații din inginerie este de 5.000 de lei net pe lună, după cum arată datele Salario, comparatorul salarial marca eJobs.
Această medie diferă, însă, de industria pentru care sunt căutați acești specialiști, dar și de deficitul de candidați existent pentru fiecare subspecializare în parte.
Astfel, cele mai mari salarii sunt încasate de inginerii energeticieni, pentru care a fost înregistrată o medie salarială de 6.000 de lei lunar.
Următorii cel mai bine plătiți sunt inginerii din automotive (5.700 de lei), inginerii electroniști (5.700 de lei) sau inginerii de aeronave (5.300 de lei).
Sub media de 5.000 de lei câștigă inginerii topografi (4.000 de lei), inginerii geodezi (4.000 de lei), inginerii chimiști (4.000 de lei), inginerii electrotehniști (4.100 de lei) sau inginerii în alimentație (4.100 de lei). Acestea sunt medii care includ salariile specialiștilor din toate județele țării și pentru toate nivelurile de experiență.
Distribuția pe nivel de experiență arată că inclusiv salariile juniorilor se situează semnificativ peste din alte domenii. În acest sens, media netă pentru cei care au maximum doi ani de experiență este de 3.792 de lei.
Aproape 1.000 de joburi de inginer sunt disponibile în acest moment pe eJobs.ro. 30% dintre acestea au și salariul afișat în anunțul de angajare.
600 de milioane de atacuri cibernetice zilnic îndreptate spre clienții Microssoft
Clienții Microsoft se confruntă zilnic cu peste 600 de milioane de atacuri cibernetice, de la „ransomware” și „phishing”, până la atacuri care au ca scop principal furtul de identitate. Operațiunile cibernetice spionaj cresc în volum și influențează conflictele geopolitice. De asemenea, apar tot mai multe dovezi ale colaborării între grupurile de infractori cibernetici și reprezentanți ai statelor care împart tehnici și instrumente cu aceleași scopuri, așa cum reiese din cel de-al cincilea raport anual Microsoft Digital Defense Report, care acoperă tendințele cibernetice din perioada iulie 2023 - iunie 2024.
De asemeneea, un număr tot mai mare de atacuri cibernetice au apărut în zona de conflict militar și tensiune regională. Astfel, în afară de Statele Unite și Marea Britanie, cea mai mare parte a activității de amenințare cibernetică asociată cu altă țări a fost asociată cu state precum Israel, Ucraina, Emiratele Arabe Unite și Taiwan.
În plus, Iran și Rusia s-au folosit atât de războiul ruso-ucrainean, cât și de conflictul Israel-Hamas pentru a răspândi mesaje de dezbinare și de dezinformare prin campanii de propagandă care își extind influența dincolo de granițele geografice ale zonelor de conflict, demonstrând natura globalizată a războiului hibrid.
Alte date din raportul Microsoft arată că escorcheriile tehnice au crescut cu 400% din 2022. În ultimul an, Microsoft a observat o creștere semnificativă a traficului de escrocherii tehnice, frecvența zilnică crescând de la 7.000 în 2023 la 100.000 în 2024.
Anul trecut, Microsoft a observat infractori cibernetici experimentând cu AI. Așa cum AI este folosită tot mai mult pentru a ajuta oamenii să fie mai eficienți, atacatorii din domeniul cibernetic învață cum pot folosi eficiența AI pentru a viza victimele.
În ceea ce privește operațiunile, atacatorii afiliați Chinei preferă imaginile generate de AI, în timp ce actorii afiliați Rusiei preferă AI care generează conținut audio, în diferite medii. Până în prezent, Microsoft nu a observat o eficiență a acestui tip de conținut în influențarea publicului.
Planul realme: 100 milioane de telefoane AI în următorii trei ani
realme își propune să popularizeze inteligența artificială și va livra peste 100 de milioane de smartphone-uri cu inteligență artificială în următorii 3 ani.
realme și-a mărit semnificativ investițiile în inteligență artificială, crescând finanțarea cercetării în inteligență artificială cu 613% și angajând de șapte ori mai mulți ingineri pentru a susține aceste progrese.
Totodată, parteneriatele strategice ale realme cu liderii din industrie Qualcomm și Google sunt esențiale pentru stimularea inovării, îmbunătățirea experienței utilizatorului și excelența în tehnologia AI. De exemplu, colaborarea cu Google permite realme să utilizeze resurse avansate de inteligență artificială bazate pe cloud, îmbunătățind în continuare funcționalitatea smartphone-urilor sale.
Realme pregătește lansarea modelului său emblematic foarte așteptat, GT 7 Pro. Powered by NEXT AI, GT 7 Pro reprezintă un AI capabil de eficiență, imagistică și jocuri, ducând inteligența flagship la noi înălțimi, oferind funcții avansate bazate pe AI care transformă experiența utilizatorului. Caracteristica sa remarcabilă „AI Sketch to Image”, transformă schițele simple în imagini detaliate, aducând creativitatea la viață.
În plus, tehnologia avansată „AI Motion Deblur” și „AI Telephoto Ultra Clarity” asigură că fiecare fotografie, fie că este în mișcare sau fixă, este clară. Între timp, „AI Game Super Resolution” îmbunătățește imaginile din jocuri până la o rezoluție de 1,5K, oferind o experiență de joc mai captivantă și mai receptivă.
Grupul BCR, rezultate în primele 9 luni 2024: educație financiară, transformare digitală și reindustrializare sustenabilă
Portofoliul total de credite nete acordate clienților de Banca Comercială Română (Grupul BCR) a crescut cu 13,3% an pe an la 30 septembrie 2024.
Credite noi acordate în valoare de 12,4 miliarde de lei în primele nouă luni din 2024 către persoane fizice (credite ipotecare și de consum) și microîntreprinderi. Stocul de credite ipotecare standard (Casa Mea) acordate în moneda locală a crescut cu 10,1% an pe an, în timp ce stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) a crescut cu 50,2% an pe an. De asemenea, stocul de credite acordate microîntreprinderilor a înregistrat o creștere de 27,9% an pe an.
BCR a aprobat credite noi corporate în valoare de 10,5 miliarde de lei până la 30 septembrie 2024, dintre care aproximativ 29% sunt destinate investițiilor.
Peste 5.200 de companii (IMM-uri și corporate), care creează aproximativ 250.000 de locuri de muncă, au fost finanțate de BCR în primele nouă luni din 2024.
Rezultatele grupului Raiffeisen în România în primele 9 luni ale anului: de 5 ori mai mulți clienți înrolați 100% digital
În primele 9 luni ale anului în curs Raiffeisen Bank a continuat investițiile pentru dezvoltarea de experiențe digitale facile, intuitive și sigure în relația clienților cu banca.
Noul flux 100% digital din aplicația de mobile banking Smart Mobile a atras în doar câteva luni de lansare creșteri de 5 ori ale numărului de clienți înrolați digital față de perioada similară din 2023, toți aceștia devenind posesori ai ”Cardului Galben care Face Bine”, noul instrument financiar prin care, cu fiecare tranzacție la POS sau online făcută de clienți, indiferent de sumă, Raiffeisen Bank donează, din fonduri proprii, în contul Asociației Dăruiește Viață pentru construcția unui campus medical.
Echipa băncii a continuat diversificarea soluțiilor destinate susținerii afacerilor, iar pe segmentul Mid-Corporate se află în plină derulare MoonshotX, un program de scalare internațională a companiilor românești cu cifră de afaceri între 5 milioane și 50 de milioane de euro, realizat de Raiffeisen Bank România în parteneriat cu InnovX, pentru a accelera creșterea și a impulsiona inovația în acest segment vital al economiei.
Ce este știrea de coloană? În jurnalismul ziarelor printate era o știre scurtă, aproape ca un tweet al zilelor noastre, care rezuma informația esențială pe scurt. Era cel mai pur mod de a face jurnalism.
Astăzi internetul a făcut ca știrea de coloană să dispară. În epoca afișărilor cu orice preț, numărul știrilor a crescut, iar astăzi mai mult de jumătate dintre știrile de pe un site ar fi putut fi simplu știri de coloană. “The New York Times” are motto-ul “All the news that fit to print”, adică toate știrile care au încăput sau meritat să fie în ziar. Dar pe vremuri ziarul avea o limită, internetul nu are.
Voi, cititorii, aveți nevoie doar de informație simplă și eficientă, într-o epocă mereu grăbită. De asta vă plac newsletterele.Din acest motiv, start-up.ro, un site al antreprenorilor și poveștilor lor, al lucrurilor făcute diferit, se întoarce la origini. La știrea de coloană și la a prezenta informația nu în multiple materiale, ci în unele eficiente pentru antreprenori, manageri și tineri care ne citesc.
Veți găsi în continuare informații despre programele de susținere ale startup-urilor, produsele cele mai interesante, finanțările disponibile pentru antreprenori și proiectele care ne-au făcut să ieșim în evidență în ultimii 9 ani.