Comunitate în jurul cafelei: Boiler demonstrează că afacerile nu sunt "monolog"

Cafeaua este cea mai bună ocazie de a aduna o comunitate, de a strânge oamenii și de a-i fideliza. Evoluția pieței cafelei de specialitate e pe val și pe cai mari în România, astfel că nu e suficient doar să faci o cafea bună ca să strângi o comunitate, e nevoie de mult mai mult. De ce anume am vrut să aflăm de la Boiler, cafenea care a reușit să adune oameni în jurul valorilor sale.

A venit momentul să închidem cercul în discuție despre comunități și să revenim la acele afaceri care au trezit în noi spiritul de detectiv și să vedem cum fac business-urile fizice atunci când își creează și își țin comunitățile vii. 

Urmează o serie de discuții cu afaceri din viața orașului, acelea care au reușit să strângă oamenii potriviți în jurul brandului lor și să vedem ce putem învăța de la ele.  

Deschidem discuțiile cu Boiler, cafenea de specialitate și un studiu de caz în ceea ce privește revitalizarea unei zone cu ajutorul unei comunități care face lucrurile să s emiște acolo unde brandul mai deschide o locație. Au pornit la Piața Muncii, o zonă căreia i-au dat efectiv viață, și au dus efectul și către două alte zone diferite din București.


 

”Comunitatea BOILER este o parte importantă din ADN-ul brandului. Vitală aș zice”, ne spune Daniela Ungureanu, Comms & Marketing Manager Boiler Coffee 

 

Ce e comunitatea pentru Boiler?

Pentru Boiler și specificul acestui business comunitatea înseamnă, în primul rând, oaspeții care vin la cafea, în al doilea rând, echipa BOILER.

”Pentru un business ca al nostru din domeniul ospitalității și mai precis al cafelei de specialitate, comunitatea nu e o cifră dintr-un excel, este o componentă care ne definește. În sensul că, noi ne calibram în funcție de oaspeți, vorbim mult cu ei, plecăm urechea la ce spun, schimbăm și aducem idei noi în funcție de feedback-ul lor. Mai mult, una dintre misiunile cele mai importante ale Boiler Coffeeshop, cea de educare și de ghidare a oamenilor în tot ceea ce înseamnă călătoria spre a înțelege experiențe de gust cât mai diverse, are în centru comunitatea”, ne spune Dani.

Maketing manager-ul Boiler continuă discuția despre comunitate într-un context în care HoReCa a fost foarte zdruncinată, iar comunitatea este cea care te poate ține pe linia de plutire. Dar ca să faci asta, nu e suficient să oferi un produs, trebuie să oferi o experiență în jurul produslui tău. Iar ca să faci asta, trebuie să știi cine este oaspetele tău. 

Cum au atras oamenii într-o zonă care nu era foarte populară și ce i-a făcut pe oameni să rămână?

Comunitatea legată într-un cartier care nu e nici central, nici posh, a fost o surpriză și pentru echipa Boiler, dar este și ceea ce le-a dat avânt să creeze comunități și în alte zone, adică la Victoriei și la ZOO. 

Au vorbit cu oamenii care veneau la ei, au încercat să înțeleagă de ce i-au ales, au creat evenimente care să-i aibă în centru pe locuitorii cartierului și au contribuit la viața zonei.

”Am lucrat cu artiști pentru partea de street-art, am invitat edituri să recomande poezii la cafea, am invitat prieteni să facă cafea sau să gătească rețete speciale la băcănia noastră”, continuă Dani. Acesta a fost și motivul pentru care au creat o masă de 9 metri în stradă, un loc care să adune oamenii și care să-i pună efectiv la aceeași masă. 

În termeni de cifre, vorbim de 300-600 de oaspeți pe zi la Piața Muncii, vreo 200 de oaspeți la Boiler@ The ZOO și peste 400 de oaspeți zilnic la Boiler x Guido Victoriei. 

Pe lângă vizitele fizice, mai e și comunitatea digitală, de unde-și iau feedback, un canal rapid de comunicare cu cei care folosesc produsele din e-shop și de unde pot să îmbunătățească și partea de vânzări. 

Să joci un rol în zona în care-ți pui tabăra contribuie mult la formarea comunității, iar Boiler vede asta și prin acțiunile pe care le desfășoară, cum ar fi colectarea de cadouri pentru copiii defavorizați din sectorul 2 din lune Decembrie, un gest mic la care contribuie toată lumea, o activitate la care comunitatea a reacționat super rapid. 

Cum ții focul viu în comunitate

Un business cum este o cafenea presupune și o relație foarte strânsă între barista și oaspete, o relație pe termen lung care se creează între cei doi: ”vino să stai la unul din Boilere câteva ore pe zi să vezi cum se salută oamenii între ei, cum își știu numele, cum se anticipează comenzi sau câte small-talks transformate în long-term relations o să vezi și o să auzi”, ne explică Dani.  

Un alt lucru care a constribuit la crearea comunității este și accesul oaspeților la viața fondatorilor, discuțiile cu cei din spatele business-ului, ceea ce oferă o dimensiune mult mai adâncă între furnizorii de cerere-ofertă. 

Comunitatea te ridică. Tot timpul. Și HORECA nu mai e un monolog - eu ofer și tu primești. E un dialog constant. Trebuie să asculți, să comunici, să te adaptezi și da, să fii atent la ce zic oamenii.

Un exemplu în care comunitatea a conturat lucrurile pentru Boiler este și momentul în care echipa a schimbat anumite produse de care clienții nu erau încântați sau plusarea pe unele care căștigau popularitate, cum ar fi cele vegane și trendul cu laptele alternativ.

”Multe idei de evenimente au venit la sugestia oaspeților, degustări publice și așa mai departe. Plus când am luat decizii fundamentale legate de design sau de pași mai mari, am cerut tot timpul și părerea oamenilor apropiați ai comunității”, adaugă Dani.

Cum vede echipa Boiler comunitatea pe mai departe? Fix la fel cum e: ”#peopleofboiler trebuie să rămână #peopleofboiler. Așa cum e comunitatea acum e perfect, curioasă, activă, pe fază, să ne dea feedback tot timpul și să ne împingă de la spate să fim mai buni la nivel de experiență. Apreciem implicarea oamenilor”, ne spune la final Dani.



Citeste si