- 20 August 2019
Românul care a lansat un Uber pentru transportul de mărfuri: povestea CARGO24
La 38 de ani, Daniel Stoica a decis să combine munca într-o multinațională cu lansarea propriului startup. Aceasta este povestea sa și a CARGO24, un proiect apărut, așa cum este cazul multor idei de miliarde, de la o nevoie personală.
Până în luna martie a acestui an, Daniel a lucrat doar ca manager de dezvoltare în cadrul unei multinaționale din domeniul construcțiilor, domeniu în care activează încă de la finalizarea facultății. Însă, lovindu-se de o problemă care l-a afectat în plan personal, a decis să facă pasul și spre antreprenoriat, lansând CARGO24, în esență, o platformă de “ridesharing” destinată autovehiculelor de transport marfă cu o capacitate maximă de 3,5 tone.
”CARGO24 este o platformă online menită să vină în sprijinul clientului final care nu dispune, deloc sau nu în termenul dorit, de transportul produselor cumpărate până la locație”, ne povestește Daniel.
În plus, la fel ca și în cazul platformelor de ridesharing/ridehailing sau de cazare, beneficiază de pe urma acestor servicii și cei care își pun mașinile la dispoziția clienților.
”Platforma este destinată doar persoanelor cu formă juridică, SRL sau PFA, care dețin un autovehicul de transport marfă și care doresc să realizeze venituri suplimentare utilizând autovehiculul pentru a-i ajuta cu transportul pe ceilalți din comunitate, bineînțeles contra cost. Funcționarea este identică cu Uber, Clever, Bolt sau mai nou Yango, doar că în loc de mașini de transport pasageri, în aplicația CARGO24 găsești dube de transport marfă sau chiar platforme de tractare auto”, completează Daniel Stoica.
ProblemaPlatforma este online din luna martie, fiind compusă din site-ul www.cargo24.ro și din cele două aplicații CARGO24 și CARGO24 Driver, disponibile pentru a fi descărcate atât din App Store cât și din Google Play.
”Prima inițiativă de dezvoltare a platformei CARGO24 a apărut în urmă nevoii de a rezolva unele probleme personale privind transportul bunurilor de mari dimensiuni cumpărate din diverse lanțuri de magazine, cum ar fi mobilă, electrocasnice sau materiale de construcții. Este adevărat că majoritatea magazinelor de profil oferă servicii gratuite de transport, însă acestea lucrează la capacitate redusă și nu sunt adaptate întocmai nevoilor clienților. Se întâmplă adesea să ai nevoie de bunurile respective imediat însă să fii condiționat de transportul oferit de către magazin care nu poate fi efectuat decât după câteva zile”, adaugă Daniel.
Având partea de problemă care avea nevoie de o rezolvare, Daniel s-a gândit la prieteni sau cunoscuți care dețin autovehicule de transport pe care le folosesc ocazional pentru aprovizionarea propriilor afaceri pentru a veni cu o soluție.
”Inspirat de proiectele similare descoperite în desele vizite făcute în Statele Unite, m-am gândit că o platformă similară celor de transport alternativ de persoane poate fi adaptată și pentru transportul de marfă, aducând beneficii atât clienților cât și deținătorilor de autovehicule de transport prin generarea de venituri suplimentare. Așa a luat naștere CARGO24, o platformă digitală care conectează direct și rapid proprietarii de autoutilitare cu expeditorii care au nevoie de ajutor pentru transporturi de bunuri de la magazin la domiciliu, și nu numai. Susținem consumul colaborativ și credem că prin dezvoltarea acestuia putem contribui la crearea unei lumi mai echitabile, durabile și mai prietenoase”, adaugă fondatorul CARGO24.
Precizam anterior faptul că acest proiect a luat naștere în primăvara acestui an. Până în acest moment sunt înregistrate în sistem un număr de peste 1.100 de conturi de utilizator de Client și aproximativ 970 de conturi de Transportatori.
”Din acestea din urmă, doar 453 de conturi de transportatori au fost verificate și activate de către reprezentanții CARGO24, restul fiind conturi care încă nu îndeplinesc condițiile minime solicitate pentru colaborare”, ne preciza Daniel la momentul realizării acestui interviu (în urmă cu 2 săptămâni).
Din spusele lui, o mare parte din conturile neactivate încă nu conțin informațiile obligatorii de identificare a personalității juridice, iar restul nu au adăugate datele și documentele autovehiculelor cu care aceștia intenționează să efectueze serviciile de transport.
CARGO24 este o platformă care funcționează în timp real, iar pentru a putea avea acces la comenzi aceștia trebuie să stea conectați in aplicație
”Suntem într-un proces continuu de informare și de educare a transportatorilor privind modul de funcționare al aplicației. CARGO24 este o platformă care funcționează în timp real, iar pentru a putea avea acces la comenzi aceștia trebuie să stea conectați in aplicație”, mai spune Daniel.
CARGO24 - model de funcționareFuncționarea platformei CARGO24 este identică cu cea a platformelor deja existente pe piață pentru transport alternativ de persoane.
În traducere, clientul plătește contravaloarea serviciilor de transport cu cardul bancar direct prin aplicație, platforma oprește un mic comision de administrare după care restul banilor se transferă către conturile operatorilor de servicii de transport.
”Înțelegem necesitatea transportatorilor de a avea acces la un flux de numerar constant care să le acopere consumurile zilnice și de aceea decontările către aceștia se fac săptămânal”, precizează Daniel Stoica.
După cum spuneam, CARGO24 are potențialul de a deveni un business de miliarde de dolari, sperăm noi, fără pierderile pe care le au companiile de pe segmentul transportului de persoane.
Daniel a reușit să pună pe picioare platforma cu o investiție de circa 10.000 de dolari, iar acum cea mai mare parte a banilor se duc pe segmentul de promovare a business-ului.
Raportul dintre costurile de producție și cele de publicitate sunt de aproximativ 1:10. Investești 10% în producție și restul de 90% in publicitate
”Am studiat îndelung soluțiile similare deja existente pe piață și am testat aplicații de la diverse companii, chiar și din România. În final, am decis să apelăm la o companie din India care ne-a realizat întreagă platforma cu o investiție minimă de doar 10.000 USD. Acesta însă a fost cea mai simplă și mai puțin costisitoare etapă din dezvoltarea platformei CARGO24. În momentul de față suntem în plină campanie de promovare iar acesta etapă este cea în care trebuiesc investite sume considerabile. Publicitatea costă enorm. Raportul dintre costurile de producție și cele de publicitate sunt de aproximativ 1:10. Investești 10% în producție și restul de 90% in publicitate”, afirmă el.
În ceea ce privește dezvoltarea acestui business la nivel național, Daniel spune că a inițiat discuții cu mai multe lanțuri de magazine prezente pe piața din România pentru a oferi servicii de transport complementare transportului deja oferit de către aceștia.
”Am analizat piață de transport de marfă din România și considerăm că în ciuda lipsei infrastructurii rutiere o astfel de platforma că cea dezvoltată de către noi va aduce mari beneficii atât clienților cât și operatorilor de servicii de transport. Nu suntem noi cei care reinventează roata. CARGO24 este doar o digitalizare a unei game de servicii deja existente pe piață și deși unii nu sunt de acord cu noi, digitalizarea va pătrunde în aproape toate domeniile de activitate”, declară Daniel.
Nu suntem noi cei care reinventează roata. CARGO24 este doar o digitalizare a unei game de servicii deja existente pe piață și deși unii nu sunt de acord cu noi, digitalizarea va pătrunde în aproape toate domeniile de activitate
Referitor la potențialul CARGO24 de a fi folosit și la nivel internațional, fondatorul său precizează faptul că s-a gândit încă de la început la acest lucru, construind plaforma în această direcție. Momentan, platforma este limitată în funcționalitate doar pentru teritoriul țării noastre. Deși în alte țări din Europa sunt prezente proiecte oarecum asemănătoare, Daniel este încrezător că proiectul său are potențialul de a deveni unul centralizat la nivelul întregii Uniuni Europene.
”În această prima etapă obiectivul principal este de a o dezvolta doar pe teritoriul țării noastre. Dacă vom avea succes aici atunci cu siguranță vom extinde proiectul și către alte piețe din Uniunea Europeană. Pentru Statele Unite avem în plan un alt startup, similar cu CARGO24 dar adaptat nevoilor de acolo”, povestește el referitor la planurile de viitor ale Uber-ului românesc de transport de marfă.