- 15 Aprilie 2021
Davino, un business românesc ”învechit” ca un vin bun
Așa că, pentru a face un business cu vinuri ai nevoie de foarte multă răbdare, dar și să știi cum să folosești toate necunoscutele și variabilele care apar de-a lungul timpului în avantajul tău.
Davino este deja, de ani buni, un nume recunoscut și respectat în rândul consumatorilor de vin și al proprietarilor de podgorii și crame. O poveste începută din oportunitate, continuată din pasiune și ”învechită” cu multă răbdare, la fel ca un vin de foarte bună calitate.
De numele Davino este asociat și cel al lui Dan Balaban, coproprietar și fondator al mărcii Davino, unul dintre cei cei mai cunoscuți oameni din industrie.
Așa cum a povestit în nenumărate rânduri, Dan Balaban a intrat în businessul cu vinuri pe când era în facultate, la începutul anilor 90. Mai întâi printr-o firmă de distribuție, iar în momentul în care a ajuns printre cei mai mari jucători de profil pe acel segment, prin propriul business de producție. Mai întâi cu struguri cumpărați, iar doi ani mai târziu, adică în 1999, prin prima sa investiție în vie.
De peste două decenii, Dan Balaban construiește cu pasiune și răbdare una dintre cele mai apreciate companii din industria românească de vinuri.
1,5 milioane de euro investiție în a doua cramăDavino deţine brandurile DAVINO, Monogram, Făurar şi Iacob și exploatează în zona Dealu Mare 70 de hectare de viţă-de-vie în proprietate și alte 17 hectare luate în arendă, producția anuală fiind între 400.000 și 500.000 de sticle de vin.
În 2019, Davino a finalizat o investiție de peste 1,5 milioane de euro în cea de-a doua cramă, destinată exclusiv obținerii vinului roșu Davino, utilată cu tehnologie de top.
Davino s-a poziționat încă de la început ca un producător premium, 92% din producție fiind vândută spre zona de HoReCa, restul de 8% ajungând în magazine specializate. Vinurile din portofoliul Davino au luat și drumul exporturilor, acest segment acoperind circa 20% din producție.
Răbdarea și strategia lui Dan Balaban a transformat business-ul într-unul profitabil, cu venituri anuale de până la aproximativ 4 milioane de euro.
Însă, ca orice business conex segmentului ospitalității, și Davino a avut de suferit odată cu declanșarea pandemiei de coronavirus.
70% din cifra de afaceri în 2020, din cauza pandemiei”A fost un an foarte dificil, părea mult mai dificil având în vedere momentul inițial din 16 martie când a început lockdown-ul. Noi suntem și acum dedicați HoReCa, produsele noastre nu se vând în lanțurile tradiționale de vânzări, adică în rețelele mari. Nici în cele mici, de fapt, cu excepția magazinelor specializate în vânzarea vinului”, ne-a spus Dan Balaban.
Fondatorul Davino a precizat faptul că a reușit să mai recupereze din business în lunile de vară și în decembrie 2020, încheind anul trecut la un nivel de 70% din cifra de afaceri înregistrată pe 2019.
Vinuri speciale pentru CarrefourChiar dacă pierde în fiecare moment în care activitatea din industria ospitalității nu este reluată la capacitate maximă, nu-și va schimba strategia care a consacrat brandul. Totuși, a văzut o ”gură de oxigen”, așa cum spune chiar el, într-o propunere pe care a primit-o anul trecut de la Carrefour: de a crea pentru retailer două etichete private.
”Nu am schimbat strategia și nici nu o vom face. Singurul lucru pe care nu l-am refuzat, pentru că reprezentanții Carrefour au venit cu o propunere foarte interesantă, a fost legat de această variantă prin care să lucrăm pe niște vinuri proprii, adică să facem niște etichete pentru ei. În magazinele Carrefour din Paris, de exemplu, poți găsi vinuri de 2.000-3.000-5.000 de euro sticla. A fost un lucru pe care nu l-am refuzat, și mă bucur că am făcut-o, mi-a plăcut profesionalismul de care au dat dovadă cei de la Carrefour. Nu au speculat un moment, s-au gândit la avantajele lor, dar nu au neglijat nici avantajele mele”, povestește Dan Balaban.
Dar de ce a rămas fidel în toți acești ani fondatorul Davino ideii de a distribui doar către HoReCa? Pe scurt, pentru că nu a dorit să le facă clienților din industria ospitalității concurență în cazul în care oaspeții restaurantelor ar fi găsit aceleași branduri pe care le puteau comanda la masă și pe rafturile retailerilor, bineînțeles, la prețuri diferite.
”Nu e normal pentru clienții noștri care oferă la revânzare produsele noastre, ca acel client care se așază la masă să găsească același vin ca-n magazin dar la un alt preț. E un efort financiar pe care lumea nu-l înțelege. Cine se așteaptă să cumpere la restaurant un vin cu preț de magazin nu are întregul tablou în față”, explică Dan Balaban.
Totuși, decizia de a crea etichete proprii, așa cum a fost în cazul parteneriatului cu Carrefour, este una pe care se gândește să o adopte și pe viitor.
”Am discutat cu ei pentru o perioadă limitată, dar pe care am extins-o pentru că lucrurile încă nu merg bine. Caut soluții și voi căuta soluții astfel încât să permanentizăm produsele noastre în magazinele Carrefour”, afirmă fondatorul Davino, adăugând faptul că se teme pentru modul în care ar putea arăta acest an din punct de vedere al business-ului, așa că va evita încă o perioadă să-și mai pună ”ouăle în același coș”.
Investiții - construirea unui conac DavinoȘi deși a găsit un partener profesionist pentru a-l ajuta pe partea de investiții și ”foarte flexibil”, așa cum povestește despre Patria Bank, va evita și în acest an, la fel ca și în 2020, să demareze noi proiecte investiționale majore – plănuiește, totuși, achiziția hectarelor pe care le are în arendă, suprafața totală exploatată a podgoriei ajungând undeva la 90 de hectare.
”Vrem să construim un conac cu locuri de luat masa și camere. Avem un loc în mijlocul viei unde vrem să facem acest proiect. Am vrut încă de anul trecut să facem, dar am pus stop și cel mai probabil nu ne vom ocupa de el nici în acest an. Urma să-l facem cu fonduri proprii și cu un mic ajutor de la bancă”, declară Dan Balaban, acceptând cu greu că deja acest an este compromis din punct de vedere al business-ului și al proiectelor noi.
Dar așa cum a construit Davino până în acest moment, va continua să aibă răbdare și să încerce să facă față cu brio elementelor pe care nu le poate controla. ”Lucrurile bune vin după mult timp de muncă și multă energie consumată. Succesul apare greu. Poate să fie și instant, în anumite domenii, dar cel puțin în al nostru este exclus. Noi privim lucrurile pe termen foarte lung. Câte necunoscute, câte variabile ai, ca să ajungi să ai un rezultat. Cineva care se înhamă la așa ceva trebuie să aibă foarte mulți bani de cheltuit și foarte multă răbdare. Și să nu cedeze dorinței de a obține rapid faimă, profit. Se poate, nu-ți ia 20 de ani să ai succes, îți ia câțiva ani, dar e bine să nu sari etape, cel puțin nu în industria asta. E bine să ai răbdare, nu poți face vinul bun după primul an”, este sfatul său pentru orice viitor antreprenor.
Dan Balaban este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investiții) și consultanță bancară în termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.