Despre boabe și puncte: locul în care cafeaua și design-ul au strâns o comunitate

Sunt destul de puÈ›ine locuri în BucureÈ™ti în care poÈ›i petrece o zi întreagă fără să te plictiseÈ™ti. ÃŽn care poÈ›i citi o carte cu o cafea bună alături, poÈ›i avea o întâlnire de afaceri, îți poÈ›i clăti ochii cu niÈ™te produse inedite È™i miÈ™to, sau poÈ›i sta de vorbă cu prietenii la un pahar de vin. Și nu vorbim aici despre mall-uri pline ochi, gălăgioase È™i călduroase, în care abia te auzi cu însoÈ›itorul tău, darămite să încerci să legi o conversaÈ›ie cu o persoană nouÄ

Anca Ungureanu È™i Adelina Ivan au reuÈ™it să creeze un asemenea spaÈ›iu în incinta Palatului Universul. Renăscut din propria-i cenușă, Palatul a devenit gazda celor mai creativi tineri din BucureÈ™ti, oameni care au hotărât să-È™i construiască business-uri din propriile pasiuni, în jurul È™i cu ajutorul comunităților. Beans&Dots este parte din acest Univers, un loc în care cafeaua de specialitate face casă bună cu designul, în toate formele lui.

Aer proaspăt de la Berlin

Inspirată de modelul localurilor de acest gen din Berlin, acolo unde a studiat doi ani de zile, Anca È™i-a dorit să replice acest concept È™i în Capitală. AÈ™a că a deschis, acum 7 luni, Beans&Dots, un loc în care ”poÈ›i să vii să bei o cafea, să lucrezi, să te întâlneÈ™ti cu prietenii, să stabileÈ™ti întâlniri de business, să faci un mic sopping, să răsfoieÈ™ti o revistă, să cumperi un cadou”. Potrivit ei, Beans&Dots este un concept curatoriat în care să regăseÈ™ti câteva dintre lucrurile pe care în general le găseÈ™ti în locurile similare când călătoreÈ™ti. Un loc pentru lumea nouă. 

Au pornit încă de la început cu ideea că Beans&Dots va fi un business în care vor vinde doar lucruri pe care le vor testa înainte. ”Pornim de la principiul <dacă mie nu-mi place produsul asta, dacă nu l-aÈ™ purta, dacă nu l-aÈ™ gusta, dacă nu l-aÈ™ consuma, de ce l-aÈ™ vinde altuia>. La modul foarte onest È™i foarte transparent”, spune Anca.

Business pentru cunoscători

Prin prisma acestei abordări personale nici nu visează la venituri substanÈ›iale. Oricum, în momentul în care au început să pună pe hârtie planul de afaceri, pe la începutul lui 2016, au luat în calcul faptul că vor ajunge pe break-even abia după 3-5 ani de la deschiderea business-ului.

Pornim de la principiul <dacă mie nu-mi place produsul asta, dacă nu l-aș purta, dacă nu l-aș gusta, dacă nu l-aș consuma, de ce l-aș vinde altuia>. La modul foarte onest și foarte transparent

”Ne-am stabilit o viziune de business de la care nu vrem să facem niciun fel de derogare, în sensul că tot ce vindem noi aici sunt despre ceea ce bem, ce purtăm, ce folosim. Toate produsele pe care le vindem sunt branduri fie pe care noi le foloseam È™i pe care am vrut să le aducem în exclusivitate în România: hainele Adelinei, pe care È™i eu È™i ea le purtăm, cafeaua de la The Barn, de unde îmi beau eu cafeaua în Berlin, ceaiurile de la Companion Tea, pe care le aducem tot din Berlin, anumite produse pe care noi le mâncăm. Ne-am propus să fie locul acela unde vindem strict lucrurile alea pe care noi le-am cumpăra dacă am merge în altă parte”.

Și-au asumat faptul că Beans&Dots nu va fi un business care se va adresa marii mase a consumatorilor din BucureÈ™ti. ”Vrem să ne adresăm oamenilor ca noi, să construim un business pentru oameni ca noi, care nu aveam foarte multe alte alternative în BucureÈ™ti. Alternative care să concentreze partea de recreere, de shopping, de consum de cafea, de servit un pahar de vin seara cu prietenii, de o terasă drăguță, un spaÈ›iu de evenimente È™i de coworking”, precizează Anca.

Au investit circa 60.000 de euro în amenajarea spaÈ›iului, în stocuri È™i echipamente, pentru care au apelat la un leasing. ”Este, practic, o închiriere de echipamente. Restul banilor au venit din economiiile pe care le aveam fiecare dintre noi”, povesteÈ™te Anca.

Antreprenoriat după ora 18

Este unul dintre antreprenorii după program, acei tineri care, într-un număr tot mai mare, aleg să se implice È™i într-un business pe lângă jobul pe care îl au în cadrul corporaÈ›iilor. Lucrează în continuare pentru UniCredit Bank, ca È™i Identity and Communication Director, First Vice President, ocupându-se de partea de marketing È™i comunicare. ”Sunt un om de comunicare. Fac marcomm pentru zona de banking È™i cu asta mă ocup È™i la Beans&Dots. E un alt mod de a-È›i exprima creativitatea. Iar în banking trebuie să fii extrem de creativ. Cu atât mai mult cu cât noi ne adresăm È™i antreprenorilor”, afirmă Anca.

Vrem să ne adresăm oamenilor ca noi, să construim un business pentru oameni ca noi, care nu aveam foarte multe alte alternative în BucureÈ™ti

Acum doi ani nici nu visa că va deveni antreprenor. O înÈ™iruire de evenimente au făcut-o să aibă curaj È™i să încerce să transforme în afacere pasiunea pentru artă. ”Niciodată nu È™tii ce-È›i rezervă viitorul È™i nevoia ta de dezvoltare”, mai spune ea. De altfel, în momentul în care a început să se gândească la business-ul Beans&Dots, îl vedea sub forma unei galerii de artă.  

Evoluția Beans&Dots

”Mi-am dat seama că asta mi-aÈ™ dori să fac pe viitor. Ulterior, punând lucrurile pe hârtie ca să construim planul de business, mi-am dat seama că nu prea poÈ›i să lansezi È™i să deschizi o galerie de artă în România, să poÈ›i si să trăieÈ™ti din chestia asta. Nu ne-am dorit să construim o organizaÈ›ie non-profit, ci să facem un business în care să punem toată pasiunea noastră, ceea ce È™tim să facem, È™i care, la un moment dat se poate transforma în ceva sustenabil. Auto-sustenabil”, completează Anca.

AÈ™a că au fost nevoite să-È™i schimbe ideea iniÈ›ială È™i să o rafineze până la ceea ce este astăzi Beans&Dots, un spaÈ›iu care a păstrat, totuÈ™i, È™i ceva din galeria de artă pe care Anca È™i-a dorit-o iniÈ›ial: există suficient loc pentru a găzdui expoziÈ›ii de artă. ”Nu am vrut să facem un proiect pe care să-l închidem peste 6 luni sau 1 an pentru că nu a mers. Nu am vrut să facem încercări, de fapt nici nu ne-am permis să facem chestia asta È›inând cont că am făcut-o din resurse proprii. Și chiar dacă am fi făcut-o cu bani împrumutaÈ›i, tot nu ne-am fi permis”, povesteÈ™te ea.

Nu am vrut să facem un proiect pe care să-l închidem peste 6 luni sau 1 an pentru că nu a mers. Nu am vrut să facem încercări, de fapt nici nu ne-am permis să facem chestia asta È›inând cont că am făcut-o din resurse proprii

Până în luna ianuarie a acestui an, momentul în care au deschis Beans&Dots, au petrecut un an de zile lucrând la business. Au creat un brand, au înregistrat numele, au făcut un logo, s-au educat pe zona cafelei de specialitate, au cercetat piaÈ›a È™i competitorii, au văzut preÈ›urile È™i s-au gândit cum pot veni cu ceva diferit, iar Beans&Dots să nu fie doar o altă cafenea din BucureÈ™ti. ”Cumva, È™i background-ul meu profesional m-a învățat să fac lucrurile corect È™i transparent. Am ajuns să facem lucrurile cu un anumit simÈ› de răspundere”. 

Învățături din corporaÈ›ie

Tot dintr-un simÈ› de răspundere au decis să lase managementul spaÈ›iului pe mâna unui specialist în zona de HoReCa, care se ocupă de operaÈ›iunile zilnice ale afacerii. ”Tot ce înseamnă viziune, strategie, poziÈ›ionare, sunt făcute de mine È™i de către Adelina, dar ne sfătuim È™i cu managerul nostru. Ne bazăm pe experienÈ›a lui”, precizează Anca Ungureanu.

Totodată, prezenÈ›a unui manager îi permite Ancăi să-È™i menÈ›ină È™i jobul de la bancă. ”Cred că antreprenoriatul se face È™i cu un management foarte bun al resurselor umane. Am pornit de a premiza asta, È™tiind foarte bine că nu îmi doresc să renunÈ› la jobul meu din corporaÈ›ie. Ambele zone sunt despre pasiune È™i despre ceea ce-mi place să fac. Numai că la bancă nu prea poÈ›i să lucrezi cu artă, de aceea, ca să pot să împlinesc È™i această pasiune a mea pentru artă, design, cafea, am construit acest business”.

Cred că antreprenoriatul se face È™i cu un management foarte bun al resurselor umane. Am pornit de a premiza asta, È™tiind foarte bine că nu îmi doresc să renunÈ› la jobul meu din corporaÈ›ie

Spune cu mândrie că aplică în afacere foarte mult din ce a învățat în cadrul corporaÈ›iei. Job-ul a ajutată să fie mai organizată, responsabilă È™i, de asemenea, să urmeze o serie de reguli, norme È™i proceduri pe care e important ca un antreprenor să le creeze È™i să le aplice È™i în business-ul său. ”E adevărat că în antreprenoriat e mai mult haos pentru că piaÈ›a e de aÈ™a natură. Câteodată, socoteala de acasă nu se potriveÈ™te cu cea din târg È™i trebuie să ai È™i o capacitate de adaptare zilnică foarte mare, dar experienÈ›a profesională din zona de corporaÈ›ie m-a ajutat foarte mult să vin È™i să încerc să transfer aici o parte din ea”, precizează Anca.

Teama în antreprenoriat

Nu se sfieÈ™te să recunoască teama pe care o simte în fiecare zi legat de cursul pe care l-ar putea lua afacerea, mai ales atunci când are de trecut peste provocări care o descurajează. ”E foarte simplu să închid, să renunÈ›. Dar trebuie să mergi mai departe. E È™i un pariu pe care îl faci cu propria ta persoană. Auzi mereu o voce în cap care îÈ›i spune <chiar nu poÈ›i să o faci?>. Atunci o iei de la capăt”.

A învățat că în antreprenoriat nu trebuie să te mai gândeÈ™ti doar la tine. Odată ce ai deschis un business, eÈ™ti responsabil È™i pentru oamenii care au ales să te urmeze. AÈ™a că îÈ›i trebuie foarte multă dorință de a face lucrurile să meargă, dorință să continui, să faci ceva care să conteze. Dorință È™i curaj. ”Curajul se manifestă în diferite forme, este foare contextual, depinde foarte mult de vremurile în care trăim È™i este diferit”, spune ea.  

E foarte simplu să închid, să renunÈ›. Dar trebuie să mergi mai departe. E È™i un pariu pe care îl faci cu propria ta persoană

Planurile Beans&Dots

Fondatoarele Beans&Dots È™i-au dat un răgaz de cel puÈ›in 3 ani pentru a dezvolta spaÈ›iul pe care l-au deschis înainte de a lua în considerare extinderea acestui concept. Încă învață din dinamica business-ului È™i din ceea ce îÈ™i doresc clienÈ›ii. ”Atunci când am pornit la drum ne gândeam că acest spaÈ›iu va fi plin de luni până vineri de oameni care lucrează aici. Sau că seara după serviciu lumea o să dea năvală. Nu, seara după serviciu, lumea vrea să plece acasă, nu vrea să mai stea în locul în care lucrează. Ne gândeam ce vom face pentru a aduce lumea în weekend. La noi a fost exact invers. Nu era atât de multă lume precum ne aÈ™teptam să fie în timpul săptămânii, însă în weekend nu aveam loc. Și atunci a trebuit să mai facem mese, să mai cumpărăm lucruri, să extindem spaÈ›iul”, afirmă Anca.

Cu toate acestea, sunt câteva lucruri de la care nu fac rabat. De exemplu, chiar dacă le-ar aduce o relaxare financiară, refuză închirierea în totalitate a spaÈ›iului pentru evenimente private. ”Ne-am asumat să fim un speciality coffeeshop, unde oamenii găsesec uÈ™a deschisă în fiecare zi. În condiÈ›iile în care tu închizi de mai multe ori pentru că-È›i rezervi spaÈ›iul pentru evenimente diverse, omul ala nu va mai veni. Eu sunt un loc public, nu fac rezervări, nici măcar în weekend când e plin”, precizează co-fondatoarea Beans&Dots.

Pe viitor, planifică diversificarea portofoliului de produse, atât pe partea de shop, cât È™i pentru cafenea. Însă, ca È™i până acum, vor testa brandurile înainte de a le scoate la vânzare. ”Brandurile au venit către noi. Am creat un loc din care vor să facă parte”, spune Anca, detaliind faptul că au fost abordate de Șoseta 3, brand pe care l-au testat, Beans&Dots fiind primul concept store de la noi care îl vinde, iar clienÈ›ii vor putea cumpăra È™i ceasuri Noah (au din februarie brandul Optimef).

În ceea ce priveÈ™te cafeneaua, vor introduce noi produse pe zona de mâncare (vor merge în continuare pe mâncare rece, nu caldă) pe care le pot pregăti, rapid, în acelaÈ™i spaÈ›iu. Nici nu se pune problema investiÈ›iei într-un laborator de dulciuri sau pentru măncare caldă. ”Nu e nivelul nostru de competență. Nu vrem să facem lucruri la care nu ne pricepem”, motivează Anca decizia de a se axa în continuare pe modul în care a fost construit iniÈ›ial business-ul.

Brandurile au venit către noi. Am creat un loc din care vor să facă parte

Beans&Dots este un spaÈ›iu creat special pentru oamenii din noua generaÈ›ie, oameni ieÈ™iÈ›i din tipare, care vor să aibă ceva care să-i definească, ceva ce nu regăsesc replicat la fiecare persoană pe care o întâlnesc pe stradă. Și mai mult, Beans&Dots este un spaÈ›iu care se dezvoltă în jurul socializării, este un loc în care se întâlnesc laolaltă idei, oameni È™i proiecte. Este locul în care boabele È™i punctele au strâns o comunitate.

Foto: Traian German pentru Beans&Dots



Citeste si