Despre boabe și puncte: locul în care cafeaua și design-ul au strâns o comunitate

Sunt destul de puține locuri în București în care poți petrece o zi întreagă fără să te plictisești. În care poți citi o carte cu o cafea bună alături, poți avea o întâlnire de afaceri, îți poți clăti ochii cu niște produse inedite și mișto, sau poți sta de vorbă cu prietenii la un pahar de vin. Și nu vorbim aici despre mall-uri pline ochi, gălăgioase și călduroase, în care abia te auzi cu însoțitorul tău, darămite să încerci să legi o conversație cu o persoană nou�

Anca Ungureanu și Adelina Ivan au reușit să creeze un asemenea spațiu în incinta Palatului Universul. Renăscut din propria-i cenușă, Palatul a devenit gazda celor mai creativi tineri din București, oameni care au hotărât să-și construiască business-uri din propriile pasiuni, în jurul și cu ajutorul comunităților. Beans&Dots este parte din acest Univers, un loc în care cafeaua de specialitate face casă bună cu designul, în toate formele lui.

Aer proaspăt de la Berlin

Inspirată de modelul localurilor de acest gen din Berlin, acolo unde a studiat doi ani de zile, Anca și-a dorit să replice acest concept și în Capitală. Așa că a deschis, acum 7 luni, Beans&Dots, un loc în care ”poți să vii să bei o cafea, să lucrezi, să te întâlnești cu prietenii, să stabilești întâlniri de business, să faci un mic sopping, să răsfoiești o revistă, să cumperi un cadou”. Potrivit ei, Beans&Dots este un concept curatoriat în care să regăsești câteva dintre lucrurile pe care în general le găsești în locurile similare când călătorești. Un loc pentru lumea nouă. 

Au pornit încă de la început cu ideea că Beans&Dots va fi un business în care vor vinde doar lucruri pe care le vor testa înainte. ”Pornim de la principiul <dacă mie nu-mi place produsul asta, dacă nu l-aș purta, dacă nu l-aș gusta, dacă nu l-aș consuma, de ce l-aș vinde altuia>. La modul foarte onest și foarte transparent”, spune Anca.

Business pentru cunoscători

Prin prisma acestei abordări personale nici nu visează la venituri substanțiale. Oricum, în momentul în care au început să pună pe hârtie planul de afaceri, pe la începutul lui 2016, au luat în calcul faptul că vor ajunge pe break-even abia după 3-5 ani de la deschiderea business-ului.

Pornim de la principiul <dacă mie nu-mi place produsul asta, dacă nu l-aș purta, dacă nu l-aș gusta, dacă nu l-aș consuma, de ce l-aș vinde altuia>. La modul foarte onest și foarte transparent

”Ne-am stabilit o viziune de business de la care nu vrem să facem niciun fel de derogare, în sensul că tot ce vindem noi aici sunt despre ceea ce bem, ce purtăm, ce folosim. Toate produsele pe care le vindem sunt branduri fie pe care noi le foloseam și pe care am vrut să le aducem în exclusivitate în România: hainele Adelinei, pe care și eu și ea le purtăm, cafeaua de la The Barn, de unde îmi beau eu cafeaua în Berlin, ceaiurile de la Companion Tea, pe care le aducem tot din Berlin, anumite produse pe care noi le mâncăm. Ne-am propus să fie locul acela unde vindem strict lucrurile alea pe care noi le-am cumpăra dacă am merge în altă parte”.

Și-au asumat faptul că Beans&Dots nu va fi un business care se va adresa marii mase a consumatorilor din București. ”Vrem să ne adresăm oamenilor ca noi, să construim un business pentru oameni ca noi, care nu aveam foarte multe alte alternative în București. Alternative care să concentreze partea de recreere, de shopping, de consum de cafea, de servit un pahar de vin seara cu prietenii, de o terasă drăguță, un spațiu de evenimente și de coworking”, precizează Anca.

Au investit circa 60.000 de euro în amenajarea spațiului, în stocuri și echipamente, pentru care au apelat la un leasing. ”Este, practic, o închiriere de echipamente. Restul banilor au venit din economiiile pe care le aveam fiecare dintre noi”, povestește Anca.

Antreprenoriat după ora 18

Este unul dintre antreprenorii după program, acei tineri care, într-un număr tot mai mare, aleg să se implice și într-un business pe lângă jobul pe care îl au în cadrul corporațiilor. Lucrează în continuare pentru UniCredit Bank, ca și Identity and Communication Director, First Vice President, ocupându-se de partea de marketing și comunicare. ”Sunt un om de comunicare. Fac marcomm pentru zona de banking și cu asta mă ocup și la Beans&Dots. E un alt mod de a-ți exprima creativitatea. Iar în banking trebuie să fii extrem de creativ. Cu atât mai mult cu cât noi ne adresăm și antreprenorilor”, afirmă Anca.

Vrem să ne adresăm oamenilor ca noi, să construim un business pentru oameni ca noi, care nu aveam foarte multe alte alternative în București

Acum doi ani nici nu visa că va deveni antreprenor. O înșiruire de evenimente au făcut-o să aibă curaj și să încerce să transforme în afacere pasiunea pentru artă. ”Niciodată nu știi ce-ți rezervă viitorul și nevoia ta de dezvoltare”, mai spune ea. De altfel, în momentul în care a început să se gândească la business-ul Beans&Dots, îl vedea sub forma unei galerii de artă.  

Evoluția Beans&Dots

”Mi-am dat seama că asta mi-aș dori să fac pe viitor. Ulterior, punând lucrurile pe hârtie ca să construim planul de business, mi-am dat seama că nu prea poți să lansezi și să deschizi o galerie de artă în România, să poți si să trăiești din chestia asta. Nu ne-am dorit să construim o organizație non-profit, ci să facem un business în care să punem toată pasiunea noastră, ceea ce știm să facem, și care, la un moment dat se poate transforma în ceva sustenabil. Auto-sustenabil”, completează Anca.

Așa că au fost nevoite să-și schimbe ideea inițială și să o rafineze până la ceea ce este astăzi Beans&Dots, un spațiu care a păstrat, totuși, și ceva din galeria de artă pe care Anca și-a dorit-o inițial: există suficient loc pentru a găzdui expoziții de artă. ”Nu am vrut să facem un proiect pe care să-l închidem peste 6 luni sau 1 an pentru că nu a mers. Nu am vrut să facem încercări, de fapt nici nu ne-am permis să facem chestia asta ținând cont că am făcut-o din resurse proprii. Și chiar dacă am fi făcut-o cu bani împrumutați, tot nu ne-am fi permis”, povestește ea.

Nu am vrut să facem un proiect pe care să-l închidem peste 6 luni sau 1 an pentru că nu a mers. Nu am vrut să facem încercări, de fapt nici nu ne-am permis să facem chestia asta ținând cont că am făcut-o din resurse proprii

Până în luna ianuarie a acestui an, momentul în care au deschis Beans&Dots, au petrecut un an de zile lucrând la business. Au creat un brand, au înregistrat numele, au făcut un logo, s-au educat pe zona cafelei de specialitate, au cercetat piața și competitorii, au văzut prețurile și s-au gândit cum pot veni cu ceva diferit, iar Beans&Dots să nu fie doar o altă cafenea din București. ”Cumva, și background-ul meu profesional m-a învățat să fac lucrurile corect și transparent. Am ajuns să facem lucrurile cu un anumit simț de răspundere”. 

Învățături din corporație

Tot dintr-un simț de răspundere au decis să lase managementul spațiului pe mâna unui specialist în zona de HoReCa, care se ocupă de operațiunile zilnice ale afacerii. ”Tot ce înseamnă viziune, strategie, poziționare, sunt făcute de mine și de către Adelina, dar ne sfătuim și cu managerul nostru. Ne bazăm pe experiența lui”, precizează Anca Ungureanu.

Totodată, prezența unui manager îi permite Ancăi să-și mențină și jobul de la bancă. ”Cred că antreprenoriatul se face și cu un management foarte bun al resurselor umane. Am pornit de a premiza asta, știind foarte bine că nu îmi doresc să renunț la jobul meu din corporație. Ambele zone sunt despre pasiune și despre ceea ce-mi place să fac. Numai că la bancă nu prea poți să lucrezi cu artă, de aceea, ca să pot să împlinesc și această pasiune a mea pentru artă, design, cafea, am construit acest business”.

Cred că antreprenoriatul se face și cu un management foarte bun al resurselor umane. Am pornit de a premiza asta, știind foarte bine că nu îmi doresc să renunț la jobul meu din corporație

Spune cu mândrie că aplică în afacere foarte mult din ce a învățat în cadrul corporației. Job-ul a ajutată să fie mai organizată, responsabilă și, de asemenea, să urmeze o serie de reguli, norme și proceduri pe care e important ca un antreprenor să le creeze și să le aplice și în business-ul său. ”E adevărat că în antreprenoriat e mai mult haos pentru că piața e de așa natură. Câteodată, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg și trebuie să ai și o capacitate de adaptare zilnică foarte mare, dar experiența profesională din zona de corporație m-a ajutat foarte mult să vin și să încerc să transfer aici o parte din ea”, precizează Anca.

Teama în antreprenoriat

Nu se sfiește să recunoască teama pe care o simte în fiecare zi legat de cursul pe care l-ar putea lua afacerea, mai ales atunci când are de trecut peste provocări care o descurajează. ”E foarte simplu să închid, să renunț. Dar trebuie să mergi mai departe. E și un pariu pe care îl faci cu propria ta persoană. Auzi mereu o voce în cap care îți spune <chiar nu poți să o faci?>. Atunci o iei de la capăt”.

A învățat că în antreprenoriat nu trebuie să te mai gândești doar la tine. Odată ce ai deschis un business, ești responsabil și pentru oamenii care au ales să te urmeze. Așa că îți trebuie foarte multă dorință de a face lucrurile să meargă, dorință să continui, să faci ceva care să conteze. Dorință și curaj. ”Curajul se manifestă în diferite forme, este foare contextual, depinde foarte mult de vremurile în care trăim și este diferit”, spune ea.  

E foarte simplu să închid, să renunț. Dar trebuie să mergi mai departe. E și un pariu pe care îl faci cu propria ta persoană

Planurile Beans&Dots

Fondatoarele Beans&Dots și-au dat un răgaz de cel puțin 3 ani pentru a dezvolta spațiul pe care l-au deschis înainte de a lua în considerare extinderea acestui concept. Încă învață din dinamica business-ului și din ceea ce își doresc clienții. ”Atunci când am pornit la drum ne gândeam că acest spațiu va fi plin de luni până vineri de oameni care lucrează aici. Sau că seara după serviciu lumea o să dea năvală. Nu, seara după serviciu, lumea vrea să plece acasă, nu vrea să mai stea în locul în care lucrează. Ne gândeam ce vom face pentru a aduce lumea în weekend. La noi a fost exact invers. Nu era atât de multă lume precum ne așteptam să fie în timpul săptămânii, însă în weekend nu aveam loc. Și atunci a trebuit să mai facem mese, să mai cumpărăm lucruri, să extindem spațiul”, afirmă Anca.

Cu toate acestea, sunt câteva lucruri de la care nu fac rabat. De exemplu, chiar dacă le-ar aduce o relaxare financiară, refuză închirierea în totalitate a spațiului pentru evenimente private. ”Ne-am asumat să fim un speciality coffeeshop, unde oamenii găsesec ușa deschisă în fiecare zi. În condițiile în care tu închizi de mai multe ori pentru că-ți rezervi spațiul pentru evenimente diverse, omul ala nu va mai veni. Eu sunt un loc public, nu fac rezervări, nici măcar în weekend când e plin”, precizează co-fondatoarea Beans&Dots.

Pe viitor, planifică diversificarea portofoliului de produse, atât pe partea de shop, cât și pentru cafenea. Însă, ca și până acum, vor testa brandurile înainte de a le scoate la vânzare. ”Brandurile au venit către noi. Am creat un loc din care vor să facă parte”, spune Anca, detaliind faptul că au fost abordate de Șoseta 3, brand pe care l-au testat, Beans&Dots fiind primul concept store de la noi care îl vinde, iar clienții vor putea cumpăra și ceasuri Noah (au din februarie brandul Optimef).

În ceea ce privește cafeneaua, vor introduce noi produse pe zona de mâncare (vor merge în continuare pe mâncare rece, nu caldă) pe care le pot pregăti, rapid, în același spațiu. Nici nu se pune problema investiției într-un laborator de dulciuri sau pentru măncare caldă. ”Nu e nivelul nostru de competență. Nu vrem să facem lucruri la care nu ne pricepem”, motivează Anca decizia de a se axa în continuare pe modul în care a fost construit inițial business-ul.

Brandurile au venit către noi. Am creat un loc din care vor să facă parte

Beans&Dots este un spațiu creat special pentru oamenii din noua generație, oameni ieșiți din tipare, care vor să aibă ceva care să-i definească, ceva ce nu regăsesc replicat la fiecare persoană pe care o întâlnesc pe stradă. Și mai mult, Beans&Dots este un spațiu care se dezvoltă în jurul socializării, este un loc în care se întâlnesc laolaltă idei, oameni și proiecte. Este locul în care boabele și punctele au strâns o comunitate.

Foto: Traian German pentru Beans&Dots



Citeste si