- 5 Aprilie 2021
Hackathon pentru soluții în sprijinul sănătății mintale: ce propun echipele câștigătoare de la E-Mental Health Hackathon
În weekend-ul 26-27 martie 2021, Centrul de Inovare în Sănătate HIVE al Departamentului de Sănătate Publică, din cadrul Universității Babeș Bolyai Cluj-Napoca, în colaborare cu compania de IT Wolfpack Digital au organizat un hackathon care s-a adresat studenților și absolvenților din toată țara și din străinătate.
E-Mental Health Hackathon a fost cel de-al patrulea eveniment din seria de hackatoane organizate de către Departamentul de Sănătate Publică, din cadrul Universității Babeș-Bolyai. Demersul a început la nivel local, având ca participanți studenți ai universităților clujene, ulterior alăturându-se studenți din toată România, dar și din alte țări.
În acest an, au fost abordate diferite teme din vastul subiect al sănătății mintale, puternic afectate și de pandemie. Printre acestea, s-au numărat următoarele: sănătatea mentală și prevenția, sănătatea mintală și alte boli (neurologice, cronice, oncologice, tulburări de alimentație), sănătatea mintală și starea de bine și sănătatea mintală și IA (inteligența artificială).
Hackathonul a fost conceput ca un eveniment de 2 zile, desfășurat în limba engleză, începând de vineri, 26 martie, 2021, ora 18:00. Acesta a fost un eveniment online, desfășurat pe platformele Discord și pe Zoom, astfel încât atât participanții cât și mentorii să aibă posibilitatea de a se conecta de la distanță, indiferent de locația în care s-au aflat, luând în considerare faptul că au existat participanți atât din România, cât și din alte țări, precum Anglia sau Olanda.
Participanții au beneficiat de un training privind inovarea în sănătate și de un training privind prezentarea proiectelor (“pitching”) realizate de Dr. Ion-Gheorghe Petrovai, Director Inovație și cofondator FreshBlood HealthTech, EITHealth RIS Hub pentru România.
Fiecare echipă care a participat în cadrul hackathon-ului a avut în componență cel puțin 2 membri cu expertize diferite (absolvenți/studenți de la facultăți diferite). Au existat 9 echipe finaliste, care și-au prezentat proiectele pentru a fi evaluate de către un juriu format din experți în diferite domenii.
Membrii juriului au fost: Georgina Lupu-Florian (fondator și CEO Wolfpack Digital), Prof. Mircea Miclea (profesor și director al Centrului de Psihologie Cognitivă Aplicată), Dr. Mihai Bran (psihiatru, psihoterapeut și unul dintre fondatorii Platformei de telemedicina ATLAS) și Valentin Bejan (cofondator și director de inovație al Health Tech Hub - Copenhaga).
În cele două zile de hackathon, echipele au beneficiat de mentorat pentru ideile lor din partea a 13 experți din domeniul psihologiei, tehnologiei și antreprenoriatului:
- IT, business (Georgina LUPU FLORIAN, Daniel BARBU, Dumitru PETREUȘ);
- Psihologie și Psihoterapie (Nadia GORDUZA, Valentina SIMON, Oana DAVID)
- Psihiatrie (Dr. Sebastian ARMEAN, Dr. Victorița TUDOSIE),
- Marketing, comunicare, antreprenoriat în sănătate (Cristian CHINA-BIRTA, Corina STIRBU, Sorin NICOLAU, Dr. Zaki MILHEM, Prof. Răzvan CHERECHEȘ)
La finalul zilei de sâmbătă, echipele concurente au avut ocazia să își prezinte în plen ideile inovatoare în sănătatea mentală.
Premiul I a fost acordat proiectului SOBER PROTECT, a cărui idee a fost de a asigura sprijin de sobrietate pentru persoanele care se recuperează din diverse dependențe. Produsul în sine ar fi o aplicație mobilă gratuită și un site web care vine să completeze aplicația.
Cu toate că acest tip de aplicații pentru sobrietate există, din fericire, deja pe piață, acest proiect caută să inoveze având la bază cercetări psihologice de specialitate și prin personalizarea caracteristicilor aplicației, astfel încât să reușească să amelioreze unele dintre problemele care pot afecta sănătatea mintală (singurătate, anxietate, depresie etc) și care, în cele din urmă, duc la recidivă.
Premiul al doilea fost acordat proiectului TherAmi, care vizează dezvoltarea unei aplicații de management al terapiei pentru terapeuți, care să permită înregistrarea și transcrierea inteligentă a sesiunilor de terapie pentru fiecare client/pacient.
Prin intermediul inteligenței artificiale de ultimă oră, vorbire-text, terapeutul fiind scutit de a transcrie conversația și de a lua notițe manual, astfel dedicând mai mult timp pentru a asculta activ clientul/pacientul și nevoile acestuia.
Echipa a analizat o astfel de conversație și a prezentat rapoarte despre evoluția bunăstării mentale a pacientului pe durata sesiunii. Progresul către obiectivele stabilite de terapeut este ușor de urmărit și măsurat, astfel încât terapeutul și clientul să aibă dovezi că terapia furnizată funcționează. Aceasta aplicație nu intenționează să înlocuiască terapeuții, ci dorește să ajute terapeutul și pacientul să-și îmbunătățească practica.
Partenerul hackathon-ului, Wolfpack Digital, are experiență în ceea ce privește acest tip de produse, având 6 aplicații dezvoltate în sănătate, dintre care 2 sunt produse interne și ambele abordează tema sănătății mentale.
“Ne-am bucurat să vedem un interes atât de ridicat din partea tinerilor pentru tema sănătății mintale și considerăm că ideile generate ar putea în continuare să se dezvolte și să ajungă la oamenii cărora se adresează. Am fost surprinsă de nivelul competiției din acest an și sperăm ca pe viitor să vedem ideile implementate”, spune Georgina Lupu-Florian, CEO Wolfpack Digital.
“Împreună cu partenerii noștri, Wolfpack Digital, am organizat acest eveniment pentru a educa și inspira studenții din diferite medii universitare (IT, medicină, psihologie, sănătate publică sau design) să facă față provocărilor europene de sănătate mentală. Sperăm că această experiență a fost una productivă pentru toți participanții și că pe viitor vor fi tot mai mulți studenți interesați să inoveze în domeniul sănătății”, afirmă Prof. Răzvan Cherecheș, Director Centrul de Inovare in Sanatate HIVE din Universitatea “Babeș Bolyai”.