- 21 Martie 2017
GameLab Timișoara - modelul finlandez, aplicat în crearea de jocuri în România
Roberto a făcut design grafic la Timișoara, iar în al doilea an de facultate s-a dus la Oulu, în Finlanda, pentru un Erasmus și a fost implicat în GameLAB, un program de incubare a unor studenți care vor să dezvolte jocuri. Întors la Timișoara a vrut să reproducă ceea ce a văzut acolo.
"Am făcut un program pilot, o variantă mai mică a celui din Finlanda. Nu a fost un program de patru luni ca acolo, ci de doar 5 săptămâni, pentru a vedea dacă e de interes. Am vrut să vedem dacă studenții ar fi la fel de motivați", spune Hanaș. După prima parte a programului, le-a povestit celor din Finlanda pentru a face o ediție completă aici, în colaborare cu ei.
Roberto Hanaș
Prima ediție GameLAB TimișoaraÎn noiembrie 2015, GameLAB masterul, adică șeful programului, a venit la Timișoara pentru a vorbi cu universitățile locale, Politehnica și Universitatea de Vest. În martie au semnat un protocol de colaborare, iar în ianuarie 2016 Roberto a fost din nou în Finlanda pentru a vedea mai bine ce înseamnă organizarea unui asemenea program.
Am făcut un program pilot, o variantă mai mică a celui din Finlanda. Nu a fost un program de patru luni ca acolo, ci de doar 5 săptămâni, pentru a vedea dacă e de interes. Am vrut să vedem dacă studenții ar fi la fel de motivați
Ce e GameLAB? E un program de incubare unde studenții depun, ca echipe, idei și concepte de jocuri. Proiectul e structurat pe cinci luni, în care studenții trec prin trei așa-numite "porți", care sunt, de fapt, etapele evenimentului. Pornesc la drum cu 10 echipe, dar apoi studenții se schimbă între ei în funcție de evoluția acestora, iar la final doar două proiecte puternice rămân în picioare.
Înscrierile au început în august iar în octombrie 2016 a început prima ediție de GameLAB, la care s-au înscris 60 de participanți din care au fost selectați 24. Structura programului îi trece pe studenți prin diverse momente ale dezvoltării unui joc.
"În prima perioadă sunt concentrați în echipe de câte doi oameni care se concentrează pe concept. La Gate 1 prezinți jocul în fața unui juriu intern. Sunt anumite echipe care nu trec mai departe, dar se formează echipe mai mari din studenții care nu au trecut de Gate 1", spune Hanaș. În Gate 2, participanții explică ideea jocului cu mecanicile din spate și susțin jocul în fața juriului timp de 15 minute. Acum, echipele sunt în Gate 3, când dezvoltă jocul și deja cei implicați în program mentorează, în cadrul unor discuții săptămânale cu producerii, pentru a vedea dacă sunt probleme.
Până acum au rămas în cursă patru proiecte, iar la finala de pe 25 martie vor veni și reprezentanții GameLAB Finlanda. Surprinzător, jocurile sunt desktop based și nu mobile.
RedCage e un 2D platformer în care joci rolul unui floater din ochiul tău. Sună ciudat, nu? "Dacă te uiți la un zid alb, vezi particule micuțe în fața ochilor. Acelea sunt floatere. Tu joci rolul unui floater care trebuie să treci din ochiul sănătos în ochiul bolnav, ca să-ți salvezi prietenul răpit", povestește Hanaș.
PlaceHolder Studio realizează un joc în care controlăm o cutie care vrea să devină erou. E un puzzle platformer cu elemente de acțiune. Conceptul de bază e ca acea cutie să bată cele șapte păcate capitale ale oamenilor.
Dark Cloud Interactive realizează un joc numit "The Shadow", un joc 2,5D în care ai un supererou, o combinație de Spiderman și Batman, care poate să-și schimbe dimensiunile în care activează.
JagdKitten fac jocul "SkySmith", care e un joc în care împuști tancuri dintr-un zepelin. Jocul e realizat pentru realitate virtuală.
Rezultatele GameLABDintre jocurile create la GameLAB din Finlanda, cel mai longeviv e Frozen Vision (are deja patru ani), care creează jocuri de mobil - după cum poate fi văzut mai jos.