- 14 Octombrie 2025
GenZ și AI: Care este relația adolescenților cu tehnologia – 4 din 10 folosesc tool-uri AI zilnic și 81% dintre ei sunt mai creativi cu ajutorul lor
The Future Report 2025 ne dezvăluie o generație de tineri europeni care nu se limitează doar la a folosi tehnologia, ci contribuie la evoluția activă a acestei tehnologii cu scopul de a beneficia mai mult de potențialul adus de aceasta în zona de educație, creativitate, bunăstare, scriu cei de la Google într-o postare pe blogul companiei.
Ca o concluzie principală a raportului putem vorbi despre faptul că adolescenții europeni sunt curioși, critici și optimiști.
Ei consideră tehnologia – în special inteligența artificială – un instrument valoros pentru învățare și creativitate, dar cer mai mult sprijin, educație digitală și implicare directă în deciziile care le modelează viitorul online.
Rezultate interesante din The Future Report 2025: Tehnologie și AI: utilizare și percepții- Aproximativ 40 % din adolescenți utilizează instrumente AI zilnic sau aproape zilnic.
- 81 % spun că AI le îmbunătățește creativitatea; 65 % spun că îi ajută să genereze idei noi sau soluții; 47 % spun că AI explică subiecte dificile în moduri alternative.
- Totuși, 28 % declară că școala lor nu a aprobat folosirea nici unui instrument AI — un semn că instituțiile educaționale rămân în urmă comparativ cu adoptarea tehnologiei de către adolescenți.
- Adolescenții sunt conștienți că AI nu este infailibil: 55 % analizează dacă informațiile sunt credibile; 46 % compară informațiile cu alte surse. Ei subliniază importanța gândirii critice și evitarea dependenței.
- Părinții rămân cea mai de încredere sursă de recomandări privind obiceiurile digitale: 32 % dintre adolescenți îi aleg pe aceștia ca ghizi principali.
- Dar pe măsură ce adolescenții îmbătrânesc (16-18 ani), doar 19 % continuă să se bazeze pe părinți pentru recomandări digitale – comparativ cu 54 % în cazul celor 13-15 ani.
- Acest lucru sugerează că etapa timpurie (13-15 ani) este un moment critic pentru a consolida obiceiuri sănătoase online, prin implicarea adulților.
- La nivel european, YouTube este foarte folosit de adolescenți — 74 % spun că urmăresc conținut educațional pe platformă, pentru școală.
- Pentru mulți, tehnologia și platformele video sunt mai mult decât un instrument: permit explorarea culturilor, ideilor și comunităților dincolo de mediul lor imediat.
- Adolescenții nu doar consumă tehnologie — ei doresc să o modeleze alături de companiile de profil, astfel încât să fie utilă pentru creativitate, învățare și bunăstare.
- Ei cer mai mult ghidaj, incluziune și echilibru în raport cu tehnologia decât simpla accesibilitate.
Raportul explorează modul în care tinerii europeni folosesc tehnologia, cu accent pe inteligența artificială (AI), învățare, creativitate, bunăstare digitală, încredere în informație și echilibru online–offline.
- Utilizare largă: 88% dintre adolescenții de 13–15 ani și 96% dintre cei de 16–18 ani folosesc instrumente AI precum Gemini sau ChatGPT – mai ales pentru teme, traduceri și proiecte creative.
- Beneficii educaționale: AI îi ajută să înțeleagă mai ușor subiecte dificile (47%), să primească feedback instant (42%) și să învețe într-un mod mai plăcut (38%).
- Școlile rămân în urmă: Doar 56% spun că școala lor a aprobat folosirea unui instrument AI; mulți cer instruire oficială despre utilizarea responsabilă a AI.
- Creativitate: 81% spun că AI le îmbunătățește creativitatea în scris, artă, muzică sau programare.
- Descoperire: 56% afirmă că AI i-a ajutat să își descopere noi interese sau abilități.
- Adolescenții manifestă un grad ridicat al gândirii critice: 55% verifică frecvent credibilitatea informațiilor online.
- Metode de verificare: compară surse (46%), verifică autorii (38%), discută cu adulți de încredere (37%) și analizează părtinirile (30%).
- Prudență față de AI: recunosc beneficiile, dar se tem de dependență și de informații false. Mulți cer etichetarea clară a conținutului generat de AI.
- Internetul este o sursă principală de învățare, divertisment și dezvoltare personală.
- Algoritmii de recomandare sunt importanți: 27% descoperă noi interese prin conținut sugerat.
- Platformele video, în special YouTube, sunt dominante:
- 74% îl folosesc pentru învățare școlară
- 71% pentru învățare personală sau distracție.
- Videoclipurile oferă inspirație, cunoștințe culturale și sentiment de apartenență.
- Echilibru digital: 57% consideră că își gestionează bine timpul online vs. offline; 80% spun că își controlează eficient obiceiurile digitale.
- Strategii de echilibru: petrec timp cu familia și prietenii (43%), practică hobby-uri offline (31%) și stabilesc limite de ecran (25%).
- Sănătate și tehnologie: 70% folosesc aplicații sau dispozitive pentru sănătate fizică/mentală (ex. Fitbit, aplicații de somn sau mindfulness).
- Rolul părinților: sunt principala sursă de sfaturi (32%), mai ales pentru cei de 13–15 ani.
Totuși, aproape 1 din 5 adolescenți nu primește deloc sprijin în gestionarea timpului online – o problemă mai frecventă în familiile cu venituri mici. - Mulți tineri spun că uneori ei îi învață pe părinți despre mediul online.
- Tehnologie incluzivă, sigură și orientată spre bunăstare.
- Educație digitală și AI integrată în școli.
- Posibilitatea de a fi implicați direct în modelarea viitorului tehnologic.
Trei direcții principale:
Recomandări pentru actorii implicați:
- Companii tech: să dezvolte instrumente sigure, transparente și educaționale.
- Factori de decizie: să elaboreze standarde clare și să introducă educația AI în programele școlare.
- Părinți: să comunice deschis și să folosească instrumente de control adaptate vârstei copilului.
- Profesori și ONG-uri: să sprijine elevii și părinții în înțelegerea și folosirea responsabilă a tehnologiei.