Pas cu pas, ban cu Ban. Cum crești o firmă de construcții

Mulți antreprenori vechi susțin sus și tare că pentru a avea succes într-o afacere ar fi cazul să începi ceva în domeniul în care ai experiență.

Gheorghe Ban, fondatorul firmei Barghen, este un exemplu elocvent. ”Asta știu să fac”, îmi spune încă de la începutul convorbirii noastre telefonice fondatorul firmei de construcții din Oradea. ”Lucrez în domeniu de 40 de ani, încă de pe vremea lui Ceaușescu”, menționează el.

Gheorghe Ban a fondat Barghen în 2003, iar de 17 ani firma activează în domeniul construcțiilor și infrastructurii. În esență, Barghen se ocupă cu executarea lucrărilor de terasiere, cu execuția lucrărilor de infrastructuri rutiere, construcția unor platforme industriale, sau a altor lucrări de execuție. De vreo 3 ani, însă, toate lucrările sunt realizate pentru clienți privați.

”Facem lucrări de execuție pentru parcări, săpături pentru fundații de blocuri, alei, drumuri, dar totul cu privatul”, spune Gheorghe Ban.

În plus, în momentul în care nu are de executat propriile lucrări, Barghen închiriază utilajele către alți clienți. ”Când nu am de lucru, închiriez către cei mari, pentru că nici ei nu au de toate. Închiriez și asta este”, afirmă antreprenorul din Oradea.

Proiecte proprii și închiriere de utilaje

Astfel, dintr-o cifră de afaceri de circa 4 milioane de lei, așa cum estima Ban că va avea pe firmă la finalul lui 2019, o parte din venituri sunt aduse de activitatea de închiriere a utilajelor, procentul variind în funcție de activitatea întreprinsă.

”Depinde de la lună la lună. Când e numai 20%, când e 70%. Totul este în funcție de lucrările pe care le avem semnate. La noi nu sunt cursive lucrările, poate am o lucrare, am terminat-o și cealaltă vine abia peste o lună, o lună jumătate. În acel moment dau în chirie utilajele”, declară Ban.

Iar pentru a se asigura atât că are lucrări, dar și clienți pentru utilajele sale, Gheorghe Ban a investit constant în înnoirea parcului de utilaje, de fiecare dată, rămânând fidel strategiei care l-a caracterizat încă de când a intrat în afaceri pe cont propriu: pas cu pas, câte puțin, fără a se expune foarte mult din punct de vedere al cheltuielor.

”Am schimbat utilajele aproape în fiecare an, câte 1-2, ca să avem utilaje performante. Altfel, nimeni nu mai vrea să lucreze cu tine. Și consumurile sunt altele la utilaje mai noi”, afirmă fondatorul Barghen, ținând să precizeze faptul că are o mulțime de lucrări în derulare, abia ajungându-i utilajele pe care le are acum la dispoziție.

Cu ajutorul băncii

Pentru a se extinde nu a ezitat să apeleze la credite bancare, în prezent având la dispoziție o linie de credit la Patria Bank în valoare de 150.000 de euro, bani pe care îi rulează constant pentru cheltuieli cu motorina, piesele utilajelor, dar și pentru noi achiziții.

”Niciodată nu am fost cel care s-a aruncat dintr-o dată. Nu vreau să mă expun foarte tare pentru că nu știu ce va aduce ziua de mâine. Chiar așa am pornit, pentru că altfel, dacă riscam mai mult, poate eram eu știu pe unde. Dar nu-mi doresc să ajung foarte sus. Poate mai urc, dar nu vreau mai mult de atât”, spune Gheorghe Ban declarându-se mulțumit de nivelul la care a ajuns afacerea sa și mizând pe faptul că are clienți care aleg să lucreze cu firma sa prin prisma experienței sale de 40 de ani în domeniu. Și tot experiența sa îl ajută să inoveze mereu și să caute să aducă în firmă tot ce este nou în domeniul său.  

---

Gheorghe Ban este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investiții) și consultanță bancară în termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.



Citeste si