- 21 Octombrie 2025
Din nisip la ziduri: fabrica unde se „coace” BCA-ul românesc | România Face
Unul dintre cele mai ușoare și mai folosite materiale de construcții din lume are nevoie de 5 ingrediente și un proces în 9 etape care seamănă cu coacerea unui cozonac uriaș. Alături de Petrișor Grindeanu, CEO-ul XELLA România, și de Mircea Sibana, Product Manager XELLA România, am descoperit într-un nou episod al România Face, o serie de emisiuni susținută de BCR, cum se produc blocurile de BCA Ytong în fabrica pe care producătorul german de materiale de construcții XELLA o deține la Păulești, în județul Prahova.
Un material de construcții cu o istorie de 100 de aniBCA-ul a fost inventat acum aproape 100 de ani, iar astăzi este folosit la scară largă, în construcții din întreaga lume. Ceea ce începe cu un camion plin de nisip cuarțos, e apoi măcinat într-o cisternă rotativă uriașă plină de bile metalice, și se îmbină cu varul nestins, cimentul, gipsul, apa și pasta de aluminiu pentru a forma blocurile de construcție.
Amestecul nu devine un bloc de BCA imediat, ci ajunge în tăvi uriașe ce seamănă cu cele în care românii fac cozonacul, și sunt încălzite la 60 de grade Celsius. După ce amestecul crește, precum produsele de patiserie, blocurile sunt tăiate cu fire oscilante, iar apoi sunt încărcate în niște cilindri imenși sub presiune, unde stau la temperaturi de 180 de grade.
Abia acum putem spune că blocurile de BCA sunt tăiate și paletizate pentru transport. Peste 10.000 de locuințe pot fi construite cu producția din fabrica XELLA din Păulești, județul Prahova.
XELLA este o companie activă în România de peste două decenii, cu un rol important în dezvoltarea unei industrii de construcții sustenabile și eficiente energetic.
În prezent, XELLA operează trei fabrici de beton celular autoclavizat (BCA) sub două branduri dezvoltate la nivel local, Ytong și Macon, situate în Păulești, Oradea și Deva.
Fabrica din Păulești, considerată una dintre cele mai moderne din sud-estul Europei, are o capacitate anuală de producție de peste 400.000 de metri cubi, suficientă pentru aproximativ 10.000 de locuințe, iar peste 90% din producție este destinată pieței locale, restul fiind exportat către Republica Moldova.
”La nivelul întregii organizații, pe plan local, avem peste 300 de angajați implicați în producție, livrări, logistică, vânzări și dezvoltare. Produsele noastre sunt folosite deopotrivă de clienții casnici, care aleg soluții durabile și eficiente energetic pentru locuințele proprii, dar și de parteneri din zona dezvoltărilor comerciale și industriale. Indiferent de dimensiunea proiectului, obiectivul nostru rămâne același, să livrăm materiale de calitate cu impact redus asupra mediului și să fim un partener de încredere în tot ceea ce înseamnă construcții durabile în România”, ne-a spus Petrișor Grindeanu, CEO-ul XELLA România.
La nivel de business, XELLA a raportat în țara noastră o cifră de afaceri în valoare de 340 de milioane de lei în 2024, în creștere cu aproximativ 7% comparativ cu anul anterior. Totodată, profitul net al companiei a ajuns la aproximativ 65 de milioane de lei.
”Această performanță reflectă reziliența business-ului nostru într-un context economic volatil, dar și eficiența măsurilor de optimizare operațională și digitalizare pe care le-am implementat în ultimii ani”, mai spune Petrișor Grindeanu.
Viziune pentru un viitor verdeDe altfel, digitalizarea este un pilon strategic pentru XELLA, care a implementat sisteme de monitorizare în timp real, software avansat pentru optimizarea resurselor și tehnologii verzi pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Peste 20 milioane de euro au fost investiți în ultimii cinci ani în modernizarea liniilor de producție și în proiecte de sustenabilitate, inclusiv un sistem de recuperare a energiei termice care a redus consumul de gaze naturale.
”Sprijinim unul dintre cele mai importante motoare economice ale țării, industria construcțiilor, care generează peste 7% din produsul intern brut al României”, spune managerul din România al producătorului de materiale de construcții.
Compania are o viziune clară până în 2030: să devină un reper în inovație sustenabilă, să alinieze toate procesele la standarde ridicate de eficiență energetică și de reducere a emisiilor și să extindă prezența pe piețele regionale prin produse și tehnologii verzi.
Rămâneți alături de noi și descoperiți noi episoade din România Face, o serie de emisiuni susținută de BCR, în care aflăm cum se produc lucrurile care fac România să se miște.