VIDEO IMM Invest & Agro IMM Invest: ce trebuie să știi pentru a accesa fondurile

Vineri, pe 19 noiembrie, alături de BCR și FNGCIMM am organizat un eveniment online dedicat antreprenorilor interesați de a accesa fonduri prin programele IMM Invest și AGRO IMM Invest. Iată cele mai importante informații pe care trebuie să le știți pentru a accesa fondurile guvernamentale care sprijină antreprenoriatul.

În primul panel al evenimentului, Dumitru Nancu, Director General al Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM) și Oana Bâra, Coordonator Programe de Finanțare în cadrul BCR, au adresat câteva dintre cele mai importante întrebări pe care le au antrepreprenorii privind accesarea fondurilor programului IMM Invest.

IMM Invest și AGRO IMM Invest sunt programe guvernamentale care ajută microîntreprinderile și întreprinderile mici și mijlocii să asigure capital de lucru și de investiții în contextul actual.

Ghiduri privind accesarea programului umbrelă IMM Invest, precum și pentru accesarea Agro IMM Invest puteți găsi atât pe site-ul Fondului Național de Garantare al Creditelor pentru IMM-uri, cât și pe site-ul BCR.

Mai jos regăsiți principalele informații privind accesarea IMM Invest oferite de Dumitru Nancu și Oana Bâra.

Ce este IMM Invest și cum ajută antreprenorii

Dumitru Nancu, Director General al Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (FNGCIMM) a fost unul dintre invitații conferinței care a oferit detalii despre fonduri. 

  • „Anul 2020 a fost unul atipic pentru societatea românească, fapt care a obligat Guvernul României să ia măsuri pentru a preveni o criză economică. Avem cel mai mare program pentru întreprinderile mici și mijlocii, este vorba despre programul IMM Invest. Este cel mai mare parteneriat public-privat din România, pentru că, alături de IMM Agro Invest este un instrument financiar, pentru că avem un mix de finanțare: avem și garanția oferită de stat, practic întreprinzătorul nu are nevoie de alte garanții suplimentare (România este singura țară din UE în care Comisia Europeană a acceptat ca garanția să ajungă la 90% pentru micro-întreprinderile și întreprinderile cu până în 49 de angajați), există acele facilități 8 luni de zile, în sensul că nu se plătesc comision de garantare, comision de administrare, comisionul de risc, dar ce e important, dobânda”.

„Cea de-a 3-a componentă, avem pentru agro 10% alocație financiară nerambursabilă. Bineînțeles, sunt instrumente financiare, la IMM Invest vorbim de 1 an jumătate perioadă de grație în care întreprinzătorul nu plătește decât după 8 luni de zile. La agro avem 2 ani de zile. Aceste programe anticiclice au fost create tocmai pentru rolul multiplicator pe care-l are garanția”, a menționat Dumitru Nancu. 

  • „Anul trecut au accesat 25.685 de firme, este programul care în 6 luni a avut cei mai mulți aplicanți, vorbim despre firme care au beneficiat de cele 2 componente, capitalul de lucru și creditul pentru investiții. Statul român a garantat cu 12,9 miliarde de lei , anul trecut am avut 23 de instituții financiar-bancare partenere, anul acest la fel, au finanțat cu 15 miliare de lei, doar anul trecut. Iar la bugetul de stat, cele pese 25.000 de firme au întors peste 13.9 miliarde de lei”

Efortul startului a fost de maximum 500 de milioane de lei, care a fost anul trecut subvenția la dobândă și celelalte ajutoare de stat.

Anul acesta s-a schimbat paradigma, acum am ajuns la 15.000 de beneficiari, vorbim de firme care beneficiază în acest moment. Pe platforma IMM Invest s-au înscris în acest an 27.000 de firme, anul trecut au fost peste 100.000 de firme care s-au înscris. Anul acesta, la 15.000 de firme sunt deja 11 miliarde de lei finanțări din partea instituțiilor financiar bancare.

Până în acest moment, 82% din plafonul de 15 miliarde de lei a fost epuizat.  

Avantajele accesării IMM Invest

Peste 10% din mediul de afaceri a aplicat anul trecut pentru acest program, a menționat Dumitru Nancu. 

Oana Bâra, Coordonator Programe de Finanțare în cadrul BCR

„În această perioadă, singura certitudine este incertitudinea. Toate aceste probleme se răsfrâng și asupra mediului de afaceri, însă, noi am văzut o reziliență foarte mare din partea antreprenorilor și am încercat să fim alături de ei. Cum?”, a menționat Oana Bâra. 

„În primul rând prin educație și oferirea informațiilor utile și ușor de procesat. Am pregătit o serie de ghiduri practice atât pentru IMM Invest cât și pentru IMM Agro Invest, un ghid cu soluții de finanțare, disponibile pe BCR Școala de Business, am mers în țară (de exemplu, pe parcursul lui 2021 am organizat workshop-uri practice cu peste 1.000 de antreprenori cărora le-am explicat exact ce înseamnă aceste programe și le-am spus care sunt pașii concreți pe care trebuie să-i urmeze). Apoi antreprenorii s-au înscris în program și noi am fost acolo să-i ajutăm să acceseze garanțiile puse la dispoziție de stat”, a mai spus aceasta. 

„Acest program vine cu o serie de condiții de eligibilitate. Noi am introdus din acest an un robot care ne ajută să verificăm automat toate criteriile de eligibilitate, fapt care a dus la un timp mult mai scurt de răspuns”, a spus coordonatorul programelor de finanțare din BCR. 

Față de avantajele clasice ale programului, faptul că beneficiază de o garanție de până la 90%, subvenționarea dobânzii pentru 8 luni, nu plătește comisioane de administrare și d garantare, noi, punând accent pe partea de educație și consiliere, am venit lângă ei prin intermediul rețelei noastre am venit alături de ei și pe partea de consiliere. Îi ajutăm pentru ca împreună să alegem cea mai bună metodă de finanțare pentru afacerea lor.

„Prin optimizarea proceselor interne am putut să le oferim un timp de procesare a solicitărilor mult mai scurt și apoi suntem alături de ei pe perioada de implementare a creditelor astfel încât să poată realiza toate cheltuielile impuse de program”, a mai spus Oana Bâra. 

Care sunt criteriile de eligibilitate pentru a accesa fondurile IMM Invest IMM Invest:
  • Se adresează companiilor care au mai puțin de 500 de salariați.
  • Există o listă de coduri CAEN care sunt eligibile. Pentru agro, vorbim despre firme din industria agricolă, dar și firme din industria alimentară, iar pe IMM Invest clasic putem să vorbim despre o plajă foarte largă de domenii, fiind excluse doar domeniile care tradițional sunt excluse în a primi ajutor de stat.
  • O altă condiție este ca firma să nu fie în dificultate. 
  • O firmă poate accesa una sau mai multe linii de credit cu câteva condiții: capitalul de lucru să nu depășească 5 milioane de lei și investițiile să nu depășească 10 milioane de lei. Cumulat cele două trebuie să fie de maximum 10 milioane de lei.
Documente necesare pentru accesarea creditelor IMM Invest:

Contrar miturilor, e foarte simplu să accesezi acest produs.

În momentul în care antreprenorul vine la bancă, are nevoie de 6 documente.

  • 2 declarații tip: pe propria răspundere privind condițiile de eligibilitate și declarația privind încadrarea pe IMM.
  • Situațiile financiare pe ultimii 2 ani.
  • Certificatul de atestare fiscală.
  • 2 acorduri care ne permit băncii să acceseze bazele de date ale Ministerului de Finanțe, CIP și CRC.
Fluxul accesului la finanțare

„În primă fază, antreprenorul se înregistreaază pe plaforma fondului. Acolo completează un formular – declarația IMM (introduce CUI-ul, și se completează automat) – este etapa de preînscriere. Alege banca cu care vrea să lucreze, aplicația transmite la banca respectivă declarația și acordul fondului – 72 de ore prin lege”, a explicat Oana Bâra. 

„După ce vine IMM-ul la noi, analizăm acele documente, creditul intră în analiză, ca orice alt credit. Procesele interne sunt în mare parte aceleași. Nu se pierde timp având verificările preliminare făcute cu ajutorul unui robot. După ce banca aprobă creditul, transmite solicitarea de garantare pe platforma fondului. Apoi, într-un termen rezonabil, fondul aprobă respectiva solicitare și transmite către bancă contractele care trebuie semnate de firmă, bancă și fond. După ce se semnează, se implementează creditul și antreprenorul are acces la bani”, a mai explicat aceasta. 

Există posibilitatea ca și banca sau fondul să ceară o serie de clarificări.   

Pași după primirea creditului:
  • Repectivele cheltuieli trebuie făcute în concordanță cu ceea ce s-a cerut, cu planul de afaceri aprobat.
  • Antreprenorul va trebui să realizeze cheltuieli, să facă investiții.
  • Banca se asigură că repectivele cheltuieli sunt eligibile din punct de vedere al programului. Dacă vorbim de un credit de capital de lucru, banca se asigură că acele cheltuili sunt eligibile conform programului.
  • Cea mai importantă condiție de care trebuie să țină cont firmele este ca respectiva investiție/cheltuială să fie în conformitate cu codul/codurile CAEN finanțat/e. 
IMM Invest - povești de succes

Al doilea panel al evenimentului a fost dedicat poveștilor de succes și despre modul în care BCR a interacționat cu antreprenorii pentru ca aceștia să obțină fonduri IMM Invest.

Daniel Nanu, Director Zonal Retail BCR și Coodonator Vânzări Micro, alături de Petru Păcuraru, fondator și Managing Partner al HPDI (Human Performance Development International) și de Bogdan Popescu, cofondator Next Planet, au discutat despre modul în care ar trebui să se pregătească antreprenorii care doresc să acceseze programul IMM Invest, experiența lor în accesarea fondurilor, precum și despre cum i-a ajutat această finanțare să depășească ultimele 20 de luni, având în vedere și actualul context sanitar și economic.

Cum pregătești firma pentru accesa IMM Invest

Daniel Nanu, Director Zonal Retail BCR și Coodonator Vânzări Micro

  • ”IMM Invest reprezintă o oportunitate în acest moment pentru că nu este o perioadă ușoară pe care o traversăm și din acest punct de vedere este un program prin care se pot realiza mai multe lucruri, în termeni de garanții favorabile pentru mediul de antreprenoriat din România. Știm că aceasta este una dintre problemele care limitează accesul la finanțare și atunci spun că IMM Invest este ca o gură de aer din această perspectivă”, a spus Daniel Nanu.
  • ”Având în vedere conjunctura și perioada și mediul de business în care toți activăm, este destul de important să analizăm situația companiei, a pieței, să știm în ce conjunctură ne aflăm, cât de tare ne-a afectat până acum această situație și care ar fi perspectivele de dezvoltare sau de viitor pentru companie. Cred că aceasta ar fi prima etapă cu care ar trebui un antreprenor să se pregătească și să fie corect cu această tapă, adică să-și recunoască situația în care se află, oricât de bună sau de proastă ar fi ea”.

”Orice idee de dezvoltare sau de continuare este foarte bine dacă o avem bine gândită în minte, dar în același timp, ea trebuie să aibă și o expresie în realitate și cred că acea expresie este cel mai bine de pregătit printr-un plan de afaceri”.

  • ”Un plan de afaceri reprezintă cum reușim să pregătim acea idee cu cifrele respective astfel încât să vedem că, la final, iese și calculul matematic și economic pentru că, până la urmă, rezultatul trebuie să fie și profitabil. Atunci, evident că partea de plan de afaceri nu ține doar de conjunctură și de piață, adică de situația în care se află firma, dar ține și de oportunitățile pe care le văd, și cum vreau să mă îndrept spre acele oportunități, ce face concurența mea în acel moment, și, efectiv, unde vreau să ajung și ce-mi trebuie ca să ajung acolo”, a menționat Daniel Nanu.

”Dacă acoperim toate etapele astea, după aceea avem o situație mai limpede atât asupra ideilor și conjuncturii, cât și asupra lucrurilor pe care am nevoie să le fac ca să pot să ajung unde mi-am dorit”.

  • ”Următorul pas ar fi să aplic la program, să mă înscriu pe platformă, să văd că respect criteriile de eligibilitate, și, aș spune eu, pe tot parcursul acesta să apeleze și la noi.”
  • ”Datoria noastră este în 2 părți. Prima este de a fi alături de antreprenori indiferent care este situația lor, adică indiferent dacă este situația de o continuare și o continuitate a business-ului într-o perioadă dificilă, fie dacă este vorba despre dezvoltarea business-ului și de atingerea unor noi obiective. Experiența clientului prin tot acest proces iar este datoria noastră să fie una cât mai bună, ușoară și rapidă. Clientul și antreprenorul ar trebui să știe pe tot parcursul care este stadiul, ce se întâmplă și la ce ar trebui să ne așteptăm în perioada următoare în care se finalizează cu succes toată tranzacția”.
  • ”Astfel, cred că este important să fim alături de antreprenor încă de la început, de la conturarea planului de afaceri, iar apoi pe toate etapele, inclusiv în derularea finanțării, pentru că și acolo sunt niște elemente importante cu care noi putem să fim de folos”, a mai spus reprezentantul BCR. 

Petru Păcuraru, fondator și Managing Partner al HPDI (Human Performance Development International)

  • ”În toată perioada respectivă în care noi încercam să acceptăm faptul că acele lucruri nu se vor mai întâmpla pe o perioadă nedeterminată, de fapt asta fiind problema, atunci am auzit despre faptul că există IMM Invest, am stat în relația cu banca și am început să lucrăm la acest proiect de finanțare”.
  • ”Cred că momentul a fost unul dintre cele mai oportune cu putință. Vorbim despre perioada pandemică, în care business-ul nostru, pentru o perioadă de timp, a încetat să mai existe. Ceea ce noi făceam, adică educație, se referea strict la a ne vedea cu oamenii și a face acest lucru împreună cu ei, într-un format cât se poate de fizic cu putință”, a declarat Petru Păcuraru.
  • ”Sunt 2 perspective pentru care un credit în sine te poate ajuta. Una este perspectiva intrinsecă a motivului pentru care tu iei banii respectivi – în cazul nostru era strict o chestie legată de supraviețuire”.

”Cel de-al doilea motiv a fost cel în care banca ne-a dat nouă mai multă încredere că o să o scoatem la capăt, poate mai multă decât aveam noi la acel moment”.

  • ”Faptul că într-un moment în care noi nu știam care este perspectiva viitorului, dar ai venit la noi să te susținem, a fost o veste absolut extraordinară. S-a transformat dintr-un gir de încredere în ceva care ne-a ajutat să nu ne blocăm și să impunem restricții asupra business-ului. Și iată că 2021 este cel mai bun an al nostru în acest moment, la un an și jumătate de la cel mai prost an al nostru în 20 de ani de activitate”, a mai spus fondatorul HPDI (Human Performance Development International).

Bogdan Popescu, cofondator Next Planet

  • ”Eram într-o situație dificilă, eram într-un moment în care trebuia să facem o achiziție dificilă – și trebuie încă să o facem în continuare -, o achiziție de echipamente. Și mai multe decât faptul că trebuia să facem noi această achiziție, încurcam alți parteneri, pentru că lucrăm într-un cluster pentru un proiect, o soluție de autentificare fără username și parolă. Trebuia să construim 2 data centere pentru redundanță, iar unul dintre ele ne revenea nouă pentru a-l construi și nu găseam sub nicio formă o sursă de finanțare pentru a cumpăra echipamentele și a-l echipa”. 
  • ”Tot încercam, vorbeam cu reprezentanții BCR, până la urmă pot spune că m-au ajutat foartee mult pentru că mi-au dat ideea de a aplica la fondurile de la IMM Invest. Povestea s-a concretizat pentru că am fost destul de eficient în povestea asta cu documente. Acum pot spune că mă simt liniștit că pot să-și desfășor activitățile și achizițiile și proiectul poate să meargă în continuare așa cum am planificat”. 

”Nu mi s-a părut nimic foarte dificil. A fost un proces în care pur și simplu, mai greeu a fost la început până să ne dăm seama ce vrem să facem. Probabil a durat tot procesul cel mult o lună de zile”.  



Citeste si