IMM-urile românești migrează către Cloud

Noile tehnologii au fost privite mereu ca fiind elemente disruptive. Ne îmbunătățesc viața privată, vin în ajutorul afacerilor și industriilor diverse pe care le transformă în concordanță cu nevoile societății.

Azi, un simplu telefon poate înlocui cu succes dispozitive întregi care necesitau investitiții considerabile în urmă cu câteva decenii, precum și spații de depozitare pe măsura mărimii și importanței lor. În plus, într-un viitor nu foarte îndepărtat, roboții, mașinile autonome, și asistenții virtuali vor concura cu noi pentru cele mai banale joburi.

Iar elementul care leagă toate acestea este internetul. Transformarea digitală și explozia internetului au facilitat accesul companiilor mici la soluții de business, accesibile până recent doar corporațiilor cu bugete de investiții considerabile.

În țara noastră, performanța serviciilor de cloud începe să se afle într-o legătură directă cu efervescența sectorului de IMM-uri. Astfel, divizia locală Microsoft SMB (small and medium businesses) observă o creștere lunară între 30 și 35% a numărului de clienți noi, de fiecare dată, peste 90% dintre ei fiind interesați de tehnologiile cloud (acest tip de servicii este disponibil atât pe platforma Office 365, cât și pe Microsoft Azure sau Dynamics CRM). Accesibilitatea acestor servicii către companiile de mici dimensiuni este dată și de costurile reduse de care beneficiază.

Aceste costuri evoluează în strânsă legătură cu cea a businessului companiei care optează pentru ele, în sensul în care nu mai vorbim despre investiții directe în hardware, software, echipament

”Aceste costuri evoluează în strânsă legătură cu cea a businessului companiei care optează pentru ele, în sensul în care nu mai vorbim despre investiții directe în hardware, software, echipamente, ci plată pe măsură ce nevoile cresc: știi numărul mediu de utilizatori, știm volumul de date gestionate, știm nevoile punctuale de date în anumite momente ale lunii sau săptămânii”, explică Bogdan Nițulescu, channel sales manager Microsoft SMB.

Potrivit acestuia, peste 50% dintre oamenii de decizie din cadrul companiilor mici și mijlocii de la noi sunt convinși că trebuie să investească în tehnologia informației în viitor astfel încât firma lor să progreseze. Totodată, 83% dintre ei spun că sunt capabili să lucreze de la distanță, să acceseze informațiile, fără niciun fel de barieră.

”Dacă mai adăugăm aici încă un procent cheie și anume că peste 74% din companiile mici și mijlocii spun că tehnologia joacă un rol important în interacțiunea lor și comunicarea cu clienții, ne dăm seama că apetitul comunității de business din România pentru tehnologia informației nu este unul marginal”, spune Nițulescu (foto), care citează un studiu realizat de Microsoft în România în primăvara acestui an.

În plus, zona de digitalizare este percepută ca un accelerator de noi oportunități în business. Spre deosebire de anii anteriori în care prevalau factori precum reducerea de costuri, eficientizarea și productivitatea (în continuare și aceștia rămân ca și factori importanți în luarea deciziei de a investi în tehnologie cloud), ultimii doi ani au adus un progres considerabil în identificarea de noi oportunități cu ajutorul tehnologiei informației.

Astfel, antreprenorii spun aproape la unison (procentul este de 90%) că digitalizarea are potenițialul de a crea noi zone de business și de profit, iar 83% sunt convinși că un domeniu precum data analytics reprezintă o prioritate foarte importantă pentru a descoperi noi surse pentru extinderea business-ului.

Totuși, într-un domeniu în care datele sunt cele mai valoroase bunuri, temerile antreprenorilor se îndreaptă și către securitatea acestora. Mai ales ale celor care nu sunt familiari cu zona de online. ”Insistând pe similitudinile cu diverse companii din industrie sau pe faptul că resellerul cu care lucrează își gestionează soluția, serviciile în cloud, începem să evidențiem mai mult nevoile de business ale clienților respectivi și modul în care vor reuși să-și crească businessul odată ce îmbrățișează tehnologia de tip cloud”, declară Nițulescu.

74% din companiile mici și mijlocii spun că tehnologia joacă un rol important în interacțiunea lor

Soluțiile de cloud ale companiei – fie că vorbim despre stocare sau recuperare de date - răspund nevoilor diverselor categorii de clienți. ”Acestea sunt avantajele și beneficiile tehnologiilor Microsoft în cloud, faptul că au aplicabilitate în absolut toate zonele de business, de la firme mici, la firme mari, firme regionale, firme locale, firme cu multiple domenii de activitate sau concentrate pe un singur domeniu de activitate”, afirmă Bogdan Nițulescu.

De altfel, o companie mică cu număr de cel mult 20 de utilizatori poate realiza migrarea datelor de la modalitățile de stocare tradiționale în sistemele cloud într-o singură zi, asfel încât să-și continue activitatea fără niciun fel de probleme.

În plus, companiile pot externaliza serviciile legate de tehnologia informației către partenerii Microsoft – cunoscuți ca și reselleri (în mod tradițional, licențele Microsoft sunt revândute de distribuitori autorizați ai americanilor), aceștia gestionând atât soluțiile folosite, cât și implementarea lor.

În ceea ce privește soluțiile Office 365 există diverse planuri, pentru întreprineri mai mici sau mai mari, acestea cuprinzând toate tehnologiile de cloud sau doar servicii parțiale.

Ne putem gândi, de exemplu, la magazinele online, la site-uri de ticketing, la site-uri de evenimente sportive, la site-uri pe care se publică rezultate la examene. Acestea au o putere pe care o consumă în mod normal, și există anumite perioade cu vârfuri

Platforma Azure este disponibilă și oferă soluții oricărui tip de client. Fie că își face doar un serviciu de backup pe lună , fie că folosește intens mașini virtuale sau tehnologii de disaster recovery sau își mută servere întregi de mail, totul se realizează prin intermediul unei singure subscripții care evoluează în funcție de consumul de tehnologie pe care îl are, cu plata aferentă, iar clienții pot scala sus și jos oricând au nevoie. ”Ne putem gândi, de exemplu, la magazinele online, la site-uri de ticketing, la site-uri de evenimente sportive, la site-uri pe care se publică rezultate la examene. Acestea au o putere pe care o consumă în mod normal, și există anumite perioade cu vârfuri”, explică reprezentantul Microsoft.

Tehnologia a depășit paradigma de suport și a devenit o modalitate de a dezvolta noi zone de business, de a fi cu adevărat disruptivă. Cu siguranță în viitor rata de adopție a soluțiilor cloud va crește, fiind alimentată atât de dispozitivele pe care le folosim atât în viața privată cât și la job (telefoane,  ceasuri și brățări inteligente, PC-uri, mașini autonome, senzori inteligenți), cât și de viitoarea generație de antreprenori și angajați, Generația Z, cea născută în plin boom tehnologic, prima cu adevărat mobilă. Prin explozia tehnologiei informațiilor de tip cloud, digital, ieșim din zona tradițională în care înțelegeam IT (PC, server, telefon) și vorbim despre concepte precum Internet of Things, întroducând tehnologia informației în domenii la care nu ne gândeam până de curând: industrie, comerț, cercetare.



Citeste si