- 25 Aprilie 2019
IMM-urile românești sunt online dar preferă să lucreze tot cu cash
Astfel, compania a dat publicității raportul ”Soluții de plată mobilă pentru IMM-urile din România”, care are la bază o cercetare de piață efectuată în ianuarie 2019 pe un eşantion de 28,000 de respondenți - IMM-uri din domeniul serviciilor, comerţului și industria ospitalității, din toate cele 28 de state membre UE.
Pornind de la întrebări care privesc consumul actual de plăți mobile din România şi provocările companiilor mici și mijlocii, Auka a reușit să identifice tendințele în acest domeniu pe piaţa autohtonă.
"Din perspectiva noastră, România este o piață cu potenţial pentru plățile mobile. Deşi majoritatea românilor încă se bazează în mare măsură pe numerar, putem vedea din raport că există o tranziţie către mai multe modalităţi inovatoare de plăți, care sunt adoptate deja pe alte piețe. Mai exact, în România există un puternic ecosistem tehnologic, cu o comunitate în creștere, astfel încurajăm consumatorii și companiile să adopte aceste metode noi, ceea ce va duce în cele din urmă la creşterea performanţei afacerilor şi la devoltarea economiei în ansamblu”, a declarat Daniel Döderlein, CEO, Auka.
Dacă ne referim la plăți, România se regăsește în continuare în urma multor dintre vecinii europeni. În timp ce consumatorii și companiile din România au acum mai mult acces la plăți mobile, trebuie depuse în continuare eforturi pentru educarea și informarea publicului larg cu privire la beneficiile lor legate de siguranță, securitate și accesibilitate, ținând cont că majoritatea tranzacțiilor sunt în continuare sub formă de cash. Iată cele mai importante rezultate ale studiului.
Prezența online- Aproximativ 87% dintre reprezentanţii companiilor mici și mijlocii din România au declarat că organizațiile pe care le reprezintă au o prezență online, foarte aproape de media europeană de 88%. Procentul este similar cu piața din Bulgaria și Grecia.
- Industriile cu cea mai vizibilă prezență în online sunt retail-ul și cea a ospitalităţii, acestea două fiind cu mult în fața altora.
- Motivele pentru care aceste segmente înregistrează cea mai bună prezență online sunt: creșterea veniturilor prin e-commerce (38%), atragerea sau retenția de noi clienți (36%) şi creșterea interacțiunilor directe între brand și consumatori (13%).
- În România, 88% dintre respondenți au declarat că organizațiile pe care le reprezintă acceptă plata cash și 87% au declarat că în companiile lor se acceptă plata cu cardul. Aceste procente reprezintă o creștere semnificativă, indicând faptul că plata prin card a ajuns la un nivel mult mai ridicat decât media europeană de doar 78%. Comparativ cu alte state UE, România se situează în fața unor țări precum Austria (58%), Belgia (73%) sau chiar Marea Britanie (73%).
- Aproximativ 58% dintre companiile mici și mijlocii folosesc plata prin intermediul telefoanelor mobile, indiferent că vorbim despre tehnologia contactless, aplicații tip portofel electronic sau coduri QR. Și la acest capitol, companiile mici și mijlocii din România par să exceleze comparativ cu media europeană sau cu țările vecine.
- În alte state membre UE, acceptarea plăților prin telefonul mobil (fie contactless sau prin portofel electronic) pare a fi o trăsătură reprezentativă pentru industria ospitalităţii. La polul opus, sectorul buticurilor de cartier și al magazinelor de băuturi și țigări par a fi cele mai puțin dispuse să accepte plata prin telefon mobil, indiferent de forma folosită. Cash-ul este încă la putere în rândul acestor mici distribuitori.
- Aproximativ 39% dintre respondenții din România au indicat că ar lua în considerare introducerea plăților prin telefonul mobil, în timp ce 40% au declarat că nu sunt încă siguri cu privire la decizia de a adopta acest tip de plată.
- Aproximativ 51% dintre respondenții din România au indicat că la momentul completării chestionarului nu s-au confruntat cu niciun fel de problemă referitoare la plata prin numerar, prin card sau prin tehnologia mobilă.
- Cu toate acestea, o treime dintre respondenți au declarat că plata prin numerar este consumatoare de timp, existând o insatisfacție față de aceasta comparativ cu plata prin card, care este mult mai rapidă din acest punct de vedere.
- Metoda de plată preferată în rândul companiilor mici și mijlocii din România rămâne numerarul, aproximativ două treimi (60%) dintre respondenții studiului din România nominalizând-o ca fiind cea mai des folosită. Plățile non-numerar (prin card sau mobil) au fost preferate de doar 40% dintre respondenții din România. Concluziile acestui raport arată că, în ciuda faptului că majoritatea IMM-urilor din România nu întâmpină o problemă atunci când efectuează plăți prin metode non-cash, acestea arată o reticență evidentă față de metodele digitale. Acest lucru nu poate decât să arate nevoia de educare a tuturor categoriilor de utilizatori de plăți, fie că vorbim despre companii sau consumatori obișnuiți.
- Ca motive principale pentru care antreprenorii preferă și acceptă ca metodă de plată numerarul în defavoarea plăților non-cash au fost menţionate cererile venite din partea clienților și obișnuința. De remarcat aici este faptul că preferințele consumatorilor finali au cea mai mare influență asupra antreprenorilor în decizia de a adopta o metodă de plată în defavoarea alteia.
- Aproximativ 63% dintre respondenții din România au declarat că deciziile guvernamentale sau schimbările legislative în domeniu îi influențează în mică și foarte mică măsură.
- Întrebați despre tendințele în domeniul plăților, 78% dintre respondenții din România au indicat că în următorii 10 ani plățile prin telefonul mobil (fie ele contactless sau prin alte metode) vor fi dominante. Aceeaşi opinie se reflectă și la nivel european, media respondenților care consideră metodele digitale și non-cash de plată ca fiind viitorul reprezentând aproximativ 72%.
- Aproximativ 39% dintre respondenții din România au declarat că promovează diferite metode de plată prin producții OOH și publicitate offline. În mod surprinzător, publicitatea online a metodelor de plată acceptate nu pare a fi în interesul companiilor mici și mijlocii pentru a-și atrage clienţii.
- Respondenții din România au fost rugaţi de asemenea să clasifice problemele cu care se confruntă la nivelul creșterii vânzărilor. Conform răspunsurilor obținute, absența unor cunoștințe în domeniul marketingului, al vânzărilor și relațiilor cu clienții par a fi cele mai importante probleme identificate: