- 12 August 2020
HaidiHai, afacerea ce și-a propus să-i facă pe români să redescopere comorile din podul bunicii
”Îmi amintesc cu bucurie faptul că atunci când eram proaspăt ieșită de pe băncile facultății, lucram la primele proiecte de modernizare a unor ferme agricole și eram uimită de faptul că un tractor performant ajunge la suma de 100.000 de euro. Acest domeniu presupune o activitate provocatoare și necesită o capacitate de sinteză și adaptabilitate mare. Astfel că proiectele trebuie să fie eligibile pentru a putea fi finanțate din domenii de activitate variate, cum ar fi ateliere de producție, înființarea și dezvoltarea fermelor atât din domeniul agricol, cât și non-agricol, fonduri europene, guvernamentale, dar și altele, fiecare ghid cu condițiile lui”, poveștește Cristina despre momentele în care a descoperit lumea provocatoare a proiectelor, dar și a investițiilor.
Ideea de a lansa un proiect precum HaidiHai a pornit în momentul în care a descoperit activitatea de tip DIY, posibilitatea de a decora diferite lucruri și de a surprinde persoanele dragi cu un cadou frumos.
În plus, Cristina este convinsă de faptul că românii au început tot mai mult să se întoarcă la origini și să aprecieze ”comorile din podul bunicii”, ceea ce duce la o dezvoltare a pieței de produse handmade din țara noastră.
Un portofoliu în schimbare”Nu mai aruncăm așa ușor un fier de călcat vechi, un dulap din lemn sau un preș țesut. Tradiția a reînviat! Este un moment bun în care să înlocuim lucrurile de serie cu cele personalizate. În tot ce înseamnă handmade sau elemente naturale există o vibrație, putem spune chiar că există viață”, afirmă fondatoarea magazinului online HaidiHai.
În acest moment, în oferta HaidiHai există o gamă diversificată de produse, cum ar fi: cutii pentru șervețele, tăvi din lemn, cutii pentru bijuterii de diferite forme, blank-uri pentru globuri, hârtie de orez decorativă, hârtie decoupage, vopsele acrilice, șabloane decorative.
”Avem peste 400 de articole decorative din lemn, peste 1.400 de șervețele cu diferite modele, peste 200 de modele de hârtie din orez și aproximativ 190 de modele de șabloane, însă mai avem multe produse, dar acestea sunt printre cele mai importante și cele mai vândute”, precizează Cristina.
Lucrează alături de diverși furnizori locali care au fabrici de producție și sunt specializați pe diverse produse pe care Cristina le aduce în portofoliul HaidiHai, cum ar fi adezivii, lacurile de crăpare, dar și unele articole din lemn.
În prezent HaidiHai are un spațiu de depozitare în Iași, acolo desfășurându-se și activitatea de colectare, precum și cea administrativă.
”Toate produsele pe care le avem disponibile pe site sunt disponibile și în depozit”, spune Cristina Țuțuianu, adăugând că unul dintre obiectivele de business este de a ajunge să expedieze comenzile în ziua în care sunt primite, urmând ca livrarea să fie efectuată în termen de 24/48 de ore, astfel încât clienții să se poate bucura cât mai repede de produsele comandate.
”Știm că este foarte important ca produsele să ajungă la timp la clienți, de aceea punem mare accent pe acest aspect”, declară ea.
Și pentru că HaidiHai are clienți și din afara granițelor, unul dintre planurile de dezvoltare ale fondatoarei brandului este de a extinde segmentul de exporturi.
O muncă de migală”Cel mai important plan este să oferim o experiență plăcută pe site, vom lucra intens la optimizarea site-ului și la consolidarea brandului”, afirmă Cristina, care a început această afacere cu o investiție de circa 10.000 de euro din propriile economii. Pe parcursul acestor ani, profitul a fost reinvestit în dezvoltare.
Haidihai a încheiat primul an de activitate cu o cifră de afaceri de circa 65.600 lei. În 2019 a reușit o creștere semnificativă până la aproximativ 262.200 lei, iar pentru 2020 vizează ca vânzările să ajungă la cel puțin 435.000 de lei, dacă nu chiar aproape de 500.000 de lei.
”Deocamdată, profitabilitatea afacerii nu este foarte mare și necesită multă muncă de migală, însă tocmai acest lucru îmi place foarte mult”, afirmă Cristina Țuțuianu, spunând că răspunsul clienților la ceea ce aduc ei pe piață este ceea ce o motivează să meargă mai departe cu HaidiHai și lucrul care a făcut-o să nu renunțe în primele momente ale business-ului, când existau persoane care nu credeau în viitorul afacerii pentru că în portofoliu au și produse foarte ieftine.
”Au existat momente dificile și, cu siguranță, vor mai exista, însă este foarte important să nu renunți niciodată. Mai întâi încerc să repar, nu să arunc”, spune ea cu încredere.
Cristina precizează faptul că au resimțit efectele crizei cauzate de coronavirus la nivel de vânzări, însă au reușit să-și readapteze rapid strategia la nivel de comunicare, de marketing.
”Ne-am adresat și altor tipuri de clienți, am continuat, bineînțeles, să întregim stocul și să aducem produse noi specifice domeniului nostru. Investițiile pe care le avem sunt în stocul de produse, ceea ce înseamnă aducerea a cât mai multe produse noi și diferite”, adaugă fondatoarea HaidiHai.
Astfel, în ultimele luni, coșul mediu de cumpărături a ajuns la 160 de lei, iar comparativ cu luna iulie a anului trecut, HaidiHai a înregistrat o triplare a vânzărilor.
Când vine vorba de consumatori, HaidiHai se adresează către trei categorii importante. Sunt românii pasionați de handmade care preferă să facă diverse decorațiuni și care oferă astfel de cadouri celor dragi, mai ales că aleg această activitate ca formă de relaxare. Sunt apoi artizanii care au un business și participă la târguri. Aceștia decorează produse după cerințele clienților, personalizează cufere pentru nunți, botez, decorează globuri etc. Nu în ultimul rând sunt magazine sau grădinițe care pun accent pe lemn, pe natural și pe lucru manual.
”Ne bucură foarte mult faptul că în ultimele două luni tot mai multe persoane juridice încep să achiziționeze produse de la noi, dar și faptul că domeniul handmade începe să devină o activitate serioasă și clienții încep să recurgă la autorizarea și legalizarea activității, ceea ce înseamnă că handmade-ul devine o activitate de bază”, precizează Cristina.
Ce urmează din 2021? Poate un plus de încă 50% al cifrei de afaceri pentru HaidiHai. Cristina este încrezătoare că vor putea crește și în lunile următoare. ”Creșterea va depinde de evoluţiile economice la nivel global și național, care vor permite menţinerea sau creşterea ritmului de dezvoltare”, concluzionează ea.