- 21 Aprilie 2023
Magnolia, florăriile cu panglică mov inspirate din filmele cu antreprenori. Cum deschizi un business cu florării
Cu el am discutat despre cum deschizi o afacere cu florării în România în proiectul „Fișă de Antreprenor”. Proiectul susținut de Visa România aduce ghiduri realizate chiar de antreprenori pentru deschiderea afacerilor. Așa cum proiectul „Marile Afaceri Mici” by Visa oferă antreprenorilor uneltele digitale și de cunoștințe. Descoperă „Marile Afaceri Mici” aici.
Ce vei descoperi în acest articol:
- Cum treci de la un business fizic și la zona de online
- Cum te ajută zona de ecommerce să ajungi la un public mai divers și din afara României
- Cum reușești să convingi clienții să plătească cu cardul chiar și în tranzacțiile offline
- Cum reușești să ajungi la o cifră anuală de afaceri de 15 mil. euro din vânzarea de flori
Magnolia deține una dintre cele mai importante florării online din România, magnolia.ro.
De altfel, Magnolia este florăria online cu cel mai vechi domeniu înregistrat la RoTLD.
Totodată, Magnolia deține o rețea de 18 magazine fizice de tip florării în zece orașe, reședințe de județ (Cluj-Napoca, Bistrița, Baia Mare, Oradea, Târgu Mureș, Brașov, Constanța, Galați, Timișoara, Craiova) şi în București.
Pe lângă aceasta, colaborează cu peste 58.000 de florării internaționale din 140 de țări, facilitând astfel livrările de flori oriunde în lume.
Visul de a construi un brandȘi totul a pornit de la un vis al unui tânăr de 25 de ani, care a decis să intre pe această nișă într-un momentul în care nu se putea vorbi despre comerț online în România. De altfel, prima vânzare din online avea să vină abia în 2001, la trei ani după ce Magnolia prinsese viață în format fizic.
”La acea vreme îmi doream foarte mult să construiesc o afacere proprie, nu eram specialist în arta florală. Am citit tot ce găseam despre antreprenoriat și cred că de atunci visam să construiesc un brand. Partea cu florile a venit din ideea de a face un comerț civilizat, mai ales că vânzările de flori aveau loc mai mult în piețe și la tarabe”, povestește acum, 25 de ani mai târziu, Gabriel Molnar, amintindu-și amuzat de faptul că primul statut al firmei a fost redactat la mașină de scris și nu la un calculator.
Business-ul Magnolia a pornit la acel moment cu o investiție de circa 1.500 de euro (3.000 de mărci germane la acel moment), la care au contribuit și prietenii, fiind folosiți, cu precădere, pentru amenajarea spațiului și achiziția primului lot de marfă.
”Chiar și acum mai povestesc cu ei cu drag de acea perioada și cât de mult a însemnat pentru mine ajutorul lor. Vazele în care expuneam florile erau primite de la vecini, vă puteți imagina ce diversitate era acolo”, își amintește Gabriel, zâmbind la faptul că toate buchetele erau prinse cu panglică mov ”pentru că doar un sul de o singură culoare mi-am permis să cumpăr”.
Oportunitățile pe care le aduce online-ulDeși era deschis spre componenta de tehnologie și la oportunitățile pe care le putea aduce vânzarea online, era încă mult prea devreme pentru acest canal de vânzări.
”Mă uitam ciudat atunci la alte companii și nu înțelegeam de ce ei nu văd oportunitățile care vor veni de aici. Mie mi se părea evident și am muncit câțiva ani fără să încasăm prea mult prin acest canal de vânzare, doar fiindcă eu credeam cu putere în asta. Provocările erau mai degrabă la modalitățile de încasare a banilor, iar procesatorii de carduri în România au apărut ulterior. Încasările prin card în magazine erau la început de drum”, spune Gabriel.
Acum, lucrurile s-au schimbat. În online vânzările sunt aproape exclusiv cu cardul, în timp ce în magazinele fizice plățile cu cardul domină și cresc rapid de la an la an, apropiindu-se în prezent de 75%.
”Ne străduim să nu mai folosim numerarul, practic aproape toate cheltuielile se realizează cu cardul sau OP”, afirmă Gabriel referitor la această tendință de digitalizare a cheltuielilor din aceste momente.
Digitalizarea are un rol foarte important în existența business-ului Florăriile Magnolia, Gabriel mizând pe achizițiile pe care clienții le fac online. Și, așa cum precizează, deși Magnolia nu are doar o prezență în online, peste o treime din încasările firmei vin aceasta linie.
”Controlăm acum aproape întregul lanț, cu excepția producției de flori. Avem curieri proprii și prin magazinele noastre distribuim peste 70% dintre livrări”, afirmă fondatorul Magnolia, care vede ca o provocare munca cu parteneri mai ales în străinătate.
Cum ajungi să livrezi internaționalSă poată livra flori și în afara României este totuși o linie de business importantă, așa că unul dintre planurile pentru 2023 vizează deschiderea propriilor florării la nivel internațional.
Referitor la venituri, Gabriel Molnar ne precizează faptul că în 2022, grupul de firme din care face parte Magnolia a avut o cifra de afaceri de puțin peste 15 mil de euro, în creștere cu 15% fata de 2021. În ceea ce privește cifra de afaceri pe care o estimează pentru acest an, fondatorul Magnolia se așteaptă la o creștere 15% față de anul anterior.
A ajuns la aceste rezultate în cei 25 de ani de muncă pentru Magnolia reinvestind constant banii pe care-i făcea. Spune că nu a apelat la credite, a fost ”cumpătat”, dar această cumpătare a venit la pachet și cu niște sacrificii.
”Nu am cheltuit în interes propriu decât strictul necesar. Nu prea mergeam în concedii și locuiam cu chirie”, povestește Gabriel.
Este în acest moment Magnolia un business profitabil? Potrivit lui Gabriel Molnar, profitul rețelei de florării se situează 10 și 15% din cifra de afaceri.
Peste 160 de persoane în cadrul rețelei de florării și peste 200 la nivel de grup de firme cred în prezent în visul cu care a pornit la drum Gabriel Molnar.
”Punem accentul pe departamentul de resurse umane și alegerea oamenilor potriviți e o arta în sine. Aici ne străduim să facem munca cât mai plăcuta astfel încât angajarea să nu devina o povara. Nu aș vrea să mă plâng de asta pentru că eu consider că nu facem suficient pentru a oferi locuri de munca plăcute și bine plătite atunci când ne plângem de lipsa oamenilor. E o lupta în piață pe această resursă”, spune el, precizând că un alt plan de dezvoltare a business-ului în 2023 vizează noi achiziții cu potențial în domeniul său de activitate.