Mergem mai departe | Travlocals: ”Trebuie să renunțăm să promovăm kitsch-ul”. Cum supraviețuiește un startup de travel

La începutul situației medicale cauzate de pandemia de coronavirus, Travlocals, o platformă ce oferă cazări locale și rurale, sărbătorea trei luni de la lansarea pe piața locală. Am aflat de la Radu Fusea, inițiatorul platformei, cum merge mai departe un startup din domeniul turismului.

„Mergem mai departe” este noua noastră secțiune de pe start-up.ro în care vom discuta cu afacerile din România despre modul în care au fost afectate de coronavirus, cum li s-a schimbat afacerea, ce măsuri au luat, care sunt planurile lor și cum se reinventează. În acest proiect suntem susținuți de Banca Transilvania, partener al afacerilor din România, de la cele mai mici la cele mai mari, pentru a transmite mai departe soluțiile pentru mediul de afaceri.


”Din fericire, putem spune că nu am fost nevoiți să facem mari schimbări din cauza pandemiei de coronavirus. Avand în vedere că suntem un startup, am prevăzut bani în buget și pentru situația în care lucrurile nu aveau să decurgă conform planului de afaceri. Business-ul a funcționat peste așteptări în primele 3 luni de zile, din decembrie încoace, și astfel impactul crizei actuale a fost destul de mic până în momentul de faţă”, spune Radu, conștient că numărul de rezervări va înregistra o scădere destul de mare.

Travlocals nu este primul proiect din turism al lui Radu. În urmă cu 3 ani a lansat platforma https://www.wildventure.ro/ care acum este satelitul platformei Travlocals.com.

”În cadrul site-ului respectiv am promovat necondiționat, din propriile resurse, peste 180 de servicii turistice de excepție. Practic, ne despart doar 4 luni de perioada în care făceam totul pro bono, așa că nu am apucat încă să ne obișnuim cu un anumit nivel de încasări încât să ne fie greu să ne dezobişnuim”, spune el amuzat.

În acest moment, planul său este de a continua să crească portofoliul de parteneri.

”În funcție de amploarea pe care o va lua pandemia, vom continua să încheiem noi parteneriate, introducând o nouă clauză în contract care va specifica clar că perioada contractuală va începe la sfârşitul crizei. Vrem ca viitorii parteneri să fie acoperiţi de astfel de riscuri, la fel cum vor fi și cei care nu vor reuși să-și amortizeze investiția până la finele perioadei contractuale, începută înaintea crizei. Practic, așa cum am mai spus, vrem ca toată lumea să iasă câștigătoare din colaborarea cu noi”, explică Radu.

Radu Fusea a lansat platforma Travlocals.com în luna decembrie a anului trecut şi spune că era, oarecum, pregătit pentru situația în care aceasta nu ar fi avut succesul scontat. ”Nu eram pregătiți pentru proporțiile crizei actuale, dar cred că nimeni nu s-a așteptat la așa ceva”.

Așa că acum este nevoit să adapteze business-ul din mers, iar una dintre deciziile pe care a luat-o a fost suspendarea unui procent semnificativ din investițiile în social media, pe toată perioada pandemiei și investirea sumei respective către alte campanii cu rezultate de durată.

”De asemenea, am anunțat deja că fiecărui partener care nu va performa în perioada contractuală, indiferent că va fi din cauza pandemiei sau din alte cauze imputabile nouă, îi va fi prelungit abonamentul până când rezultatele vor fi satisfăcătoare. Însă, aici trebuie făcută o analiză atentă pentru a depista de ce unele dintre locații nu au obținut rezultatele celorlalte cu caracter similar. Pentru a rezolva aceasta problemă, am publicat pe blogul Wildventure Romania diverse ghiduri cu sfaturi pentru parteneri”, spune el.

Vestea bună e că mai bine de jumătate dintre partenerii platformei și-au amortizat abonamentele din primele 3 luni contractuale, dacă ar fi să privim abonamentul ca pe un comision plătit către o platformă sau agenție de turism.

Potențial de scalare

Platformele inițiate de Radu au funcționat până acum prin finanțări fonduri proprii și accesate prin fonduri europene. Totodată, după cum spune chiar el, se numără printre ”fericiții care au fost deja contactați de 4-5 angel investors, dar am preferat ca până la sfârşitul lui 2020 să nu luăm nicio decizie în acest sens”, dar este convins că startup-ul său are un mare potențial de scalabilitate pe termen lung, ”lucru de care suntem convinși că nu va trece neobservat de investitorii cu experiență”.

Încă de la începutul crizei medicale s-a vorbit foarte mult despre măsurile economice pe care ar trebui să le ia guvernanții pentru a ajuta afacerile locale. Avem o serie de măsuri luate, cel mai recent fiind inițiat și programul IMMInvest, care le permite IMM-urilor afectate semnificativ de criza COVID-19 să îşi asigure lichidităţile pentru derularea activităţii curente sau pentru investiţii, prin accesarea unuia sau a mai multor credite pentru realizarea de investiţii şi/sau a unuia sau mai multor credite/linii de credit pentru capital de lucru, garantate de către FNGCIMM în numele şi în contul statului român, prin Ministerul Finanţelor Publice. Însă antreprenorii din HoReCa, unul dintre cele mai afectate segmente economice, reclamă faptul că Guvernul nu are o strategie și pentru revitalizarea acestui domeniu.

Turism în România

Cum vede Radu măsurile pe care ar putea să le ia Guvernul? ”În opinia mea, ca fondator de startup în domeniul turismului, cele mai bune măsuri pe care le poate lua Guvernul pentru sprijinirea turismului din România sunt investițiile în infrastructura de transport și marketingul de calitate. Astfel, vom reuși să facem turism pe tot timpul anului, conectând zonele izolate, cu mare potențial turistic, la marile orașe, cu potențial economic. În acelaşi timp, mi-ar plăcea să putem renunţa la promovarea kitsch-ului (care, din păcate, e mult și generator de profit) și să ne concentrăm atenția și toate eforturile către proiectele cu care chiar ne putem mândri. Doar așa cred că putem pune România la loc de cinste, în topul turismului european, acolo unde ar fi trebuit să ne aflăm de mult, având în vedere potențialul imens”, declară el.

Este, însă, conștient, că nu ar trebui să-și pună speranțele în ajutorul venit de la stat, așa că este de părere că în ceea ce privește antreprenorii din turism, ”nu ne rămâne decât să facem fiecare ce putem pentru a scoate turismul românesc din noroi”.



Citeste si