- 29 Septembrie 2016
Oamenii din spatele titlurilor Lara Croft și Frozen: construiește o comunitate în jurul jocului tău
Unul a adus Dungeons & Dragons în Europa și a lansat cu succes francize recunoscute în industria video gaming la nivel mondial (Lara Croft: Tomb Raider este doar unul dintre aceste nume). Celălalt este un producător de jocuri specializat pe zona de mobile cu o experiență de 15 ani în industrie, omul din spatele unor titluri precum Frozen Free Fall (cu 100 de milioane de descărcări) sau Disney Magic Kingdoms.
Este vorba despre Ian Livingstone (fondatorul Games Worksop), o legendă a industriei de gaming și Scott Humphries, care până în vara acestui an a coordonat echipa Disney Interactive. Cei doi au fost prezenți la București zilele acestea în cadrul evenimentului DEV.PLAY, prima conferință organizată în țara noastră și dedicată industriei de game development.
La nivel local, industria de game development a generat anul trecut venituri de peste 140 de milioane de euro. Totodată, din cei peste 140.000 de oameni care lucrează în România în sectorul IT&C, circa 7.000 de persoane sunt angajați în cele peste 50 de studiouri românești. Fie că vorbim de game development, quality assurance sau portare, studiourile românești acoperă o paletă largă de servicii specifice industriei și își continuă constant expansiunea către proiecte din ce în ce mai importante sub IP propriu.
În acest context, îndemnul lui Livingstone este simplu de înțeles: ”Ideile sunt gratuite. Pur și simplu, construiește un joc!”.
Cu o industrie a cărei valoare este estimată să atingă pragul de 100 de miliarde de dolari în 2017, este cel mai bun moment pentru a demara un business de gaming.
Părerea mea este că elementele de noutate ar trebui să reprezinte cam 15-20% din joc
Iar Humphries este de părere că ar trebui să începeți cu ceva familiar, care vă va asigura un număr constant de utilizatori. ”Trebuie să fie o combinație între elemente tradiționale și noi. Părerea mea este că elementele de noutate ar trebui să reprezinte cam 15-20% din joc. Altfel, userii nu își vor da seama ce îți dorești de la ei”. În plus, afilierea cu un brand cunoscut este un alt atu pentru creatorii de jocuri, permițîndu-le crearea rapidă a unei comunități în jurul produsului.
Totodată, producer-ul american spune că unul dintre elementele esențiale pe care dezvoltatorii de jocuri ar trebui să îl ia în calcul pentru viitoarele lansări este accesul gratuit la joc. Cel puțin la nivelul lui 2007, încasările din jocurile free au fost mai mari decât cele din jocurile cu plată (în acel moment, 7 jocuri free to play se aflau în topul celor mai mari încasări, comparativ cu 2006, când un singr joc de acest gen se afla pe listă). În acest mod, vei putea beneficia de o rată de retenție și de un engagement mai mare (unele dintre provocările industriei) – vei vrea ca utiliatorii să acceseze jocul de cel puțin 5 ori pe zi.
În același timp, trebuie să fii pregătit cu un suport tehnic solid care va face față unui număr mare de utilizatori care accesează, simultan, jocul. ”Dacă vrei să faci jocuri acum trebuie neapărat să ai suport în timp real pentru a fi sigur că te poți regrupa imediat”, spune Humphries. Exemplul său este unul personal. Pentru că nu a anticipat un număr mare de useri pentru jocul The Simpsons Tapped Out, a fost nevoit să retragă jocul din magazinul virtual al Apple pentru 6 luni, după ce serverele Electronic Arts (EA) nu au mai făcut față. Acum, jocul bazat pe aventurile familiei Simpson este unul dintre cele mai populare din portofoliul EA, cu încasări de peste 130 de milioane de dolari.
Jocurile stimulează gândirea creativă, poți simula situații reale și poți găsi rezolvări pentru probleme
”Nu trebuie să îți fie teamă de eșec. Dacă dai greș, fă-o repede și apucă-te de următoarea idee”, spune Ian Livingstone. Totodată, trebuie să te asiguri că înainte de a aborda un investitor, ești pregătit pentru a-i răspunde la toate întrebările. Dacă va fi de acord să te finanțeze, nu fii, totuși, dispus să renunți la drepturile de proprietate intelectuală în schimbul banilor. ”Ai mai multă putere dacă ai drepturi de autor”.
Jocurile au ieșit deja de mult timp din zona de entertainment, fiind și un instrument de educare. Pe lângă contribuția semnificativă la dezvoltarea industriei de gaming, Ian Livingstone a jucat un rol extrem de important și în integrarea informaticii ca materie de studiu în sistemul educațional al Marii Britanii. ”Jocurile stimulează gândirea creativă, poți simula situații reale și poți găsi rezolvări pentru probleme”, spune el.
Oricare ar fi nișa pe care dorești să o abordezi, important e să reții încă un aspect: ”Fii un creator de locuri de muncă, nu doar o persoană care caută să se angajeze”.