Obor21, cooperativa digitală care face punte între micii producători și consumatorii care vor produse de la țară

Cooperativa nu dispare, ea se reinventează. Iar cu ajutorul tehnologiei, produsele de calitate, realizate în serii mici în gospodăriile de la țară pot ajunge în fața consumatorilor din orașe. Obor21, un proiect apărut în plină pandemie, și-a propus să fie liantul dintre România rurală și cea urbană.

Lansată chiar înainte de debutul crizei pandemice, cooperativa țărănească digitală Obor21 oferă acces la produse naturale, neprocesate, pe baza unui concept reinventat online – meatbooking – rezervare înainte de sacrificare.

Părinții noștri făceau acest lucru, dar într-un mod analog. Se duceau la țară și-și alegeau porcul pentru Crăciun. Poate că pentru pentru o perioadă obiceiul acesta a dispărut, pierdut în consumerismul de zi cu zi, dar acum poate să se reîntoarcă într-un mod digital. 

Rețeta apărută într-un context favorabil pentru piața de online a generat vânzări peste așteptări chiar și după eliminarea restricțiilor, aducând Obor21 la o cifră de afaceri de 100.000 de euro după 10 luni, așa cum anunțau fondatorii proiectului chiar la începutul anului în curs.

Cum aducem gustul de la țară înapoi la oraș

Obor21 are la bază o nevoie identificată de Iunia și Florian Mateiță, fondatorii companiei. ”Știm că produsele de la țară au un gust deosebit și cine are rude care trăiesc la țară știu foarte bine gustul mâncării de acolo. Puiul, porcul, oaia de la țară sunt foarte apreciate de orășeni, poate și prin prisma faptului că sunt relativ greu de obținut. Sau că efortul pentru a le obține este destul de mare. Noi ne-am propus să rezolvăm problema aceasta a orășeanului: să aibă acces ușor la carne de la țară, deocamdată, în condiții sanitar-veterinare de secolul 21 și cu fiscalizare integrală. Adică un produs mai sustenabil”, ne-a explicat Florian Mateiță.

În modul în care au gândit ideea platformei, pentru a beneficia de prospețime garantată și de trasabilitate, consumatorii merg pe ideea de e rezervare. Astfel, nu se sacrifică mai multe animale decât este nevoie, ci exact cât este pe comandă.

”Ce-ar fi dacă vrei să mănânci o carne bună și să simți gustul de la țară, în condiții de trasabilitate, ce-ar fi dacă ai rezerva-o pentru a beneficia de așa ceva? Și așa s-a născut conceptul”, spune Florian Mateiță.

Din punctul său de vedere, modelul de business al Obor21 poate aduce predictibilitate producătorilor de la țară, care au nevoie de un loc unde să-și desfacă produsele, totodată, consumatorii de la oraș având garanția calității produselor.

Cele două Românii conectate de Obor21

”Sunt două Românii: România de la oraș, care produce plus-valoare, și o Românie nevăzută, neștiută, de la țară, dar acea Românie care nu are voce, adică nu este organizată în ferme care să producă sub ghilotina unui cash-flow și a unui cont de profit și pierdere. Este acea Românie care produce în curte. România aceea care nu are de lucru, dar are nevoi”, spune Mateiță. 

El menționează că o parte din veniturile produse la oraș trebuie redirecționate către zona rurală, pentru o creștere unitară. „Dacă ne-am putea gândi că plus-valoarea generată la oraș ar putea fi direcționată, inclusiv prin intermediul nostru, către gospodăriile țărănești, către oamenii care ar avea nevoie de venituri predictibile și care ar putea să apeleze inclusiv la un credit bancar sau la fonduri europene bazându-se pe o predictibilitate a veniturilor și asta include o fiscalizare, doar pe munca pe care o fac ei în gospodărie, cred că am fi mai buni”, detaliază cofondatorul Obor21.

Florian Mateiță menționează că România de la oraș se află în supermarketuri, acolo poate intra prin forța economică pe care o are. Dar fermierii de la țară nu pot face acest lucru. 

Prin intermediul conexiunii dintre oraș și sat, Mateiță consideră că ar putea salva o parte din PIB-ul României „dacă am duce o bună parte din bunăstarea orașului acolo unde este nevoie de ea, respectiv la țară”. 

Totodată, tehnologia este cea care poate ajuta atât micii producători, cât și potențialii lor clienți, Mateiță fiind convins că în ziua de azi s-a ajuns la un nivel care poate susține acest schimb comercial.

Tehnologia poate oferi liniște financiară țăranului

”Tehnologia poate să pună în legătură omul de la țară, prin intermediul unui lanț bine gândit de procesare și de prestare de servicii, cum este transportul, ambalarea, formarea coletelor și livrarea lor, cu cumpărătorul final. Fără tehnologie acest lucru nu era posibil”, afirmă Florian Mateiță.

Carnea rezervată prin intermediul Obor21.ro provine în cea mai mare parte din gospodăriile țărănești din județele Botoșani și Suceava.

Aceasta este livrată consumatorului final exclusiv prin curier, în condiții de temperatură controlată, în cel mult 72 de ore de la sacrificare, însoțită de certificat de calitate. Rezervarea cărnii reprezintă pentru clienți garanția prospețimii.

Fiecare etichetă conține informații detaliate despre proveniența produselor, inclusiv satul unde a fost crescut animalul sacrificat, precum și data sacrificării, data ambalării în vid și data expirării produsului. Procesarea cărnii, inclusiv ambalarea ei, are loc într-un abator autorizat EU (menționat pe etichetă), iar întreg fluxul, până la ușa clientului, este fiscalizat și conceput să respecte normele sanitar-veterinare.

Unde livrează Obor21 în momentul de față

”Ne-am gândit că ar fi bine să unim toate aceste lucruri pentru a crea o potecă între gospodăria țăranului, care e covârșit de muncă, și nevoia orășeanului care, totuși, are nevoie de niște garanții, cum ar fi un certificat sanitar-veterinar, o ambalare în vid, care înseamnă o securitate sanitară a cărnii, circuitul frigorific cap-coadă, și tot ceea ce înseamnă un produs demn de secolul 21, așa cum îl găsești și în supermarket”, adaugă Florian Mateiță.

De la mijlocul lunii mai, Obor21.ro face livrări, pe lângă București și Ilfov, în Ploiești, Constanța, Galați, Brăila, Buzău și Focșani.

Pentru sezonul estival, planul fondatorilor este de a extinde livrările și în localitățile de pe întreg litoralul, de la Năvodari până la Vama Veche.

Investiția necesară susținerii planurilor de extindere se ridică la peste 20.000 de euro și cuprinde logistica distribuției capilare, investițiile în dezvoltarea platformei și marketingul aferent deschiderii acestor noi zone de distribuție.

Potrivit datelor unui sondaj realizat de Obor21.ro în luna martie, 29% dintre români își doresc să cumpere carne din băcănii și magazine specializate. Mizând pe importanța proximității, Obor21.ro demarează în această săptămână și un proiect-pilot cu băcănii din București, prin intermediul cărora clienții vor putea plasa comenzi cu livrare în locațiile respective. 

Comenzile se vor face prin intermediul unor terminale speciale, amplasate în băcănii, iar ridicarea acestora se va face în fiecare zi de joi. Momentan, acest tip de comandă este disponibil în două băcănii din Capitală, urmând ca până la finalul acestui trimestru numărul lor să ajungă la 10.

”Eu sper ca efortul nostru, și alături de noi să se ridice mai multe voci și să ducem această tendință, această mutare a atenției noastre, e orășenilor, către munca de calitate a celor de țară. Dacă va rezista acest lucru, atunci va exista bunăstare individuală, adică oamenii vor rămâne cu familiile lor, cu tinerii în sate, vor munci în sate și vor fi satisfăcuți de rezultatul muncii lor. Dacă în continuare vor fugi în afară ca să muncească sau spre oraș, atunci probabil că vom ajunge la o cucerire de către marile ferme, marile plantații, și mica gospodărie va fi ca și acum, de subzistență”, mai spune cofondatorul Obor21.

*Interviul a fost realizat la TechHub Bucharest.



Citeste si