Românii care vor să lase o lume mai bună pentru generațiile viitoare cu ajutorul tehnologiei

Un fost corporatist, un IT-ist și un project manager s-au hotărât să promoveze una dintre valorile care ne fac umani, și pe care, de multe ori, poate că o uităm. Nu este începutul unui banc, ci a unui proiect care ne readuce aminte și ne ajută, cu ajutorul tehnologiei, să fim mai generoși. Aceasta este povestea ONG-ului Envision și a echipei care a adus în România mișcarea Giving Tuesday.

Pe lângă Giving Tuesday, care s-a derulat pentru al patrulea an în România între 1 și 8 decembrie, cei trei tineri dezvoltă instrumente care pun în valoare tehnologiile de plăți digitale pentru a facilita donațiile individuale și fundraisingul peer to peer. Aceasta este povestea Galantom, Dăruiește Ziua Ta, precum și a lui Gabriel Solomon, Andrei Chirtoc și László Bodor, cofondatorii ONG-ului Envision România, oamenii din spatele acestor proiecte.

Am stat de vorbă cu Gabriel despre cum au ajuns să dezvolte proiecte sociale de fundraising, despre generozitate și empatie în rândul nostru mai ales într-un an pandemic, dar și despre modul în care poate ajuta tehnologia în proiecte sociale.

”Primul loc este clar în zona de colectare a donațiilor. Chiar și în acest moment sunt multe organizații care încă nu au formulare de donație prin card pe site. Dincolo de acest aspect practic, chiar dacă e contraintuitiv, tehnologia poate ajuta la crearea de comunități. Cu toți avem anumite domenii care ne sunt mai dragi și care ne interesează, fie că este vorba de sănătate, mediu, educație, protecția animalelor”, povestește Gabriel.

Tehnologia, ajutor pentru oamenii generoși

Din punctul său de vedere, toate instrumentele de tehnologie disponibile acum pot ajuta organizațiile să găsească acei oameni dornici de a se implica pentru a realiza aceeași transformare pe care o dorește acea entitate și, mai ales, să-i țină aproape.

”Asta înseamnă instrumente de comunicare pentru ai ține la curent cu evoluția proiectelor, pentru a le arăta uneori chiar în timp real impactul ajutorului oferit (folosirea unui echipament, copaci plantați sau câini îngrijiți)”, adaugă Gabriel.

Cum a ajuns în zona de fundraising digital? Din necesitate.

”În 2013, ne-am întâlnit în cadrul unui eveniment sportiv, Transmaraton, unde eu dezvoltasem prototipul pentru ce este acum Galantom pentru participanții de la acel eveniment. Pentru că la acel moment, fundraising-ul peer-2-peer încă se făcea offline, am simțit că putem dezvolta instrumentul de la Transmaraton pentru a ajuta și promova acest mod de fundraising în România. Așa a apărut platforma www.galantom.ro”, explică Gabriel.

Punți de legătură

De ajutor în îmbinarea cu succes a zonei de tehnologie cu cea mediului ONG a fost și faptul că, alături de colegii săi, a format o echipă cu experiență în domenii diverse.

”Andrei este cel care ne adună și vine cu experiența din mediul ONG, Laszlo este cel care ne organizează și are experiența de business într-o multinațională, Costel (Constantin Negruț – n.red.) vine din zona de tech, dar este omul nostru pe partea de grafică, iar eu, Gabriel, vin din zona de dezvoltare web și pe lângă zona asta contribui și cu partea de experiență în organizarea de evenimente sportive”, detaliază Gabriel.

Alături le sunt acum și Alexandra Vornicu, ”cea care ajută organizațiile, fundraiseri și oricine are nevoie de ajutor în folosirea platformei”, și Ruxandra, cea care îi ajută să povestească despre proiectele la care lucrează.

Ce i-a adus la un loc? Dorința de a lăsa în urmă lumea un pic mai bună decât au găsit-o.

”De la început ne-am dorit să creăm punți de legătură și oportunități pentru oameni să-și pună în valoare generozitatea și să se implice în transformarea comunităților în care trăiesc”, afirmă Gabriel.

Așa cum ne povestește Gabriel, Galantom a fost lansat acum 7 ani, însă drumul acestui proiect, la fel ca și al celorlalte, până acum nu a fost unul lin. Cel mai dificil, spune el, a fost să-i facă pe cei din jur să creadă în viziunea lor. Dar și să-și păstreze, la rândul lor, încrederea că merg în direcția potrivită. Ce i-a ajutat să meargă mai departe? Faptul că erau instrumente care își dovediseră impactul în alte țări. Însă pentru asta au trebuit să treacă peste bariera de ”nu merge în România”.

Cum câștigi încrederea?

”Credem că acești 7 ani au fost despre două reticențe ale românilor care din fericire par că se diminuează, dar care au afectat direct platforma Galantom: neîncrederea în plățile online și neîncrederea în mediul ONG”, este de părere Gabriel.

Totuși, pas cu pas, lucrurile s-au îmbunătățit, iar de ajutor a fost și faptul că au construit platforma încercând să câștige încrederea oamenilor care vor să ajute, la rândul lor.

De exemplu, au afișat peste tot sumele strânse, persoanele care au donat precum și destinatarii donațiilor, iar banii ajung direct la organizații și nu trec prin ”buzunarele” echipei Envision. În plus, paginile de fundraising sunt legate de un proiect punctual astfel că donatorii știu direct care va fi destinația fondurilor strânse.

Astfel, pentru acest an pe Galantom.ro, echipa ONG-ului Envision se așteaptă să depășească 2,5 milioane de lei din 20.500 de donații față de anul trecut, când au atins pragul de 1.4 milioane de lei din 11.000 de donații.

”Mai avem o lună până la finalul anului, dar am înregistrat deja o creștere de 83% din punct de vedere al sumelor de bani donate și de 94% al numărului de donații”, spune Gabriel Solomon, cofondatorul Envision.

În același timp, odată cu campania Rescrie povestea, pe care au lansat-o anul acesta, în plină pandemie, platforma Dăruiește ziua ta a înregistrat, la rândul ei, o creștere. ”Știam ce potențial enorm are această modalitate de fundraising, iar creșterea față de 2019 de 81%, 1874 de zile dăruite în 2020 față de 1026 în 2019, ne-a redemonstrat acest lucru”, completează el.

Cât despre GivingTuesday, mișcarea a crescut de la un an la altul, și dacă în 2017 au avut doar un vizual de campanie, 2-3 apariții media și inițiative mai mici, anul trecut echipa a primit ajutor din partea a 9 ambasadori, persoane cunoscute și apreciate la nivel național sau în comunități locale puternice, o vizibilitate considerabilă în social media și 85 de inițiative înscrise pe site.

”Anul acesta, sperăm să facem un salt mare pentru că suntem mult mai bine pregătiți, atât din punct de vedere al comunicării, cât și din cel al parteneriatelor”, menționează Gabriel.

Generozitate în pandemie

La debutul pandemiei de coronavirus și în țara noastră am fost martorii unei mobilizări fără precedent a mediului privat în ceea ce privește donațiile. Dar se va păstra, oare, această generozitate și pe viitor?

”Credem că anul acesta a fost un șoc destul de puternic, unul care a schimbat percepția tuturor. Primele luni din primăvară au reprezentat o perioadă în care toată lumea s-a mobilizat exemplar. Au fost luni care au depășit recordul celor mai multe donații strânse într-o lună pe Galantom. Multe organizații au realizat importanța donațiilor individuale și a instrumentelor digitale, astfel că am avut destul de multe organizații noi care au intrat pe platformă. În același timp, multe persoane au realizat că “trăim cu toții în același tablou” și nu putem să așteptăm personaje colective (statul, primăria etc.) să rezolve o situație, ci trebuie în același timp să ne suflecăm mânecile și să vedem cum putem ajuta fiecare dintre noi”, afirmă Gabriel Solomon.

Din punctul său de vedere, cultura implicării și a donării este în construcție la nivelul țării noastre. Și deși nu ne putem compara, încă, cu ceea ce se întâmplă în țările din vest, Gabriel este încrezător că se văd primele semne ale generațiilor viitoare mult mai implicate din punct de vedere social. Astfel, pe lângă grupa de vârstă 30-45 de ani, foarte activă pe platformele gestionate de ONG, echipa vede, de câțiva ani deja, o implicare mai mare în rândul adolescenților.

”Poate cel mai inspirațional exemplu în această zonă este cel al unei clase din Galați care și-a donat banchetul și au strâns peste 18.000 lei pentru a oferi experiența unei tabere de vară copiilor care provin din familii defavorizate și susținuți de Asociația Inimă de Copil”, povestește el cu mândrie.

Ce mesaj ar trebui să adopte ONG-urile pentru a-i încuraja pe români să fie mai generoși? Cel mai simplu mod este prin a povesti impactul pe care ele îl produc ca organizație și pe care oamenii îl pot susține.

”Avem cu toți nevoia să simțim că acțiunile noastre contează, au un impact”, declară Gabriel, precizând faptul că, la rândul lor, le recomandă foarte des organizațiilor ca atunci când proiectul pentru care au strâns fonduri atinge o anumită bornă să împărtășească cu susținătorii acelui proiect aceea împlinire, indiferent că au trecut 2-3 ani de atunci.

”Credem că bucuria să afli că o persoană pe care ai ajutat-o s-a vindecat complet, sau copiii pe care i-ai sprijinit cu rechizite au terminat clasa a 8-a îți dă un zvâc extraordinar, unul care te va face poate să fii generos și pe viitor. Asta pentru că îți dai seama că gesturile bune se adună și puse cap la cap au potențialul de a schimba povestea”, spune cofondatorul Envision.

Un an nou de fapte bune

În ceea ce privește planurile pentru dezvoltarea proiectelor Galanton sau Giving Tuesday pentru 2021, Gabriel precizează faptul că își doresc să ofere două noi instrumente digitale pentru faptele bune.

Primul este o aplicație care să permită oricărei organizații, fără resurse de dezvoltare, abilitatea de a pune un formular de donații pe site. Acest proiect îl testăm deja cu câteva organizații, dar sperăm în 2021 să îl deschidem către orice organizație. Al doilea proiect la care lucrăm și sperăm în 2021 să reușim să facem poate primele teste este un proiect de micro-donații la POS prin care cumpărătorii să poată dona diferența până la următorul leu din suma de plată”, detaliază el.

Altfel, vor putea continua să dezvolte platforma galantom.ro și să crească GivingTuesday în România, o mișcare globală dedicată generozității, adoptată și de noi din 2016. 



Citeste si