Piața de retail după un an de pandemie: ”Google Search este o oglindă a vremurilor noastre”

Reprezentanții Google România au organizat un eveniment online în care au prezentat o serie de concluzii pentru segmentul de retail la un an de la declanșarea pandemiei de coronavirus și au analizat modul în care s-au schimbat căutările pe zona de retail și ce tendințe se conturează pentru 2021.
Context

Specialiștii Google România au făcut o trecere în revistă a celor mai căutate epidemii înainte de 2020. În top se află gripa porcină, ebola, gripă.

”Începând cu 2020, lucrurile s-au schimbat chiar și în Google Trends. Coronavirus a depășit orice interes de până atunci, de 30 de ori mai mare volumul de căutări de până atunci. A depășit una dintre cele mai mari căutări de până atunci, vremea”, a precizat Oana Dumitrescu, Industry Manager Google România, în cadrul evenimentului.

Interesant este faptul că acele căutări pentru coronavirus descresc în timp ce numărul de cazuri creștea. ”Era un interes pentru covid, începuseră deja să caute în varianta mai scurtă, au variat căutările, de fapt, nu scăzuse interesul”, explică oficialii Google. ”Oamenii au avut interes atât legat de cele mai recente informații, dar și despre cum pot să învețe, platformele pe care pot studia online, unde pot să se distreze online. Google Search este e o oglindă a vremurilor noastre”,  menționează  Oana Dumitrescu.

Alte date analizate de Google România arată faptul că, în momentul în care a venit pandemia, au apărut 3 tipuri de dinamici: șoc (schimbare bruscă, lumea reacționează puternic la informația primită), saltul (volumul de căutări sau un anumit comportament crește), accelerare (schimbare pe termen lung).

Căutările cu termenul online cu cele mai mari creșteri indică nevoi crescute pentru informații, divertisment, cumpărături.

 

Românii au căutat divertisment, căutările pentru hobby-uri au crescut cu 25% în 2020.  Trei categorii din hobby s-au evidențiat: jocuri, gătit, animale de companie.

Căutările legate de livrări au crescut cu 58% în 2020, cu vârfuri de peste 200% în martie și aprilie 2020. Termenii cu cel mai mare avans în categoria livrări arată că tot mai mulți români au căutat cumpărături online pentru prima dată.

Căutările legate de birou, mai mult decât duble în 2020, creșterea continuând și la început de 2021. Mai și noiembrie 2020 au fost creșteri cu  mai mult de 200% de la an la an. 

Impactul acestor trenduri asupra categoriilor de retail

Potrivit lui Cristian Cerneanu, analist în cadrul Google România, cea mai mare creștere a fost observată pe segmentul de casă & grădină, comparativ cu 2019, în timp ce creșterea în 2020 a fost similară pe domenii din aceeași categorie.

Multe categorii au avut 2 vârfuri în 2020: în perioada de lockdown și în trimestrul 4.

Totodată, vânzările online au creșteri susținute tot anul, îmbunătățindu-și ponderea în vânzările de retail. Ponderea online-ului a depășit pentru prima dată 15% în luna noiembrie.

Cu date suplimentare privind segmentul de retail a venit Cosmin Dan Services & Payments Consultant Euromonitor International.

”Pandemia a resetat toate planurile și așteptările industriei de retail”, spune acesta. ”Dacă estimam creștere de 5,2%, în 2019, sub impactul pandemiei am revizuit la -1.,3%. Partea bună, totuși a fost rezultat ușor pozitiv al industriei: 0,2%. Diversificarea omnichannel a fost vitală pentru a supraviețui”, adaugă reprezentantul Euromonitor.

Acesta precizează faptul că, în România, evoluția vânzărilor online, a fost cu mult peste dinamica industriei de retail: +32%, 10% pondere ecommerce în total retail, precum și +115% creștere pe food & drink ecommerce.

Una dintre mișcările firești în perioada pandemiei a fost accelerarea digitalizatării atât în online, cât și în offline, prin intermediul realității augmentate, a principiilor contacless sau a inteligenței artificiale.

Pe lângă magazinele automatizate, aplicațiile ce permit probarea hainelor sau camerele smart ce permit recunoașterea fructelor și a legumelor sunt doar câteva dintre inovații digitale ce creează experiență de cumpărare în 2020. Acesta nu sunt rezultatul pandemiei, ci concepte ce au fost și vor fi în continuare accelerate în acest context, este de părere Cosmin Dan.

Cosmin Dan a fost prezent și la evenimentul retailArena realizat de retail.ro la finalul lui 2020, iar detalii despre datele Euromonitor în ceea ce privește segmentul de retail în România și în regiune puteți afla din materialul retail.ro. 

Retail în România – exemple din piață

Tot în cadrul evenimentului Google de azi au fost prezenți și Robert Berza, VP Fashion and Sport eMAG & GM Fashion Days, Monica Cadogan, CEO Vivre, și Alin Șerban, CEO Tazz by eMAG, care au povestit despre cum au văzut anul 2020 din perspectivă dee business și ce tendințe consideră că se conturează pe segmentele de retail pe care sunt activi.

”Cuvântul magic pentru 2020 ar fi intens. Acum roțile s-au învârtit mai repede. Interesul consumatorilor, care a fost doar o bază pentru a închide tranzacții. Am dat din picioare să transformăm interesul în comenzi care să ajungă la consumatori”, afirmă Monica Cadogan – Vivre.

”Intens e puțin spus. A fost un rollercoaster pentru toată lumea. În ianuarie 2020 eram 20 de oameni, acum suntem 150. A trebuit să deschidem 20 de orașe, să mărim business-ul de 8X, totul într-o pandemie”, completează Alin Șerban – Tazz by eMag.

La rândul său, Robert Berza, Fashion Days, spune că anul 2020 a avut un început clasic pentru industria sa, însă ”nu a mai fost o vale după primul vârf, sunt 11 luni spre 12 de când lucrăm la un ritm infernal”.

Astfel, în permanență, echipa Fashion Days a fost nevoită să se asigure că va aveea ”marfă la raft”.

”Au fost probleme la nivel de suplly chain în lume, ca atare cred că toți stăteam și ne uitam cum putem trimite produse spre consumatorii care doreau, dar cheia era ”fă rost de”. E dificil să lucrezi cu 3 scenarii de business, influențate de un cadru extern pe care niciunul dintre noi nu-l poate controla”, a adăugat Robert Berza.

În ceea ce privește inovațiile pe care cei trei jucători le pregătesc pentru 2021 și modul în care văd evoluția retailului românesc, oficialul Tazz by eMAG ține să menționeze faptul că aplicația a trebuit să se transforme aproape peste noapte de la una care activează pe segmentul de livrare de mâncare,  la livrare de cam tot ce ți-ai dori pentru tine și casa ta. ”Să găsești peste noapte curieri potriviți, o altă provocare”, mai spune Alin Șerban. 

La rândul său, Monica Cadogan precizează că în cadrul Vivre s-au concentrat pe lansarea aplicației noi. ”Încercăm să ținem pasul cu standardele înalte ale pieței. Pe lângă a ține pasul cu standardul pieței, am schimbat filozofia de business. Inovația a fost că am lansat în 2 săptămâni marketplace-ul cu gândul de a-i ajuta pe retailerii offline să vândă către consumatori. Acum am sărit în piscină fără să ne gândim foarte mult”, afirmă fondatoarea Vivre.

Viitorul e tot despre tech

Robert Berza spune că în primele 4 luni din 2020 au avut niște mici proiecte de inovație. ”Credem că suntem buni în mastering the basics, dar aveam nevoie de mai mult. Deși tot fashion pare unitar în creștere, de fapt în interior sunt niște mici războaie. Degeaba ai rochii pe stoc dacă deodată rochiile nu se mai caută. Am luat marfă în depozite cam de 3 ori mai mult decât ne propusesem. A ajutat faptul că am avut cash, și furnizorii au prioritizat partenerii care au cash la dispoziție și putere de absorbție”, precizează managerul Fashion Days.

Pe viitor, Berza anunță că se uită ”mai rapid și apăsat” la 2 proiecte pe care le aveau în sertar: marketplace și exinderea în offline.

”Excelul meu magic spune că sunt 3 rute de viitor. În momentul în care ai volume mari de vânzări pornești de acolo. E dificil să lucrezi cu  mai multe scenarii. Eu cred că 2021 va fi un an de redresare al pieței de fashion. Cred că va fi puțin sub 2019, cu un shift mare între online și offline”, mai spune reprezentantul Fashion Days cu privire la tendințele pentru 2021 în retail.

”Cred că viitorul va fi tot în tech și diferențele între companii va fi de cât de bun ești în tech, ce ai făcut în spate, machine learning, AI pentru căutari recomandate. Noi spre asta investim și asta vom face. Viitorul va fi o bătaie în toate industriile și să reziste cei mai buni”, afirmă managerul Tazz by eMAG.

La râmndul ei, Monica Cadogan se așteaptă în acest an la consolidări. ”Este vorba despre produs și consumator. Avem același obiectiv. Cred că în 5 ani va fi o discuție istorică online-ul crește, offline-ul scade. Cred că vom avea modele de business mixte”, concluzionează reprezentanta Vivre.



Citeste si