Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri în 2019. Bogdan Aron, Chief Product Officer 2Performant

Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri din România în 2019? O întrebare cu multiple răspunsuri. Însă, mai întâi de toate, antreprenorii români își doresc ca statul să le ofere predictibilitate pentru a-și putea face planurile pentru dezvoltarea afacerilor.

Acest articol face parte dintr-o serie de materiale prin care vrem să aflăm care sunt dorințele și previziunile mediului de afaceri pentru 2019.

---

2performant este unul dintre cei mai mari jucători de pe piața locală de marketing afiliat. Compania fondată de Dorin Boerescu nu a rămas activă doar pe acest domeniu, ci a găsit noi nișe pe care să se dezvolte, în funcție și de tendințele observate la nivel mondial. De exemplu, chiar la începutul lunii decembrie a anului trecut, 2Performant anunța o nouă funcționalitate pentru managementul digital al campaniilor de influencer și content marketing.

Am stat de vorbă cu Bogdan Aron, Chief Product Officer în cadrul 2Performant, despre tendințele din industria în care activează, dar și despre ce și-ar dori de la stat pentru a dezvolta afacerea în acest an.

Astfel, din punctul de vedere al unei companii care dezvoltă tehnologie și proprietate intelectuală în România, Bogdan Aron spune că și-ar dori ca statul să înceapă să valorizeze mai mult acest tip de companii care, deși au încă o pondere mică în sectorul IT, au un potențial uriaș să genereze valoare adaugată.

”M-aș uita la UiPath și m-aș întreba de ce am eșuat. De ce a fost nevoie ca o companie românească, poate cea mai de succes companie IT care a pornit din România, să fie nevoită să se înregistreze în altă țară pentru a avea succes? Aș face o strategie pe termen lung (5-10 ani) pentru a încuraja dezvoltarea acestui tip de companii și aș încerca să le ofer toate condițiile (predictibilitatea mediului de afaceri, legi pentru protejarea IP) pentru ca acestea să rămână în România”, afirmă Bogdan Aron, în contextul în care compania din care face parte a investit aproape un sfert de milion de euro (din propriile fonduri) pentru dezvoltarea afacerii, și anume pentru lansarea noului serviciu de influencer marketing despre care vă vorbeam la începutul materialului.

M-aș uita la UiPath și m-aș întreba de ce am eșuat. De ce a fost nevoie ca o companie românească, poate cea mai de succes companie IT care a pornit din România, să fie nevoită să se înregistreze în altă țară pentru a avea succes

Totodată, din punctul său de vedere, un alt lucru pe care și-ar dori ca statul român să-l aibă mai mult în vedere este legat de sistemul educațional românesc. ”M-aș întreba ce pot să schimb în sistemul de educație pentru a suplini nevoia acută de locuri de munca din IT. Și nu doar în zona tehnică, ci și în zonele care aduc valoare adaugată mare: marketing, vânzări, juridic”, completează reprezentantul 2Performant.

Infrastructura tehnologică construită de 2Performant deservește în prezent peste 600 de clienți din România și din străinătate, inclusiv lideri globali și regionali, precum Avon, Answear, Chicco, Noriel, Orange sau Telekom. Compania are cea mai mare bază de afiliați din România, numărând în prezent peste 60.000 de utilizatori.

Tendințe în 2019 - marketing afiliat

În ceea ce privește zona de business pe care activează 2Performant, reprezentantul companiei a identificat o serie de tendințe pentru acest an pe care agențiile de profil, dar și clienții, ar trebui să le urmărească, meționând, totodată, pașii pe care 2Performant i-a făcut pentru dezvoltare.

  • Marketing-ul afiliat are un ROI de 1288% și va rămâne, cel mai probabil, cel mai eficient canal de promovare și în 2019

Cu un ROI (return on investment) de 1288% (fiecare 1 EUR investit în affiliate marketing generează vânzări de 13.88 EUR fără TVA sau taxe de transport), marketing-ul afiliat este și va ramane probabil cel mai eficient canal de performance marketing și în 2019. Calculul ROI se bazează pe mai mult de 220.000 de vânzări generate în ultimele luni de afiliații din 2Performant și se actualizează periodic.

Conform unui studiu IAB din 2016, în UK, programele de performance marketing însemnau 8-10% din investițiile în digital, generau 8% din e-commerce și 1% din GDP al Marii Britanii. În Statele Unite, conform unui studiu Forrester Consulting, se așteaptă ca marketing-ul afiliat să crească cu 10% pe an până în 2020. În România și în CEE ne așteptăm ca marketing-ul afiliat să înregistreze de asemenea o creștere de două cifre și în anii următori.

În 2019 vor obține rezultate bune în afiliere business-urile care vor ințelege că pentru a duce marketing-ul afiliat la nivelul următor e nevoie să treacă de la o simplă relație advertiser - afiliat la o relație de parteneriat, ceea ce se traduce prin încredere, transparență, recunoașterea și recompensarea performanței. Firește, acest proces e valabil și afiliați în relația cu cei responsabili de marketing-ul business-urilor.

Comunicarea eficientă dintre părțile implicate și construirea unei bune reputații sunt cheile succesului

  • La nivel tehnic, oportunitatea anului 2019 e reprezentată de first party tracking în contextul ITP 2.0 de la Safari, de schimbările anunțate de Firefox și lansarea paralle tracking de la Google.

În acest moment, nu mai există “one size fits all” în ce privește tracking-ul și vor câștiga pe termen lung rețelele și furnizorii de tehnologie care sunt agili și care se vor putea adapta rapid și ușor schimbărilor care urmează. 2Performant are deja soluții implementate în acest sens și dezvoltă constant platforma pentru a realiza un tracking cât mai exact al rezultatelor generate de afiliați.

  • Deși a fost unul dintre subiectele fierbinți ale lui 2018, GDPR a influențat mai puțin marketing-ul afiliat.

Majoritatea platformelor s-au pregătit de anul trecut pentru GDPR și nu ne așteptăm să asistăm la schimbari semnificative în 2019.

  • E interesant de urmărit însă cum vor influența noile tehnologii marketing-ul afiliat, deși pare încă devreme să vorbim serios despre voice search, AI, AR, VR sau blockchain în contextul vreunui impact major asupra afilierii în 2019.

Dintre acestea, voice search are, totuși, o creștere fantastică. Până în 2020, se estimează că jumătate din căutări vor fi bazate pe voce (sursa). E de văzut însă câte din acestea se duc spre căutări tranzacționale și câte către cele informaționale sau navigaționale. De exemplu, se observă o diferență clară între căutările: “2Performant.com” (căutare navigațională), “marketing afiliat” (căutare informațională) și “preț abonament 2Performant” (căutare tranzacțională). În măsura în care tehnologia se poate duce spre tranzacțional, ne așteptăm să apară o oportunitate inclusiv pentru industria de performance. Înainte de toate, e necesar să se rezolve problema de tracking, pentru că e vorba despre interfață om-mașina cu totul diferită, mai ales că estimările spun ca 30% din sesiunile de browsing nu vor implica un ecran (sursa).

  • În 2019 ne așteptăm și ca ponderea tranzacțiilor de pe mobil să mai câștige câteva procente în raport cu desktop-ul, dar să rămână la o valoare medie a vânzării mai mică.

În 2018, conform unui studiu 2Performant, 57% dintre tranzacții se înregistrau pe mobil, cu un AOV de 39.6 EUR față de 56.2 EUR AOV înregistrat pe desktop. Cu cateva excepții notabile, nu sunt exemple de succes de aplicații native de iOS și Android, iar majoritatea magazinelor merg în continuare pe dezvoltarea versiunilor web de mobil. 2Performant a pregătit un MVP pentru tracking de evenimente în aplicație și plănuiește testarea primelor implementări în 2019. Ne așteptăm ca primele magazine care vor face pași în această direcție să primească trafic semnificativ către aplicații. 

  • Ne dorim ca pe lista tendințelor de anul acesta să intre și subiectul automatizării.

Pentru asta, e necesar ca business-urile să investească timp în dezvoltare, in condițiile în care piața muncii din IT devine tot mai scumpă și mai limitată pentru angajatori. Beneficiile automatizării sunt însă extraordinare pe termen mediu și lung: se elimină munca de rutina, plictisitoare, angajații se pot concentra pe task-uri cu valoare adăugata mai mare, scade mult rata erorilor și poate crește exponential randamentul anumitor job-uri. În afiliere, spre exemplu, un business poate să folosească API pus la dispoziție de rețea și în felul acesta să proceseze automat toate comisioanele înregistrate (versus varianta adoptată de majoritate, care implica validarea manuală a fiecărui comision inregistrat). Și soluțiile de genul Odin sunt viabile pentru a crește randamentul recrutării de afiliați prin automatizare și pentru reducerea costurilor.

Beneficiile automatizării sunt însă extraordinare pe termen mediu și lung

  • Se va păstra și pe parcursul anului 2019 tendința de creștere a comertului online cross border, cel puțin la nivel comunitar și se vor crea oportunități de dezvoltare, inclusiv în industria de afiliere.

Avem deja cateva exemple de succes ale unor magazine online din UE care s-au lansat în România, folosind în mixul de marketing și afilierea. Ne așteptăm să crească și numărul celor care utilizează afilierea ca metodă de promovare pentru magazinele online care vor să se extinda în regiune. Piața din România și din regiune e atipică față de piețele dezvoltate, în care majoritatea afiliaților activează prin proiecte precum comparatoarele de prețuri (46%), site-uri de vouchere (27%), loializare (27%) sau cashback (19%) - procentele sunt pentru UK din studiul IAB-PWC. Prin urmare, cred că e doar o chestiune de timp pentru ca aceste proiecte să se dezvolte mai mult și în România.

  • Afiliații specializați în PPC vor continua probabil și în 2019 să genereze rezultate foarte bune pentru magazinele online.

Un studiu realizat de Search Monitor arată că, pentru Amazon, strategia câștigatoare se bazează pe cumpărarea reclamei direct pe cuvintele cheie de brand și pe libertatea afiliaților de a face afiliere pentru restul căutărilor. In felul acesta, Amazon obține reach pe motoarele de căutare de 12 ori mai mare decât Target și de 6 ori mai mare decât Walmart.

De asemenea, 2019 poate fi anul creatorilor de conținut, mai ales că aceștia au acum opțiunea ca prin 2Performant să monetizeze prin plata la vânzare și prin plata pentru awareness, odată cu lansarea secțiunii de influencer marketing.

Influencer marketing - vedeta lui 2019

Influencer marketing-ul ar putea fi vedeta anului 2019 în marketing-ul digital din România.  Potrivit Mediakix.com, piața de influencer marketing a fost evaluată la peste două miliarde de dolari anul trecut şi ar urma să crească, într-o variantă optimistă, până la 10 miliarde de euro în 2020. Conform unui alt studiu citat de Forrester, doar piața de influencer marketing pe Instagram în Statele Unite ar trebui să ajungă la 2,38 de miliarde de dolari în 2019.

Statisticile eMarkter spun că, la nivel global, profesioniștii din marketing și PR consideră că influencer marketing-ul este extrem de eficient pentru a crește notoritatea companiei sau a produselor vândute, pentru a crește loialitatea clienților și pentru a genera vânzări. Conform Google, 70% dintre tineri au mai multă încredere în influencerii de pe Youtube decât în vedetele tradiționale, iar 4 din 10 millennials consideră că favoriții lor îi înțeleg mai bine decât prietenii. De altfel, Google o citează, într-un articol despre viitorul marketing-ului pe Jerri Devard, care consideră că, înainte, celebritățile deveneau influenceri, iar acum influencerii devin celebrități.

Influencer marketing-ul este extrem de eficient pentru a crește notoritatea companiei sau a produselor vândute, pentru a crește loialitatea clienților și pentru a genera vânzări

Conform unui alt studiu de la ODM Group, aproape trei sferturi din utilizatorii de internet se bazează și pe recomandările din social media atunci când iau o decizie de cumpărare.

În România, reach-ul social media a crescut exponențial – practic toată lumea care e online are un cont de Facebook sau de Instagram, citește bloguri sau consumă conținut pe Youtube. De la copiii care ascultă Gașca Zurli pe Youtube, la adolescenții care fac Instastory și până la bunicii care primesc cele mai recente poze cu nepoții pe Facebook sau WhatsApp. Rămâne de văzut ce trecere vor avea aplicațiile noi; până acum, Tik Tok e o surpriză plăcută.

Dacă pentru 2017 Evensys a estimat piaţa locală la trei milioane de euro, în 2018 2Performant.com estimează că bugetele investite în acest tip de colaborări vor atinge 10 milioane de euro, iar în 2019 vor depăşi 18 milioane.

 

De altfel, brand-urile care n-au intrat până acum în această piață vor începe să aloce bugete, odată ce vor afla cât e de simplu să testeze acest nou canal de marketing. Vor vedea și că pot accesa ușor specialiști și agenții.

Citește și: 

Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri în 2019. Oana Pascu, fondator Complice.ro 

Ce-și doresc antreprenorii de la mediul de afaceri în 2019. Ionuț Leahu, Clinicile Dr. Leahu



Citeste si