Raport StepFWD: Diversitatea în ecosistemul de startups din România

StepFWD lansează cea de-a doua ediție a Raportului privind Diversitatea în ecosistemul antreprenorial din România. Care sunt cele mai importante rezultate ale chestionarului la care au răspuns aproape 100 de fondatori de startup-uri din România?

Rezultatele Diversity Report, o cercetare inițiată de echipa StepFWD, arată o tendință clară a ecosistemului de a recunoaște avantajele pe care o echipă diversă le aduce în creșterea unui startup și o capacitate mult mai largă de a fondatorilor de a recunoaște diverși markeri ai diversității în cadrul echipelor pe care le conduc. Raportul poate fi consultat în întregime aici.

Raportul privind diversitatea în ecosistemul de startupuri din România a fost dezvoltat în cadru StepFWD Together. StepFWD Together e un program dezvoltat de StepFWD în parteneriat cu Startup Norway printr-un grant oferit de Innovation Norway și cu sprijinul Bitdefender și Google for Startups. 

Raportul privind diversitatea în startupurile din România e o inițiativă a StepFWD, un program de accelerare pentru startupuri cu echipe diverse. Raportul se află la a doua ediție, fiind printre singurele încercări de a analiza ecosistemul de startupuri românești din prisma diversității.

Ediția din acest an, o continuare a eforturilor din 2022, și-a propus să strângă date relevante prin analizarea markerilor de diversitate propuși, pentru a putea identifica beneficii ale integrării unei perspective diverse în cultura startupurilor românești, dar și pentru a evidenția provocări din ecosistem, cum ar fi discriminarea sau violența de gen.

Rezultatele raportului, deși indică încă stadii incipiente în asumarea diversității ca valoare organizațională, reflectă faptul că din ce în ce mai mulți antreprenori reușesc să înțeleagă diversitatea ca fiind un spectru: dacă în ediția anterioară a raportului 68% dintre startupuri aveau un marker al diversității, în acest an, aproape 90% dintre respondenți au putut să identifice un marker al diversității în echipele lor. 

“Raportul din acest an are un dublu rol: pe de o parte, el e o oglindă a status quo-ului actual al diversității din startupurile din România și ne oferă informații și date care ne pot ajuta să înțelegem mai bine importanța diversității și implicațiile ei în creșterea unui startup și pe de altă parte e un instrument care ne poate ajuta să ne ghidăm înspre un ecosistem mai incluziv. Cred că e important de menționat că această ediție ne-a arătat că diversitatea funcționează ca fizica cuantică – când e observată își schimbă dinamica” a declarat Liviu Cadariu, Program Manager StepFWD.

Printre respondeții chestionarului din acest an se numără 94 de startup-uri și 97 de fondatori. 89 dintre startup-uri au identificat cel puțin un marker de diversitate, iar 50 de startup-uri au angajați care aparțin unui grup subreprezentat.

Cele mai importante 10 rezultate ale raportului sunt: 
  • Perspective diferite asupra diversității în funcție de gen: 51% dintre femeile respondente consideră diversitatea drept o valoare esențială pentru un startup, în comparație cu 34% bărbații. 
  • Diversitatea și vârsta unui startup: Startup-urile nou înființate (după 2021) acordă mai multă importanță diversității, 56% dintre ele având cel puțin un angajat care prezintă un marker al diversității. Procentele scad pentru startupuri înființate înainte de 2021 la 40%
  • Finanțarea și genul: Finanțarea startup-urilor early stage nu prezintă diferențe majore în funcție de gen, în schimb aproape exclusiv cei care au primit finanțări din seria A și B au fost bărbați.
  • Experiența în startup-uri: Antreprenorii aflați la primul startup acordă mai multă atenție diversității, majoritatea având echipe diverse.
  • Diversitatea aduce diversitate: Fondatorii care se identifică ca având un marker al diversității sunt de trei ori mai dispuși să angajeze persoane cu un marker al diversității. 90% dintre aceștia au un angajat divers, comparativ cu 36% cu fondatorii non-diverși.
  • Succesul finanțării: Echipele diverse au obținut finanțări mai mari decât echipele non-diverse. 72% dintre echipele care au obținut finanțări de peste 1M euro au echipe diverse.
  • Markeri ai diversității care sunt ignorați: 50% dintre fondatorii care caută activ angajați cu markeri de diversitate au raportat ca statutul socio-economic și educația sunt markeri care sunt ignorați din cauza prejudecăților.
  • Pericolele diversității: Bărbații sunt mult mai îngrijorați decât femeile (76% vs 24%) că promovarea diversității în cadrul startupului ar putea efecte negative precum slăbirea meritocrației sau generarea de conflicte.
  • Discriminarea în ecosistem: 19% dintre respondenți au experimentat o formă de discriminare. Pentru 80% dintre femeile respondente care s-au simțit discriminate, genul a fost principalul motiv
  • Startup-urile – un mediu sigur: Doar 7% dintre respondenți au declarat că au fost victime ale hărțuirii (de orice fel). Mai mult de jumătate dintre cei hărțuiți au fost bărbați.
  • Raportul prezintă și o serie de recomandări prin care startupurile pot înțelege mai bine cum să folosească diversitate în beneficiul lor, precum și o serie de analize extinse pe mai multe categorii: cum e percepută diversitatea de către fondatori, cum se manifestă diversitatea în cadrul startupurilor și cum e experimentată diversitatea.

    Diversity Report 2024, lansat de StepFWD, o cercetare privind Diversitatea în ecosistemul antreprenorial din România, poate fi consultat pe larg aici.



    Citeste si