Răzvan Idicel, afacerea cu zacuscă și dulceață făcute la ceaun

Răzvan Rusu, sau așa cum este cunoscut de toată lumea, Răzvan Idicel, este unul dintre antreprenorii ai cărui nume a devenit sinonim cu afacerea sa. Iar dacă ați gustat măcar o dată din zacusca pregătită de el, dulceața, ciocolata cu vișine din vișinată sau crema de alune, veți înțelege pasiunea de a dezvolta o afacere ce devine parte din identitatea ta.

„Suntem o afacere de familie, care trăim și muncim la Idicel Pădure în județul Mureș, unde pregătim pe foc de lemne, zacuscă și dulceață, iar de trei ani facem și o ciocolată foarte bună”, își descrie Răzvan Rusu brandul Răzvan Idicel.

A lansat afacerea acum un deceniu, în 2012, pe când avea puțin peste 20 de ani și era masterand la Agrobusiness în Cluj. Era foarte tânăr și fără experiență, așa cum spune acum, și deși încerca să-și găsească un loc de muncă și mergea la interviuri, succesul îl cam ocolea.

Așa că a decis să-și găsească experiența lansând propria afacere în loc să mai încerce să mai lucreze pentru altcineva.

Și pentru că și-a dorit să facă o afacere într-un sat din Transilvania, a ajuns la Idicel Pădure, un sat din județul Mureș, și s-a folosit de ceea ce-i oferea locul: multe fructe.

„Am început în curte la tanti Veronica, o gospodină din sat, alături de care am început să fac dulceață cu fructele culese de pe dealuri, fără a avea nici cea mai mică idee despre o afacere sau ce înseamnă ea, dar între timp au trecut zece ani de la acel moment și a devenit un business. Ne dorim să facem mâncare bună și să dezvoltăm comunitatea locală, aceste două lucruri sunt pentru noi cele mai importante și ne dorim mult să ne ducem planurile la bun sfârșit, să se bucure toată lumea”, povestește Răzvan.

Deși a lansat business-ul într-o perioadă mai complicată din punct de vedere economic, Răzvan este de părere că acum trece prin momente mai grele în evoluția afacerii. Antreprenorul vorbește despre presiunea uriașă pe costuri și pe disponibilitatea materialelor necesare pentru activitățile de producție.

Atunci când cea mai mare problemă e lipsa borcanelor

„Nu am crezut că o să ajungem să nu mai avem borcane și să cumpărăm ce găsim. A fost șocant, dar aceasta este noua realitate, în fiecare zi trebuie să ne adaptăm noilor condiții și să rezistăm. Sunt prea multe șocuri în piață care ne lovesc direct și, fiind o companie care se bazează pe valoarea produsului și nu facem un volum suficient de mare, ne este cam greu. Dar, în aceeași măsură, ne ambiționează să muncim mai mult și să inovăm, să facem lucruri pe care le-am amânat și să perseverăm. Cred ca aceasta este partea bună a vremurilor actuale, te pun în mișcare să dezvolți lucruri și idei”, spune Răzvan.

De altfel, a crezut încă din primele momente în potențialul pe care îl are afacerea Răzvan Idicel, dar a fost nevoie de răbdare pentru ca business-ului lui să ajungă pe buzele tuturor. Primele momente în care afacerea a început să se stabilizeze au venit la circa 5 ani după fondare.

„Business-ul nostru este unul în care oamenii și produsul primează, iar succesul îl pun mai mult pe seama mulțumirii clienților care ne consumă produsele și le recomandă mai departe. Orice afacere este complicată, dar când faci de mâncare trebuie să faci bine, cel puțin asta cred eu”, spune Răzvan, convins de faptul că, pentru a-ți ține aproape clienții și a avea o comunitate formată în jurul tău, e nevoie să fii receptiv la sugestiile clienților, dar și la reclamațiile lor, și să ții cont de ele în ceea ce aduci pe piață.

Iar pe lângă sugestiile primite de la comunitate, să inovezi permanent este un alt lucru la fel de important pentru succesul oricărei afaceri.

„Unul dintre motivele pentru care am ales să fac ciocolată, este tocmai datorită posibilității fantastic de mari de a inova, iar aici vorbim de la bobul de cacao care poate să provină din diferite locuri, până la rețetele de ciocolată pe care le poți realiza. Este un domeniu fabulos pe care îl explorez și îmi place foarte mult. Exemplul cel mai elocvent este ciocolata neagră cu cireșe și vișinată. Sâmbăta obișnuiam să bem un pahar de vișinată la Idicel, iar ea era ținută într-o damigeană, așa ca am zis că dacă tot ne place, hai să facem o ciocolată cu vișinată și, drept dovadă, este cea mai vândută momentan”, detaliază Răzvan.

Finanțare pentru diversificarea produselor

Pentru a putea extinde atât capacitatea de producție cât și portofoliul de produse, Răzvan a avut nevoie de o finanțare externă. A intrat în programul factory by RAIFFEISEN BANK și a reușit să își îndeplinească visul de a face ciocolată, odată cu achiziția unei linii de producție pentru crema de alune, una dintre cele mai mari investiții după cea în producția de zacuscă.

„Am început de la prajitorul de boabe de alune până la moara care face pasta de alune. A fost o experiență frumoasă în Italia când am mers să fac cursul pentru a învăța să folosesc utilajele. M-au întrebat „cum vrei să faci crema, ieftină, adică cu ulei, sau scumpă, cu alune?”. Bineînțeles că am ales alune. Asta mi-am dorit cel mai mult și, drept dovadă, avem cremă de alune cu 45% alune de pădure, cel mai mare procent din piață, iar gustul este formidabil”, spune el cu mândrie.

Răzvan Rusu a pornit producția la Răzvan Idicel cu 25.000 de euro investiți alături de tatăl său, iar cea mai recentă rundă de investiții în business se ridică la circa 800.000 de euro pentru dezvoltare: depozite, bucătării, utilaje și noi colegi alături de care să facă noi bunătățuri.

În acest moment, Răzvan Idicel distribuie circa 300.000 de borcane pe an și are circa 20 de produse în portofoliu în categoria zacuscă, dulceață, ciocolată, cremă de alune, care se vând atât prin intermediul magazinului online propriu, cât și prin intermediul unor retaileri precum Carrefour, eMAG, Mega Image, Freshful sau KooKoo Grocery și Cărturești.

„Am început anul bine, ne ajută mult diversitatea de produse și acoperim un segment mai larg de consumatori, asta datorită investițiilor făcute în produsele din ciocolată. Am reușit să avem o creștere de 33% pe primele trei luni și muncim astfel încât să putem duce această creștere până la final de an”, spune Răzvan despre evoluția din primele luni ale lui 2022.

Uitându-se în spate, este convins că, pentru a porni la drum în antreprenoriat, pe lângă a avea idei bune și a munci foarte mult la transformarea lor în realitate, un fondator are nevoie și de o echipă bună alături.

„Un consultant sau contabil foarte bun lângă tine te poate ajuta să ai o claritate mai mare în business și să lucrezi mai productiv. Cred că este important ca partea financiară să fie bine consolidată de la început și asta doar cu oameni pricepuți, care înțeleg afacerea se poate face”, menționează Răzvan.

Ce este factory by RAIFFEISEN BANK?

De 5 ani, în programul factory by RAIFFEISEN BANK, antreprenorii aflați la început de drum au acces la resurse financiare, know-how și îndrumare. Aici, afacerile și ideile de business prind aripi și se transformă în proiecte de succes. Înscrierile sunt deschise pe toată perioada anului. Aplică pe raiffeisenfactory.ro și du-ți business-ul la nivelul următor!



Citeste si