Rezumat 2020: cum crești un business în pandemie. BeeFast, primul an, pedalare pe drumuri cu obstacole

Anul 2020 a pus la grea încercare flerul multor antreprenori de la noi și din toată lumea. Unii dintre ei au avut ”avantajul” trecerii prin criza economică din 2008/2009. Însă pentru a face business în pandemie e clar că nimeni nu a fost pregătit. Cei mai buni au reușit să se reorienteze rapid, să aducă noi linii de business sau chiar să lanseze afacerea cu totul în 2020 pandemic. Iată cum au reușit.

BeeFast, un startup concentrat la început pe segmentul de curierat rapid eco-friendly, a avut prima comandă de livrare la sfârșitul lui octombrie 2019. În planul inițial al celor 4 antreprenori din spatele startup-ului, platforma ar fi trebuit să fie prima soluție de livrări eco-friendly din București, folosind doar biciclete - normale și electrice - și trotinete electrice. 

Noul context socio-economic a determinat o dezvoltare accelerată a businessului către viziunea mai largă a fondatorilor - generarea unei infrastructuri pentru economia digitală, prin dezvoltarea rapidă de magazine online cu sistem integrat de plată și livrare a comenzilor pentru magazinele offline.

Reorientare rapidă

”Nu a fost propriu-zis o linie nouă de business. Viziunea noastră a fost de la bun început să facem ca mișcarea bunurilor între oameni (fie ei din business sau de acasă) să fie mai rapidă, pentru că se poate. Serviciul de curierat a fost primul dezvoltat și apoi integrat cu o soluție de e-commerce. Am avut norocul ca flow-ul nostru de dezvoltare să se potrivească mănușă pe contextul pandemic. A fost suficient să convingem și să implementăm serviciul nostru la câțiva clienți. Apoi vestea s-a dus repede, în interiorul industriilor din care aceștia făceau parte. Rata de adopție este în continuare foarte mare și anticipăm că va rămâne ridicată”, explică Cristian Grozea, unul dintre cei 4 fondatori BeeFast.

Această nouă direcție a fost construită pe fondul contextului pandemic, serviciul fiind oferit de BeeFast clienților începând cu luna aprilie. Până la începutul lunii noiembrie, peste 70 businessuri offline au trecut în online cu ajutorul BeeFast, numărul total al clienților fiind de peste 150. Aceștia au generat aproape 50.000 de livrări.

Cât de greu a fost pentru un business abia lansat să ”pedaleze” printr-un 2020 cu obstacole? ”Au fost factori care au îngreunat procesul de dezvoltare, dar și factori care l-au accelerat. În aprilie, dintr-o dată, au apărut două realități noi în București: una, faptul că șoferii din platformele de ride sharing nu mai aveau curse. Oamenii stăteau în case și străzile erau pustii. A doua, faptul că afacerile trebuiau să înceapă să vândă online imediat. Aceștia au fost factori favorizanți pentru noi, și asta pentru că tocmai lansasem un serviciu care bifa întocmai cele două noi realități: oferea șoferilor un nou sistem de înrolare și punea business-urile online în 24h”, adaugă Cristian.

Răspunsul clienților a fost pe măsură. ”Practic, peste noapte, zeci și apoi sute de clienți de tip restaurant, băcănie, florării, magazine cu produse farmaceutice și de frumusețe, haine, au început să livreze către clienții lor. Și nu oricum, ci imediat, ad hoc. Timpul mediu de livrare BeeFast este de 55 minute în București”, mai spune Cristian.

Soluția

Pentru antreprenorii care au avut nevoie de prezență în online rapid, dar și de servicii de livrare, serviciul BeeFast a venit cu o rezolvare foarte rapidă a unor nevoi imediate (shop online și livrare, integrate). ”Majoritatea afacerilor erau conștiente că, mai devreme sau mai târziu, ar fi făcut aceasta tranziție. Azi, nu mai poți fi afacere de comerț daca nu ești online. Antreprenorii și managerii au realizat că este momentul (poate nu cel mai dorit) de a face acest pas, și mulți dintre ei l-au făcut alături de noi”, adaugă Cristian.

”Noi punem afacerile cu care lucrăm pe picioarele lor. Le punem și pe roți, ce-i drept, însă clienții își păstrează independența în ceea ce privește prezența online, strategiile de marketing și de produs. În plus, își încasează banii direct de la clientul final și ii pot folosi în interesul afacerii lor imediat. Este o opțiune care îi atrage pe mulți”, completează reprezentantul BeeFast.

În ceea ce privește planurile pentru viitor, echipa BeeFast lucrează la lansarea unei aplicații de tip tip person to person, care va mai adăuga o componentă importantă în ecosistemul startup-ului. ”Scopul este de a fluidiza și a da și mai mare viteză felului în care oamenii pot trimite sau primi colete sau obiecte”, menționează Cristian.

Momentan, BeeFast este disponibil în București, însă fondatorii au primit solicitări de extindere a serviciului chiar și în alte țări. În prezent, au în vedere extinderii la nivel național, cu prioritate în Cluj-Napoca și Constanța.

BeeFast se adresează în general afacerilor care comercializează bunuri de larg consum – de la alimente, până la obiecte de îmbrăcăminte, bijuterii și accesorii, produse de igienă sau de sănătate -, dar și restaurantelor, un segment de piață forțat să digitalizeze rapid în contextul epidemiologic actual. Printre clienții platformei de livrare rapidă se numără deja Grupul City Grill, Taverna Racilor, lanțul de restaurante Japanos, Berea TNR, Ohvăz, Grain de Sel, Dose Café, Obor21, dar și magazine precum Lugu Lugu (produse de igienă și sănătate) sau Fustițe cu luminițe (îmbrăcăminte pentru copii).

Ce așteptări aveți pentru 2021?

”Anul viitor avem planuri de extindere. Vrem să fim prezenți în 10 orașe din România până la finalul anului. Așteptăm, așadar, o creștere importantă, indiferent care va fi evoluția pandemiei”, concluzionează Cristian Grozea, unul dintre cei 4 fondatori BeeFast.



Citeste si