- 8 Iulie 2020
Silviu Petricescu, Oxford: ”Nu doar Covid-19 trebuie să fie vector de digitalizare"
Manager cu o experiență de peste 20 de ani în domeniul telecom, Silviu consideră că digitalizarea devenise deja, de câțiva ani, un subiect important pentru multe companii din țara noastră.
Însă, dacă până de curând majoritatea business-urilor tratau acest lucru cu superficialitate, evenimentele din ultimele luni i-au făcut pe manageri și fondatori să-și dea seama că este important să aibă la dispoziție procese automatizate și unelte digitale care să le permită să conducă firma de la distanță. Și în plus, să-i ajute să poată funcționa în perioade de criză.
”Romania stă foarte bine la capitolul infrastructura digitală – fapt recunoscut deja la nivel global. Deci avem o fundație foarte bună. Trebuie doar să adăugăm partea de echipamente și aplicații cu o suficienta adopție în rândul populației încât să devină un driver pentru economie în viitor și să ne pregătească mai bine pentru situații critice gen Covid-19”, afirmă Silviu.
Ce ar ajuta și mai mult la nivel de țară, este convingerea sa, ar fi o serie de programe de digitalizare sprijinite de Guvern care să rezolve, de exemplu, accesul copiilor la tablete și laptopuri conectate la internet sau suport direct și facilități pentru firmele care investesc în digitalizare.
Să fii online, mai eficient și profitabil”Este tot mai clar că majoritatea au făcut sau fac trecerea către online și vor rămâne acolo integra, sau cu o mare parte din business. Este mai eficient și profitabil pe online, iar acum că cererea a crescut forțată de împrejurări, clienții vor prefera și ei sa folosească acest mediu, căruia i-au înțeles beneficiile în totalitate”, este de părere Silviu Petricescu.
În ceea ce privește tendințele născute acum pe zona de digital, dar și cu aplicabilitate pe viitor, reprezentantul Oxford identifică o serie de direcții.
Una dintre tendințele care ia amploare acum este legată de munca la distanță (work from home). Folosit sporadic înainte, munca remote este folosită acum la o scară tot mai largă. Companii mari, precum Twitter, au anunțat deja că vor renunța complet la birouri și vor lucra în sistem remote.
Oportunități tehnologice”Călătoriile de business for scădea și ele dramatic, acum că toți au înțeles că pot rezolva rapid și eficient pe Zoom sau Skype. Pe lângă aceste cazuri pur de business, și domenii care erau predominant face2face, gen entertainment (de exemplu concerte), learning sau consultanță se mută tot mai mult către online”, consideră Silviu Petricescu.
În ceea ce privește oportunitățile din punct de vedere tehnologic pe care le vom vedea de acum înainte, în viziunea sa, cele mai avantajate ar fi firmele care oferă oferă produse și servicii ce răspund cererii de digitalizare și activează în domeniul tech.
”IoT, 5G, Cloud, AI, ML, Edge computing, Blockchain sunt tehnologiile care vor fi probabil cele mai utilizate și combinate, în așa fel încât să răspundă nevoilor crescânde din toate celelalte industrii. Smart cities, smart transportation și ecommerce sunt zone de creștere accelerată imediată”, menționează Silviu.
Consultantul Oxford oferă și câteva sfaturi firmelor care nu au făcut încă pasul spre digitalizare.
”Toate aceste inițiative identificate să le transforme într-un plan pe care să se focuseze și care să aibă susținerea de la managementul executiv. Preferabil, unul dintre membrii boardului să aibă responsabilitatea totală asupra acestui demers. Rolul de Chief Digital Officer nu este doar al Covid-19 așa cum se glumea pe internet, ci trebuie ca firmele să îl considere la modul cel mai serios”, conluzionează el.
Sfaturi de digitalizare pentru firme- Sa analizeze business-ul și tendințele din industria lor, să se uite la întreg value chain din domeniul în care activează, la supply chain, nevoile în schimbare ale clienților și ce fac competitorii.
- Să accelereze pasul spre digitalizare.
- Să înceapă prin a bugeta și accesa oameni care să poată face asta pentru ei.
- Sa extragă din această analiză care sunt ariile pe care trebuie să se concentreze din punct de vedere automatizare procese interne, implementare de tool-uri digitale pentru angajași și pe cat posibil o prezență cât mai mare în online, care să cuprindă furnizori, vânzare și distribuție astfel încât să fie nevoie de cât mai puțină intervenție umană de-a lungul întregului proces.