- 25 Februarie 2016
Startup antiselfie la Timișoara - Pinpic înlocuiește pozele tale proaste cu un fotograf profesionist
În epoca în care ne facem mii de selfie-uri pe lună, iar vacanțele înseamnă împachetarea unui selfie stick, un startup cu origini timișorene vrea să schimbe lucrul acesta: cum ar fi să comanzi un fotograf, așa cum îți iei și un taxi? Pinpic a intrat într-o campanie de crowdfunding, iar aceasta este povestea companiei care muncește la Timișoara Startup Hub.
Urooj Qureshi e canadian, dar s-a stabilit la Timișoara, după ce s-a căsătorit cu o româncă. Pasionat de călătorii, Urooj a format o echipă multinațională, cu sârbi și români, pentru a dezvolta startup-ul Pinpic, un Uber pentru a găsi fotografi în vacanțe. Am aflat povestea CEO-ului pe care-l poți vedea în fiecare zi la Timișoara Startup Hub și a produsului dezvoltat de echipa sa.
Un călător din copilărieCopilăria și-a pus amprenta pe viața lui Urooj, dar într-un fel pozitiv. Tatăl său lucra la o firmă de transport aerian, așa că a călătorit mereu. Până astăzi, Qureshi a călătorit în 42 de țări, a studiat cu oameni din toate colțurile lumii și nu s-a oprit la țara lui natală.
„Când eram mic, mă uitam pe geamul avionului și încercam să găsesc acele granițe de care învățam la ora de geografie. Nu le-am găsit niciodată, din avion sau în oamenii pe care i-am întâlnit. În definitiv, toți avem aceleași dorințe, le exprimăm diferit“, povestește Urooj. Spune că astăzi, atunci când călătorește, nu o face pentru monumente, pentru că „am văzut cam tot ce poți vedea în cărțile poștale“. Motivul său e să cunoască oamenii, natura, visurile și ambițiile lor.
A fost implicat în antreprenoriat social după facultate. I-a plăcut abordarea prin care poți să trăiești și bine, dar poți să dai ceva înapoi societății, un tip de afacere care se dezvoltă din ce în ce mai mult în jurul lumii. În Canada a fost implicat în câteva afaceri sociale, a ajutat familiile afectate de boli mintale și a contribuit la integrarea imigranților. După ce a plecat în călătoria sa, a ajuns în Africa, a fondat The Lotus Project în Pakistan, care a oferit educație vocațională pentru 1.000 de copii. De-a lungul timpului, a strâns peste 2 milioane dolari finanțare pentru proiectele sale.
Momentul RomâniaÎn 2012, Urooj avea nevoie de o provocare nouă. „Am ieșit din afaceri, mi-am umplut rucsacul și am călătorit timp de un an. Am dat peste o româncă, actuala mea soție. Nu plănuisem să ne stabilim în România, dar cât am stat aici pentru nașterea copilului nostru, mi s-a propus să mă implic într-un proiect la Sibiu. Anul trecut l-am întâlnit pe cofondatorul meu, Alen Ankajcan, care mi-a propus ideea Pinpic“, povestește Urooj.
Când eram mic, mă uitam pe geamul avionului și încercam să găsesc acele granițe de care învățam la ora de geografie. Nu le-am găsit niciodată
După ce l-a întâlnit pe sârbul Alen, a aflat despre ideea sa. Alen știa că Urooj e pasionat de fotografie și călătorii, așa că părea potrivit pentru a intra în proiect. Echipa de astăzi e formată din Urooj, Alen, Ivan Maloparac și doi oameni care se ocupă de programare și design - Sasa Ruzonovic și Alin Vacian. „Când am format echipa în forma actuală, aveam mixul potrivit de cunoștințe pentru a porni la drum. Ne-am făcut o firmă în Canada, pentru că e mai ușor de administrat și am dat drumul proiectului“, povestește Urooj.
Pinpic, antiselfieAlen Ankajcan a venit cu ideea inițială. „Era în vacanță în Grecia și nu era mulțumit de pozele pe care le făcuse. A realizat că ar fi plătit câțiva euro ca să aibă un fotograf local pentru a avea câteva suveniruri pentru el și partenera sa. Dar cum să găsești un fotograf într-un oraș necunoscut? Dacă ar putea o aplicație să îl ajute?“, povestește Urooj.
Problema fotografilor de tipul acesta e că în momentul când sunt pe teren și fotografiază, nu pot să facă rezervări pentru alte sesiuni
„Cred că în era selfie-urilor, pinpic e un produs dorit. Expansiunea selfie stick-ului arată că oamenii vor să documenteze și să împartă povestea lor personală. Selfie-urile sunt faza alpha, selfie stick-urile sunt beta, iar pinpic e momentul comercial“, spune CEO-ul companiei din Timișoara. El menționează că la Disney, în Coreea de Sud sau la Muzeul Van Gogh din Amsterdam selfie stick-urile au fost interzise sau au fost elaborate legislații complicate.
Pinpic a început testarea serviciului cu persoane care au călătorit la Timișoara sau Belgrad. „Am organizat o sesiune foto pentru un cuplu din Suedia care a vizitat Belgradul. Avem o comunitate de 400 de fotografi care trăiesc din veniturile realizate de la călătorii care vor sesiuni foto profesioniste, mai ales în Barcelona și Londra. „Problema fotografilor de tipul acesta e că în momentul când sunt pe teren și fotografiază, nu pot să facă rezervări pentru alte sesiuni. Un fotograf pe care-l cunoaștem în Stavanger (Norvegia) are venituri doar vara, iar acum vrea să -și extindă serviciile în Australia cu ajutorul pinpic“, povestește canadianul.
Cum va funcționa platformapinpic va funcționa ca Airbnb. Fotografii își vor putea pune serviciile pe site, vor seta costul, iar oamenii vor putea face rezervări pentru anumite date. Fotografii vor putea adăuga în viitor și badge-uri pentru a menționa dacă fac și filme sau pot să ofere și servicii tipice unui ghid turistic.
Lansarea beta va avea loc în primăvară și prima variantă a aplicației mobile va fi pe Android. Până atunci, site-ul de pe desktop va fi funcțional. Între timp, echipa așteaptă și rezultatul campaniei de Kickstarter, folosită și ca un instrument de marketing. Până acum, aceasta a fost relativ populară, cu 1.000 de dolari canadieni strânși.
Cei care susțin campania Pinpic pe Kickstarter pot primi sesiuni profesioniste de fotografie din partea comunității create deja de către cei de la pinpic.
Până atunci, în lume mai există produse asemănătoare. Shoot My Travel e un serviciu prin care poți angaja un fotograf să te pozeze în excursia ta, pe baza unui pachet pe mai multe zile. De asemenea, Flytographer e o platformă care conectează călătorii cu fotografii.