Tablou de frumusețe contemporană: povestea Make-Up Șevalet

”Orice casă ar trebui să aibă o piesă statement care să-i ofere un anumit grad de unicitate”, îmi spune Alina Ilie, creatoarea Make-Up Șevalet, o măsuță de toaletă inspirată de forma unui șevalet de pictură, care îmbină o zonă de depozitare pentru bijuterii și cosmetice, eficient gândită, cu cu partea estetică, fiind totodată și o piesă decorativă.

 

A fost atrasă încă din copilărie de zona de design, iar prin liceu ”se juca” cu un program de proiectare numai bun pentru arhitecți. De fapt, chiar și-a dorit să urmeze cursurile Universității de Arhitectură și să se specializeze în design interior, dar a fost nevoită să-și schimbe planurile. ”Nu a fost să fie”, spune Alina acum, după ce și-a reluat, de vreo patru ani, pasiunea pentru frumos și amenjari interioare după ce a urmat un curs de profil.

Pasiune pentru design interior

”Mă simțeam atrasă de design, în timpul liber citeam reviste de profil, așa că mi-am zis să văd dacă e ceva de pasiunea asta a mea și dacă poate ieși ceva din ea”, povestește ea.

Absolventă de ASE și angajată pentru o companie de IT, Alina a dorit să-și confirme talentul în design și prin niște proiecte de amenajări ale unor apartamente. ”La final am tras linie și am văzut ce mai am de îmbunătățit”, afirmă ea și precizează faptul că va oferi în continuare consultanță celor care îi doresc sfatul. Însă, în acest moment, prioritatea este proiectul șevaletului de make-up.

Antreprenor după program

Spune că nu va renunța la jobul ei din IT – activează pe zona de business development - , însă va acorda mai mult timp dezvoltării Make-up Șevalet. ”Nu este un produs din care să mă pot susține exclusiv. Există entuziasmul de început, dar încă nu mă văd trăind din el”, declară Alina Ilie.

Povestea Make-Up Șevalet a început prin 2014, când prezentă la un workshop de design, Alina a trebuit să vină cu o idee de produs. Și pentru că ideea unui astfel de măsuțe de toaletă îi încolțise deja în minte – un șevalet pe care îl văzuse prin birou îi atrăsese atenția - , a decis să o pună în practică. ”Îmi decoram casa și căutam un produs de acest gen pe care să îm pot amplasa într-un loc luminos, să nu mai dau fuga la oglinda din hol cu toate produsele de machiaj după mine. Până la urmă, șevaletul se potrivește în orice loc din casă. M-am uitat prin magazinele de profil, însă ori nu am găsit ceea ce căutam, ori era ceva sprea scump și standard”.

Primul prototip, o provocare de workshop

Așa că a cumpărat un șevalet, a găsit o oglindă cu ramă – un model care i-a plăcut – și, după două zile apărea primul prototip al șevaletului. Tata, de la care a moștenit latura artistică, a fost primul ”angajat”. ”Totul a durat cam două zilei. Tata a decupat manual paleta, a montat balamalele și a prins picioarele în așa fel încât susțină ușor greutatea”, spune Alina.

De-a lungul anilor, au urmat patru alte modele, fiecare fiind îmbunătățit și optimizat ca design. Acum, produsul are o înfățișase minimalistă, fiind produs din lemn de pin și MDF, fiind finisat cu vopseluri eco-friendly. Însă Alina nu vrea să se oprească aici. Și-a propus să îmbunătățească mereu designul șevaletului, acum lucrând la un concept care să aibă o oglindă cu o ramă stilizată (asemănătoare celor de tabloluri). De principiu, vrea să reia puțin o parte din prototipul inițial pentru a transforma șevaletul într-un adevărat obiect de artă.

Fără producători de serie

Una dintre provocările Alinei a fost găsirea unui atelier de tâmplărie dispus să realizeze acest concept. Pentru că șevaletul are forme rotunjite, sertare, oglindă cu balamale și, mai ales, este un produs ce se realizează manual, nu poate colabora – cel puțin deocamdată – cu un producător de mobilier. ”Produsul este definit de forme rotunjite, ceea ce ridică gradul de dificultate al prelucrării lemnului masiv. Este nevoie de pasiune și interes pentru a găsi soluții. În plus, producătorii lucrează mai mult pe dreptunghilar”, explică ea.

I-a luat doi ani de zile ca să dezvolte acest proiect pe lângă job și pentru a-l transforma într-un produs complet. A reușit asta alături de cel de-al treilea producător spre care s-a îndreptat pentru ajutor în realizarea fizică a șevaletului, Eduard Spiridon (AATIC), cu care colaborează în continuare. ”L-a atras ideea inovatoare de masă de toaletă sub forma unui șevalet, dar mai ales provocarea de a putea experimenta diferite feluri de a prelucra lemnul”, precizează Alina. .

De-a lungul timpului, produsul a fost expus la expoziția de design românesc Delta Studio Design EXPO, atât în 2015 cât și în 2016, și în cadrul magazinului Dizainar.

Finanțare din crowdfunding

Anul trecut s-a hotărât să participe la un curs de antreprenoriat organizat de Impact Hub și chiar a intrat într-o campanie de crowdfunding. Se întâmpla prin toamna anului trecut. ”Am vrut să îmi confirm ideea. Am reusit sa închei niște parteneriate pe partea de promovare, au mai fost prieteni care au dus vorba, și practic de acolo a luat amploare”, spune Alina.

A reușit să strângă puțin peste 2.000 de euro (din 1.000 de euro necesari), în doar o lună de campanie, și a avut trei comenzi pentru șevalet. ”Tot ce s-a întâmplat la hub a fost, practic, un accelerator de business”. Așa a reușit să-și ducă la zero costurile inițiale de producție.

Miza pe optimizarea producției

Acum, Alina mizează pe optimizarea producției și vrea să realizeze serii de câte cinci produse și să fie prezentă în mai multe magazine cu obiecte de design. În ceea ce privește prețul șevaletului, acesta va fi vândut de parteneri la 4.200 de lei, în timp ce prețul cu care vrea să-l vândă direct – printr-un site la care lucrează în prezent – s-ar ridica la 3.500 de lei. Spune că produsele vândute în campanie au costat 2.500 de lei pentru că ”erau deja produse. Acolo mi-am asumat un câștig minim, spre zero”.

Greșeala startup-urilor: prea multă presiune pe produse

”Asta e provocarea în România, partea de scalabilitate, mai ales pe partea de design de produs. E destul de greu să găsești pe cineva care să aibă abilitatea, timpul și interesul să investească în produsele tale ca să te ajute să faci serie. E un produs frumos, dar nu vreau să pun presiune pe el. Mi se pare că altfel l-aș omorî, dacă aș vrea să trăiesc doar din el. Cred că asta este o greșeală a startup-urilor.  Să pui prea multă presiune”, afirmă ea.

Make Up Șevalet se adresează femeilor care au nevoie de zone eficient compartimentate pentru a-și depozita bijuteriile, produsele cosmetice și tot arsenalul de înfrumusețare, dar și bărbaților care constată că obiectele partenerei le invadează prea mult din spațiul personal. Textura lemnului, picioarele curbate, aspectul delicat însă rezistent, creează contextul ideal pentru zona personală de beauty, după care tânjește fiecare femeie. ”Cred că este un produs ce se poate integra ușor în multe locuințe moderne”, spune Alina.

Cu șevaletul la export

Din spusele ei, piața din România începe să arate un apetit tot mai crescut pentru obiecte de design funcționale. Recent, Alina a început o colaborare cu The Fab Squad pentru fotografie si branding, iar pe 16 februarie Make-Up Sevalet va fi prezent la evenimentul de lansare al showroom-ului Dacia 24. ”În luna aprilie voi participa pentru a treia oară în cadrul expoziției Delta Design Studio Expo și am aplicat pentru prezentarea sa în cadrul Romanian Design Week”, completează creatoarea Make-Up Șevalet.

Odată finalizat site-ul produsului, Alina își propune să se îndrepte și spre piața internațională. Spune că până la ieșirea șevaletului la export mai are de rezolvat câteva probleme logistice. ”Prefer ca acest proiect sa crească treptat, dar calitativ, decât repede și cu rabat la calitate”.

Produsul Alinei va rămâne unul de nișă, handmade, un produs unicat. Tot printre planurile Alinei se află și introducerea unui sistem de iluminat în oglindă pentru ca șevaletul să poată fi integrat în orice loc al casei - este complet non-intruziv, cu un design șic și modern. Șevaletul Alinei Ilie este o piesă sofisticată, o operă de artă care aduce un element de unicitate și ne îmbie să apreciem lucrurile fine.



Citeste si