- 19 Octombrie 2017
Made in Săcele: povestea fabricii care vopsește blugi pentru Hugo Boss
Firma deținută de Gigi Anghel, alături de un alt partener de afaceri, și-a mutat sediul în parcul din Săcele anul trecut pentru a avea mai mult spațiu la dispoziție să poată dezvolta fluxul tehnologic în voie.
”Proprietarii parcului fac investiții și vor să modernize clădirile de aici”, ne spune Anghel odată ajunși în spațiul în care funcționează fabrica sa, după ce trecem printre câteva clădiri vechi pe care le dărămâ niște buldozere.
Ne primește în showroom-ul Textile Blue Wash, plin cu fotografii de la cea mai recentă ședință foto de promovare și cu pantaloni, cămăși și sacouri din prețiosul material. Înăuntru, în sediul nou al fabricii pe care a preluat-o și o conduce de aproape 10 ani, se simte un aer occidental, care nu are nimic de-a face cu imaginea prăfuită și învechită care încă încă plutește deasupra fostei platforme industriale din Săcele.
De aici, din Săcele, blugii vopsiți de angajații săi ajung în întreaga lume sub branduri care nu mai au nevoie de nicio prezentare: Alberto, Hugo Boss, Paul & Shark, Marc Cain, Benetton, Balko. ”Fiecare produs are codul de fabrică. Ne găsiți imediat”, explică antreprenorul cu zâmbetul de buze și adaugă faptul că lucrează și cu firme locale precum Secuiana, Mexton sau Tanex.
În timp ce ne povește despre compania sa, Gigi Anghel ne arată câteva piese cu care se mândrește. Așază cu grijă pe masă perechi după perechi de pantaloni și cămăși pe care le-aș cumpăra într-o clipită, și-i simți imediat pasiunea cu care vorbește despre fiecare obiect realizat de echipa sa. E ca și când fiecare pereche de blugi este creată special pentru persoana care o va purta și are o poveste țesută în material.
Prima și ultima zi în costumȘi-a dedicat ultimii 20 de ani lucrului în domeniul confecțiilor. Își amintește amuzat cum, în prima zi de muncă s-a dus la birou în costum, cu cravată. Voia să facă o primă impresie bună. Însă, în momentul în care l-a văzut, directorul de la acel moment, neamț, i-a spus clar că ar cam trebui să se îmbrace mai lejer, adică în blugi, că doar lucra ”în industrie” (el purtând niște blugi prespălați și franjuriți). ”A fost prima și ultima dată când am purtat costum la serviciu”, glumește Anghel.
A fost mai întâi director administrativ pentru o companie germană care deținea fabrici de confecții în țara noastră, inclusiv în Săcele (Freshtex), apoi, în momentul în care aceștia au decis să se retragă, a preluat fabrica din oraș.
A fost o ambiție personală, spune el, de a duce know-how-u angajaților de acolo mai departe și de a ține deschisă o fabrică recunoscută.
”Experiența mea antreprenorială anterioară m-a învățat că nici un domeniu nu este inabordabil atâta vreme cât este tratat cu seriozitatea și determinarea cuvenită. După anii 90, industria ușoara din România și-a cam pierdut identitatea. Chiar dacă înainte România era cunoscută ca una dintre cele mai căutate destinații de producție pentru marile branduri, multe dintre fabricile de atunci ori au dat faliment, ori au fost preluate total de marii producători externi. Toate acestea în condițiile în care, în Romania industria textilă este a doua ca pondere la export, cu un procent de 11%. De 27 de ani încoace, industria textilă românească face eforturi pentru a rămâne în echilibru însă producătorii autohtoni nu au reușit să mai performeze. Când am avut posibilitatea de a participa la o dezvoltare a industriei de o asemenea anvergură, alegerea a venit de la sine”, explică Gigi Anghel.
Tot o ambiție personală, și mai ales o mândrie, a fost și câștigarea contractului cu Hugo Boss, cel mai mare client al său (40% din producția care iese din fabrică este destinată celor 4 branduri sub umbrela Hugo Boss).
”La noi există o chestiune de gentlemen’s agreement. Ca să ajungi să lucrezi cu ei trebuie să dovedești că poți să duci acel brand. Am construit relația cam un an de zile, timp în care am demonstrat, pas cu pas, că putem să rezolvăm orice problemă și că putem să ținem pasul cu ceea ce își doresc ei”, ne explică Gigi Anghel.
Textile Blue Wash oferă servicii de spălare ce cuprind metode multiple precum emolieri, tratamente enzimatice, spălări grele și complexe cum ar fi stonewash și superstone bleach. De asemenea, firma execută vopsiri cu coloranți direcți, reactivi sau pigmenți, și pot obține efecte de vopsire vintage, top dye, batik dye sau pigment looking. ”Oferim și efecte speciale obţinute prin utilizarea celor mai noi tehnici, dar și prin operaţiuni manuale de scraping, rupturi, calabroni, spray rezină, spray colorant, Buffy, 3D. Pe parcursul anilor am implementat tratamente noi folosind tehnicile slush bleach, slush dye și random bleach. S-au adăugat servicii conexe, printre care amintesc, mai ales, sistemul de transport door-to-door, care îi scutește pe clienţii noștri de grija aducerii și returnării mărfii”, precizează antreprenorul brașovean.
Sute de teste pe fiecare produsAngajații săi fac lunar teste de produs, ca de exemplu cele de rezistență la spălare sau a materialului. ”Nu vinzi doar un produs cusut, este un cumul de eforturi tehnologice”, afirmă Anghel. Iar acele eforturi tehnologice se traduc prin achizițiile de echipamente noi care pot ține pasul cu cerințele clienților.
”Este dificil de ținut pasul într-o perioadă în care orice inovație tehnologică este considerată depășită în câțiva ani. Ca să menținem ritmul am fost nevoit mereu să fac eforturi financiare pentru a achizitiona echipamente noi, ori pentru a îmbunătăți și a crește performanțele unui departament sau altul”, mai spune acesta.
În industria textilă inovația este echivalentă cu producția și livrarea unui produs ”curat”. Cel puțin aceasta este direcția pe care o abordează principalul client al Textile Blue Wash, Hugo Boss: un produs curat, realizat în condiții ecologice optime. ”De exemplu, se dorește eliminarea totală tot ceea ce înseamnă formaldehide din țesături și produsul final. Practic, se tinde către o poluare tot mai mică în procesul de producție, 0 discharge, și către un produs sănătos”, explică Gigi Anghel.
Iar aceste eforturi se văd și în prețul produselor, afirmă el. Practic, am putea spune că hainele de calitate ajută la salvarea mediului, justificându-și, astfel, costul mai mare. ”Mai întâi ajută la o stare de sănătate mai bună a celui care le poartă. Pe asta și mizăm, să nu avem produse toxice, care să ne pună în pericol viața. Absolut toți clienții noștri fac eforturi imense pentru a avea produse cât mai curate pe piață. Practic asta plătim la acest moment: modul de a afecta natura cât mai puțin, de a ne îmbrăca curat”, adaugă Gigi Anghel.
În acest moment, compania sa lucrează deja la colecțiile pe care brandurile cu care colaborează le vor scoate în 2019. Lucru care le conferă un element de siguranță privind relația pe termen lung cu acești clienți. Ar mai avea nevoie și de predictibilitate din partea statului român, dar asta e o altă poveste.
De ce lucrează încă de acum? Pentru că realizarea unei colecții ajunge să dureze chiar și o jumătate de an, producția în sine începând abia după ce oamenii săi termină testele necesare pe materiale, pentru fiecare pereche în parte. ”E o muncă titanică. Testăm diferite țesături, facem teste de imagine, de rezistență. Pornim la drum cu o gamă largă de țesături care, pe măsură ce înaintăm cu procesul de testare, se reduce. E o muncă mare, care, practic, se regăsește în preț. Nu se execută copii, se încearcă să se facă un produs realmente original”, mai spune proprietarul Textile Blue Wash.
Credite pentru creștere constantăDeoarece costurile care se impun pentru a fi în permanență la zi cu tehnologiile din industrie sunt semnificative, Anghel precizează că a fost nevoit să apeleze la credite bancare. Nu percepe creditul ca o povară, ci chiar din contră. Consideră că a fost ”o gură de aer proaspăt”, iar afacerea a renăscut cu un potențial uriaș.
”Creșterea, în cazul afacerii noastre, este imperativă și inevitabilă. După o mutare de proporții anul trecut, când, din nevoia pentru mai mult spațiu și o organizare mai bună a fluxului tehnologic, am ales să relocăm punctul de lucru cu tot ceea ce înseamnă utilaje, infrastructură. Am fost nevoiți să regândim activitatea dintr-o altă perspectivă. Asta înseamnă atât reorganizare logistică și tehnologică, cât și de management. Noua locație ne permite să ne extindem gama de servicii prestate clienților, și asta vom pune în aplicare”, detaliază antreprenorul.
Astfel, în noul sediu, Textile Blue Wash dispune de un spațiu de 2.500 de metri pătrați divizat în 4 zone, câte 2 aferente fiecărui departament, iar cu echipamentele existente sunt acoperite circa 70% din suprafețele dedicate acestor departamente. În plus, în următorii 2 ani, Anghel dorește să aducă aparatură nouă în secțiile de spălătorie și vopsitorie pentru a crește capacitatea de lucru (spațiul actual poate absorbi o creștere de 25% a capacității de producție).
Ia, în continuare, în calcul creditarea din partea băncilor pentru extinderea afacerii. În acest moment, compania intenționează să achiziționeze un sistem modern cu tehnologie laser pentru departamentul de efecte speciale. ”Serviciile se vor mai extinde pe parcurs, odată cu realizarea investițiilor. Deocamdată ne ținem de promisiunile făcute nouă de a îmbunătăți unitatea de producție prin investiții în tehnologie și în oameni”, afirmă Gigi Anghel.
De altfel, acordă o importanță deosebită echipei sale. Poate și de aceea are oameni alături de care lucrează de mai bine de un deceniu. ”Fiecare angajat este implicat în ceea ce face, are sarcini bine stabilite și definite. Fiecare pantalon ce trece prin fabrica noastră va trece, literalmente, prin mâinile noastre, toți angajații își lasă amprenta pe produsul finit, iar clienții noștri apreciază acest lucru”, completează el.
Chiar dacă mutarea în noul sediu i-a afectat cifra de afaceri de anul trecut – au existat cheltuieli mai mari, iar unitatea de producție a fost închisă pe perioada mutării - (a scăzut puțin sub 2 milioane de euro, după ce, în 2015 trecuse de 2,5 milioane de euro), în acest an Anghel se așteaptă la un plus de 30% a afacerilor față de anul anterior, adus și de atragerea unor noi clienți.
Unul dintre ei este MURK, tot o companie din Germania, cu care firma sa a început deja colaborarea și care începe să-și redirecționeze cantități tot mai mari de materie primă către ei.
”Mediul antreprenorial din România este foarte controversat, iar in ultimii ani, investițiile străine au dominat toate piețele, inclusiv pe cel al textilelor. Deși tendința mondială în industria ușoară este ca activitatea de producție să se redirecționeze către țările asiatice, noi am ales să înotăm contra curentului și să oferim alternativa în România, astfel garantând clienților un produs conform cu cele mai înalte așteptări calitative și demn de a fi numit „Produs în UE”. Într-un astfel de domeniu, să concurezi cu giganți internaționali este o muncă titanică, iar noi la Textile Blue Wash, asta am făcut, am reinvestit profitul, creând astfel o companie cu capital 100% românesc, capabilă să-și ofere serviciile clienților săi, de la același nivel cu competitorii străini”, încheie Gigi Anghel.
Antreprenorul din Săcele ne demonstrează că România încă știe să atragă mari companii din fashionul internațional prin calitatea produselor pe care le realizează. Deși anii de glorie ai lohn-ului s-au cam dus, încă sunt destui oameni din confecții care ne arată că România Poate să facă produse de calitate, iar eticheta ”Made in Romania” are, încă, vizibilitate.
----
Gigi Anghel este unul dintre antreprenorii incluși în proiectul ”România Poate”. Proiectul “România Poate” s-a născut dintr-o discuție cu Patria Bank în încercarea de a găsi o soluţie comună prin care să promovăm povești ale antreprenorilor care fac lucruri bune în țară. Patria Bank e un partener pentru IMM-uri și afaceri mici. Cu ajutorul serviciilor sale, antreprenorii au parte de finanțare (linii de credit sau credite de investitii) si consultanță bancara in termeni simpli care să-i ajute să-și ducă afacerea mai departe.