Żabka Future Lab, accelerator pentru startup-uri românești de retail și comerț

Żabka Group, una dintre cele mai mari rețele de magazine de proximitate din Polonia, caută startup-uri românești pentru a le accelera în cadrul programului Żabka Future Lab. Am aflat detalii despre program, oportunitățile acestuia pentru echipele din România, atât din punct de vedere al intrării pe piața poloneză cât și investițional, de la Karol Gajewicz, Head of Venture Studio în cadrul Żabka Future.

Żabka Group este una dintre cele mai mari rețele de magazine de proximitate din Polonia, deservind zilnic peste 3 milioane de clienți la nivel național. 

Żabka Group a deschis înscrierile pentru cea de-a doua ediție a Żabka Future Lab, un program de accelerare prin care își dorește să atragă startup-uri tech alături de care să poată dezvolta produse și servicii ce pot îmbunătăți experiența de cumpărături pentru clienții rețelei.

Żabka Future Lab, înscrieri deschise și startup-urilor românești

În cadrul acestei ediții a Żabka Future Lab, organizatorii se uită și la startup-uri din afara Poloniei, înscrierile fiind deschise către startup-uri din întreaga Europă.

Echipele din România care vizează extinderea la nivel european și dezvoltă soluții utile pentru segmentul de retail se pot înscrie în cadrul programului de accelerare până pe data de 15 martie. Programul Żabka Future Lab se derulează online, începe în aprilie și are o durată de 2 luni jumătate. 

Mai multe detalii despre Żabka Future Lab, soluțiile pe care le caută organizatorii și beneficiile pe care le au startup-urile care trec prin accelerator am aflat de la la Karol Gajewicz, Head of Venture Studio în cadrul Żabka Future.

Potrivit acestuia, pentru un loc în cadrul acceleratorului pot aplica startup-uri care au un prototip funcțional al unei soluții dintr-una dintre cele 5 arii de interes ale organizatorilor Żabka Future Lab: logistică mai bună în retail, viitorul muncii, transformarea Żabka Group într-un retailer global, consumatorii de mâine, experiență de retail omnichannel.

”Căutăm companii care să inoveze și să ne ajute să creștem calitatea serviciilor noastre, să ne îmbunătățim lanțul logistic, să ne optimizăm operațiunile și să transformăm Żabka Group într-un retail global”, ne-a spus Karol Gajewicz, Head of Venture Studio în cadrul Żabka Future. 

Potrivit lui Karol, echipa programului va alege până la 10 echipe dintre cele ce se vor înscrie. Acestea vor participa în cadrul unui Pitch Day, prezentându-și soluțiile în fața unui juriu de experți și reprezentanți ai retailerului. Până la cinci dintre aceste echipe vor merge mai departe pentru a fi accelerate în cadrul programului care va începe în luna aprilie a acestui an și va avea o durată de 2 luni și jumătate.

Data limită pentru înscriere este 15 martie și aplicațiile pot fi făcute accesând acest link.

Soluții pentru comerț de proximitate

”Vom alege până la 5 echipe care se potrivesc cel mai bine cu ariile noastre de interes. Căutăm startup-uri care sunt gata să-și valideze soluțiile, care au cel puțin un MVP funcțional sau un prototip. De asemenea, ne uităm la companii localizate în Europa sau în Orientul Mijlociu și care, la rândul lor, pot beneficia de apropierea geografică de Polonia”, ne-a precizat Karol.

Astfel, în cadrul ediției din 2023 a programului Żabka Future Lab se pot înscrie startup-uri ce dezvoltă soluții și produse în 5 zone: 

-   Retail, logistică și lanț de distribuție – optimizarea lanțului de distribuție (spațiu, încărcare, rute, management al șoferilor), vehicule autonome pentru livrare, vehicule cu temperatură controlată.

-   Viitorul muncii – focus pe modul în care se vor face recrutările în viitor, simplificarea procesului de recrutare și bunăstarea angajaților.

-   Transformarea Żabka Group într-un retailer global - tehnologii care să ajute la extinderea companiei în afara Poloniei, planificarea proceselor de business, property tech, unelte pentru segmentarea consumatorilor, sisteme de vânzări, tehnologii pentru monitorizarea stocurilor și management.

-   Consumatorii de mâine – tehnologii care să permită interacțiunea și loializarea clienților, comunicare personalizată cu aceștia, informații de marketing.

-   Experiență de retail omnichannel – integrarea experiențelor de cumpărături online și din magazinele fizice, dezvoltarea de aplicații pe mai multe platforme, formate de magazine hibrid. 

În cadrul programului de accelerare Żabka Future Lab companiile vor fi ajutate de mentori din Żabka Group, la care se alătură diverși alți parteneri ai companiei ce pot oferi expertiză pe ariile de interes ale retailerului.  

”Fiecare startup este diferit, astfel că nevoile fiecărei echipe sunt diferite, dar finaliștii noștri pot conta pe faptul că vor învăța de la experți cum să-și îmbunătățească modelul de business, cum să comunice cu potențialii clienți, cum să ajungă la un product market fit. Grație mentorilor noștri vom ajuta startup-urile să evite greșelile și blocajele în drumul spre lansarea pe piață, în comunicarea cu clienții și investitorii, dar și în dezvoltarea afacerii”, a declarat Karol. 

Startup-urile finaliste pot avea acces la finanțare în cadrul programului în schimbul acțiunilor, însă, potrivit reprezentantului Żabka Future Lab, accesul la finanțare este discutat în mod individual cu fiecare echipă, nefiind o abordare universală din punct de vedere investițional.

Program din Polonia pentru extindere europeană

Înscrierile pentru Żabka Future Lab ediția 2023 sunt deschise până pe data de 15 martie, iar echipele interesate din România se pot înscrie aici.

De ce să participi la Żabka Future Lab 2023? Pentru a avea acces la o rețea vastă de retail (Żabka Group are în prezent peste 9.000 de magazine în Polonia), la resurse pentru testarea soluțiilor pe care le dezvoltă startup-ul tău și pentru a intra pe piața poloneză, una dintre cele mai mari din regiunea Europei Centrale și de Est, cu peste 37 de milioane de locuitori.

”Finalul programului este echivalent, în mod normal, cu începerea pilotului comercial. Testăm produsele și serviciile dezvoltate de startup-urile care au trecut prin Żabka Future Lab în cadrul ecosistemului de retail Żabka Group. În plus, susținem finaliștii în dezvoltarea lor conectându-i cu alți potențiali clienți comerciali, dar și cu investitori dispuși să-i susțină financiar”, adaugă Karol.

Reprezentatul Żabka Future Lab dă exemplul Virbe, un startup care dezvoltă o platformă ce creează avataruri 3D, alumni ai ediției din 2022 a acceleratorului. Żabka Group folosește soluția acestora pentru a crește experiența consumatorilor dintr-un magazin Żabka Nano autonom.

În cadrul primei ediții a Żabka Future Lab, care a avut loc în 2022, retailerul a selectat soluții și inovații tot pentru 5 zone de interes (comerț, dezvoltare sustenabilă, foodtech, automatizarea vânzărilor, viitorul retailului), iar programul a fost deschis către echipe din Europa Centrală și de Est care aveau un MVP ce putea fi testat într-unul dintre magazinele companiei.

La finalul programului de accelerare, așa cum ne povestește Karol, au fost alese două startup-uri. Pe lângă Virbe, despre care scriam mai sus, a fost ales și Ninjay, un startup care ajută la personalizarea ofertei către clienți pe baza alegerilor acestora.

Inovația nu are granițe

De ce se orientează Żabka Group în acest an și mai mult pe soluții venite de la startup-uri din afara Poloniei? Pentru că inovația nu are granițe, așa cum spune Karol. ”Am observat startup-uri și companii tech din Europa de ceva timp. Când vine vorba despre cumpărturi alimentare, despre magazine, logistică sau ecommerce, există fondatori care au idei remarcabile care pot fi implementate pe orice piață de oriunde”, mai spune Karol, precizând faptul că Żabka Group colaborează deja cu firme din Polonia, Singapore sau Statele Unite.

Żabka Group este unul dintre cei mai mari retaileri din Polonia, cu peste 9.000 de magazine la nivel național. Compania oferă și soluții de livrare a cumpărăturilor acasă și deține și 50 de magazine sub conceptul Żabka Nano, care sunt autonome (nu au angajați, iar cumpărătorii intră, aleg produsele pe care doresc să le cumpere și pleacă cu ele din magazin).

Totodată, sub umbrela Żabka Group operează și Maczfit, o platformă de unde consumatorii pot cumpăra alimente preparate, Dietly.pl, un marketplace de unde consumatorii din Polonia pot cumpăra pachete alimentare pe diverse nevoi de dietă, Lite, un startup ecommerce pentru zona de livrare rapidă de produse alimentare.

Żabka Group are zilnic peste 3 milioane de clienți în Polonia, iar aplicația Żabka are peste 10 milioane de descărcări.

Żabka Group a deschis înscrierile pentru cea de-a doua ediție a Żabka Future Lab, un program de accelerare prin care își dorește să atragă startup-uri tech alături de care să poată dezvolta produse și servicii ce pot îmbunătăți experiența de cumpărături pentru clienții rețelei. Startup-urile din România interesate de oportunitate pot să se înscrie aici până pe data de 15 martie.



Citeste si