Interviul realizat cu Ana-Maria Andronic poate fi văzut în variantă video mai sus și e împărțit în două părți. În prima parte discutăm despre ecosistemul de startup-uri, iar în a doua despre noua ei companie, Professional Support Company, care oferă cursuri de formare pentru meseriile de suport.


Ana-Maria Andronic este printre primele persoane din lumea startup-urilor de care am auzit. Se întâmpla acum mai bine de 7 ani, înainte să existe start-up.ro, pe vremea când scriam la cotidianul Adevărul. Prin Venture Connect era printre puținele inițiatoare de programe dedicate startup-urilor. Surprinzător, acesta este primul interviu pe care l-am realizat în toată această perioadă cu ea.

Am început prin a discuta despre evoluția mediului de startup-uri din România și cum s-a văzut din perspectiva ei.

„Am fost implicată din momentul zero al ecosistemului românesc. A fost un traseu minunat în ultimii ani. Poate mi-ar fi plăcut să se întâmple mai repede, dar s-au întâmplat în ritmul lor”, spune Andronic.

„Lucrurile s-au schimbat mult față de începuturi. Acum 5-10 ani vorbeam despre Product Market Fit și etapele de început ale unui produs, acum foarte multe discuții sunt în zonele de creștere, extindere internațională, cea mai bună variantă de a crește global”, explică aceasta.

Ce are și ce mai lipsește în ecosistem

Am evoluat mult în România. Avem investiții mai mari, startup-urile au crescut, iar fondatori care au făcut exit-uri se întorc din postura de investitori. Dar am vrut să aflu din perspectiva Anei-Maria ce mai lipsește.

„Eu îmi doresc să văd cât mai multe startup-uri. Nu aș vrea să intrăm în dinamica ușor negativistă în zona de investiții și că va fi mai greu. Sigur că va fi greu, nu era ușor oricum înainte de a obține bani în ecosistemul nostru. Condițiile economice se schimbă, sigur va fi un impact, dar cred că drumul înainte e important”, explică ea, într-un mod realist, dar optimist.

„Au apărut etape importante când anumite fonduri de investiții s-au dezvoltat la noi. Dacă ai capacitatea de a investi în pre-seed sau seed și să finanțezi 15 startup-uri într-un an, e extraordinar. A crescut baza de business angels, față de acum 15 ani când găseai 1-2 literalmente și cu o capacitate de finanțare limitată”, spune Andronic.

Va fi mai dificil să iei finanțare ca startup?

Pentru că am ajuns și la acest punct, am dezbătut și ceea ce se discută deja în ecosistemul internațional de startup-uri - că vor fi mai puțini bani de investit. Dar Ana-Maria ne sfătuiește să nu ne uităm atât de mult înspre Statele Unite, ci local. De asemenea, deși probabil vor fi mai puțini bani pentru investiții, la noi în țară nu a fost niciodată la fel de ușor să ridici sume mari.

„În ciuda unui zgomot foarte alarmist, realitatea nu s-a schimbat. Acele companii care sunt finanțabile, sunt bune și în continuare. Ele vor primi finanțări”, crede Ana-Maria Andronic.

„Dacă vor exista poate fonduri de investiții sau business angels care vor avea o reacție de rezervă, sunt convinsă că vor apărea alții care vor vedea oportunitatea. O calibrare nu e rea niciodată și se întâmplă periodică, dar nu aș vrea ca o comunicare dominantă să fie „nu mai trebuie să investim”. Nu cred în asta. Lucrurile vor continua să se dezvolte și trebuie să livrezi valoare”, spune specialista în proprietate intelectuală.

Ea menționează că oricum în piața din România investițiile în startup-uri se făceau cu un grad de atenție foarte mare și erau foarte selective.

Evoluția startup-urilor prin ochii Anei-Maria Andronic

Ana-Maria a fost acolo, așa cum menționa, când startup-urile învățau despre Product Market Fit. Astăzi, lucrurile se pun mult mai rafinat și complex.

„Din companiile care au reușit să evolueze foarte mult și au trecut peste niște etape, acum discutăm de expansiune internațională și viziuni ambițioase, ceea ce înseamnă mult pentru ecosistemul nostru, oamenii aceia au devenit mentori și apropiați pentru companiile la început de drum. Asta ajută enorm pentru că deja într-un proiect ai pe cineva cu experiență și poate să vină la mine și să-mi spună exact ce are nevoie, nu mai trebuie să explic eu ce e nevoie”, spune ea.

„Începe să se încline balanța și să se simtă rezultatele de 10 ani, pentru că-și produs efectele în comunitate. Începe să se întoarcă know how-ul fondatorilor cu experiență și el accelerează evoluția. Continuând în felul acesta vom simți o creștere exponențială”, mai spune Andronic.

Se uită înspre fondatorii de companii de tehnologie și consideră că reziliența este una dintre caracteristicile importante. „Dacă există destul drive cât să intri de 100 de ori pe geam după ce ai fost dat afară pe ușă, atunci ai ingredientul principal”, spune ea.

Ce e metaversul? O piață interesantă

Ana-Maria Andronic a ajuns și să investească în startup-uri, cu un focus în ultima vreme pe marketing digital și metavers. Spune că investește unde crede că poate aduce o contribuție reală.

„De ce metavers? Mi se pare un pas foarte natural în care suntem deja oarecum. Din punctul meu de vedere, acest concept de metavers nu face decât să definească ceva ce exista deja, dar nu știam că suntem. Mie-mi plac lucrurile mai științifice. Îmi place să am o definiție a lucrurilor și să înțeleg niște concepte. Îmi place potențialul acestui metavers și digital. E un lucru foarte important de dezvoltare, e aproape de zona mea de tech, mi-este natural”, explică aceasta.

„Metaversul este o nouă piață. Atât. Putem să discutăm ore întregi despre cum funcționează această piață, care sunt lucrurile bune, care sunt capcanele. Nu mă identific cu o nouă viață, ci ca pe o nouă piață. Asta cumva și este din perspectivă economică”, spune Ana-Maria Andronic.

Știe că vor și câștigători mari și pierzători, dar ca pe orice piață nouă, lucrurile se vor așeza peste câțiva ani.