În 2020 s-au finalizat sau s-au semnat tranzacții foarte mari în sectoare diverse:

  • Achiziția CME de către PPF, care a inclus și operațiunile CME din România, semnată în 2019 și finalizată în 2020 – tranzacție estimată la aproximativ 2 miliarde Euro, din care operațiunile din România reprezintă peste o treime din evaluare

  • Achiziția CEZ de către Macquarie Infrastructure and Real Assets – tranzacție semnată dar nefinalizată încă, estimată la aproximativ 1 miliard Euro

  • Runda de finanțare UiPath, estimată la 195 milioane Euro

  • Achiziția rețelei fixe Telecom de către Orange – tranzacție estimată la 268 milioane Euro

La acestea se pot adăuga și alte tranzacții aflate în diverse etape și care se pot semna și/sau finaliza până la finele anului, în sectoare precum energie, servicii financiare și tehnologie.

Ce tranzacții vom vedea în 2021

Cele mai mari tranzacții vor fi în sectoarele care au devenit marii câștigători ai pandemiei COVID 19 – servicii de sănătate, tehnologie, retail, bunuri de larg consum, dar și energie și logistică. Anul 2021 ar putea aduce o nouă rundă de finanțare sau listarea UiPath, tranzacții cu jucători mari din e-commerce sau logistică, vânzarea unor companii mari deținute de fonduri de investiții din sectoare cum ar fi servicii de sănătate și retail.

Transformare digitală

Companiile care investesc în inovație și tehnologie în perioadele de criză pot ieși mai puternice, având o eficiență sporită sau prin lansarea de produse și servicii noi care perturbă piața. COVID-19 a început deja să forțeze transformarea în mai multe sectoare, iar companiile trebuie să stabilească ce tehnologii le vor ajuta sa se mențină competitive într-o economie încă nesigură.

Achizițiile intersectoriale deschid calea către diversificare și noi oportunități

În timp ce cele mai mari tranzacții se realizează mai ales în interiorul aceluiași sector, tranzacțiile de dimensiuni medii implică adesea companii din diferite industrii și pot reprezenta mișcări îndrăznețe pentru întreprinderile mijlocii sau mici. Multe implică companii non-tehnologice care cumpără firme de tehnologie, ceea ce poate contribui la accelerarea transformării digitale. Datorită schimbării comportamentelor și așteptărilor consumatorilor generate de către COVID-19, achizițiile de (companii de) tehnologie pot oferi o cale de a îmbunătăți experiența clienților. De exemplu, companiile de servicii financiare dezvoltă capabilități de plăți online prin achiziții de tehnologie și vor continua să reinventeze relația financiară cu consumatorii în 2021. Pe de altă parte, popularitatea jocurilor online determină acorduri între companiile media și de telecomunicații și companiile din domeniul tehnologiei.

Fondurile de investiții vor deveni mult mai active

Având la dispoziție mari resurse de capital, fondurile de investiții explorează oportunități în sectoarele energiei și sănătății. În plus, companiile din retail și bunuri de larg consum vor rămâne, de asemenea, printre țintele de achiziție favorite în 2021. Unele fonduri de investiții au capacitatea de a optimiza operațiunile și pot îmbunătăți marjele de profitabilitate în aceste domenii, pe măsură ce companiile își deservesc clienții prin canale de distribuție noi și variate.

Procesul de tranzacție se translatează în mediul virtual

Pandemia va avea un impact de lungă durata asupra unor aspecte ale modului în care se realizează tranzacțiile. Fie că este vorba de analiză diagnostic, negociere și integrare în M&A sau evaluare și divizări - totul se transformă. Începe implementarea unor metode creative și inovative, pentru a îmbunătăți șansele de reușită a tranzacției, de la realizarea analizei diagnostic tehnică utilizând drone până la utilizarea inteligenței artificiale.