De la Andrei am vrut să aflăm cum construiești o carieră în domeniul pregătirii oamenilor pentru partea de public speaking și cum îi înveți să vândă cât mai bine, povești, produse sau idei.
”Ce face un TED talk să fie cu adevărat memorabil? Raspunsul este cuprins fix în sloganul lor: Ideas Worth Spreading. Un discurs memorabil susține o singură idee. Asta nu prea se practică din păcate. Există conținut bun, dar nu o idee bună care să ghideze un conținut bun. Pe lângă asta vorbim despre o structură care să vândă acea idee, un strop de storytelling care să miște audiența și, bineînțeles, un antrenament care a avut loc în spate pentru a fi totul atât de cursiv și natural în față.”
Cum devii antrenor de public speaking?
Parcursul lui Andrei Dunuță a început la 19 ani, după ce un accident a pus stop unei cariere în fotbalul de performanță, pentru care se pregătise timp de 13 ani. Atunci a apărut și întrebarea: există viață după accidentare? Și-a dat singur răspunsul când și-a promis că o să aibă curajul să dea glas cuvintelor din mintea lui și așa a început să se antreneze pentru o carieră de speaker.
”Cariera pornește de la mindset. Care e motivația ta? Ce aspirații ai? Unde vrei să ajungi? Ce vrei să schimbi în lume? Ce ești dispus să sacrifici pentru asta? Ce este necesar să înveți? Ce eforturi îți asumi pentru a învața ceea ce ai nevoie? Când am început să-mi raspund la aceste întrebări pot spune că a început să se contureze cu adevărat cariera mea.”
Andrei și-a propus să facă din public speaking nu doar o abilitate, dar și un spațiu de joacă, unul în care oamenii să se distreze și să învețe ceva nou în timp ce se simt bine.
Așa a ajuns să creeze SPEAKINGS, locul pentru toate poveștile care merită să fie spuse, un concurs de public speaking, unde angajații și antreprenorii află cum să vorbească cât mai bine în fața unui public și o fac și sub forma unei competiții.
Andrei descrie acest proiect ca fiind un parc de aventură atât pentru cei mari, cât și pentru cei mici. Sub această emblemă organizează bootcamp-uri pentru explorarea în mod practic a universului de public speaking și storytelling și ateliere pentru copii menite să le antreneze sinceritatea, autenticitatea și curajul de a se exprima.
”Viața fără public speaking este ca un parc de aventură pe care îl privești de departe. Pierzi toată distractia! Curajul de a te exprima și de a explora toate oportunitățile te face să intri cu adevărat în aventura vieții.”
Pe lângă antrenamentul în vorbirea publică, Andrei mai are o activitate conexă, și anume training-ul pe vânzări: ”mă întristau persoanele care alegeau domeniul vânzărilor pe principiul - altceva nu știu să fac - sau - e mai bine să fac asta decât taximetrie. Mi-am dorit să văd oameni de vânzări fericiți, care lucrează cu pasiune și fac din vânzare o misiune, care iubesc domeniul așa cum eu ajunsesem să-l iubesc. Și am decis să îl fac iubibil pentru ei.”
Așa a creat ”Arta de a NU vinde” pe filosofia că vânzările sunt o consecință a tuturor acțiunilor realizate zilnic. Astfel a dezvoltat un spațiu întreg de antrenament: grupul online de edu & fun, întâlniri regulate gratuite, bootcampuri, programe, campionate, conferințe și traininguri la cerere pentru companii.
Concurs și show de public speaking, de la copii la corporate
SPEAKINGS a apărut și dintr-o observație și credință că valoarea unei companii și a unui brand este influențată și de touch-ul personal al celor care lucrează în acel mediu. Iar antrenarea în public speaking, crede Andrei, poate fi un instrument al schimbării individuale, atât pentru viața de zi cu zi, cât și în viața corporate.
Printr-o astfel de competiție, angajații sunt implicați într-o activitate educativă și distractivă, care îi ajută pe oameni să fie mai stăpâni pe cuvinte și pe ceea ce transmit, dar și să se apropie de valorile brand-ului.
”Clienții SPEAKINGS sunt cei care își doresc să revoluționeze atmosfera în companiile lor. Proiectul propus de noi este personalizat în funcție de nevoia companiei și are în vedere people engagement, employer branding, public speaking și storytelling, adăugând peste toate o notă semnificativă de neconvențional și fun.”
Pe lângă activitățile corporate, Andrei oferă și consultanță gratuită pentru antreprenorii la început de drum, dar se ocupă de dezinvoltura povestirii și în rândul copiilor, prin proiectul Speakids.
”Este foarte amuzant acest paradox: îi învățăm pe copii să vorbească în public, însă ei au această abilitate în mod natural. Adulții sunt cei care transformă joaca de a comunica în obligația de a tăcea prin metodele învechite de a educa: ”nu vorbi neîntrebat!”, “cum să întrebi așa ceva?”, “dacă tăceai filosof ramâneai”. Ce dezvoltă copiii de aici? Anxietatea de a-și comunica gândurile, frica de a fi penibil, teama de a fi criticat.”
Astfel, antrenamentul de public speaking la copii este o încurajare la exprimare și la autenticitate, cu lecții despre cum să comunice în mod logic și structurat și o sărbătorire a reușitelor, pe când la adulți, orice lecție de vorbit public vine și cu o schimbare de mentalitate, mai înainte de toate.
Ce presupune antrenamentul de public speaking?
Orice antrenament pornește de la un focus pe “Fă RAI din ce ai!”, prin care Andrei vrea să știe cu ce poate lucra, să cunoască persoana, să vadă ce blocaje are și care e rezistența lui, ca să vadă ce poate schimba. ”Așadar, pornesc de la ce ai și împreună facem din asta RAI, pas cu pas. Și ne și distrăm în tot acest proces pentru că mie îmi place educația îmbinată cu distracția.”
Andrei pregătește pașii antrenamentului pe un mecanism destul de simplu, fix ca atunci când cauți un cadou pentru un prieten.
- Pasul 1 e întrebarea: Tu câtă bucurie ai când cauți cadoul perfect pentru un prieten? Așa ar trebui să fie căutarea acelei idei care să îl miște pe cel care o va primi.
- Pasul 2: Cu câtă emoție constructivă oferi acel cadou? Așa trebuie să fie energia ta de speaker pe scenă sau în fața oamenilor când vorbești.
- Pasul 3: Câtă bucurie ai când îi vezi încântarea prietenului tău când își deschide cadoul? Așa să te bucuri și tu când îi vezi pe cei care te ascultă implicați și îndrăgostiți de prezentarea ta.
”Dacă oamenii de vânzări și de comunicare sau antreprenorii schimbă aceste 3 aspecte când țin un discurs sau o prezentare, munca mea este pe jumătate realizată.”
După un antrenament de public speaking, oamenii pot învăța cât mai multe despre ei, dar principala lecție este că autenticitatea bate formalitatea, că nu e nevoie de teatru când ești în fața unui public și că vulnerabilitatea e cea mai puternică armă de conexiune cu audiența.
”Oamenii au impresia că atunci când te pui pe o scenă trebuie să-ți pui cel puțin o mască. Nu, dă-le pe toate jos. Cu cât ești mai formal și serios, cu atât o să plictisești mai tare. Mulți îmi spun “nu vreau să vorbesc despre mine, dar vreau să fie un discurs puternic”. Atunci vorbește despre tine. Ce poate să fie mai puternic decât o poveste personală cu care oamenii rezonează și din care au o multitudine de lucruri de învățat?”
Andrei Dunuță, a trebuit să-și reinventeze viitorul în momentul în care nu a mai putut continua drumul către cariera în fotbal, deși se visa jucător în UEFA. Iar acum folosește unelte de descoperire și încurajare, pe care le pune sub forma divertismentului pentru că, așa cum încheie chiar el:
”Mulți mi-au zis că mi-am ratat cariera în stand-up comedy devenind antreprenor, însă eu zic că antreprenoriatul a câștigat un stand-uper.”