Andrei Spătaru dezvoltă în prezent mai multe start-up-uri tech și conduce IBC Focus, lider de piață în monitorizarea și studierea proiectelor și șantierelor în construcții.

Pe lângă activitatea de CEO din această companie, Andrei a fondat și câteva companii de tech, cum ar fi Victa.ro (asistenta virtuală de vânzări la șantier), Missions.team (platformă de gamification pentru training-uri și întâlniri de echipă), Arhispec.ro (o bibliotecă online cu resurse și furnizori de constructii și arhitectură din România) și FaraAgentie.ro (platformă cu dezvoltatori imobiliari din România).

”Abia în facultate am descoperit plăcerea de a citi cărți de specialitate. Când am pus mâna prima dată pe cartea “Managementul Marketingului” de Philip Kotler m-am enervat la culme. Îmi era ciudă că în toată perioada liceului căutam ceva care să-mi placă cu adevărat la școală și nu știam că există literatură de marketing și de management. Am simțit că am pierdut vremea în liceu și asta m-a determinat apoi să citesc masiv cărți din domeniul marketing-ului. În anii 2000 asemenea cărți erau rare și uneori îmi păreau scumpe.”

1. Prima carte citită - îți mai aduci aminte care a fost aceea?

Nu știu dacă a fost prima, dar a fost prima carte care mi-a plăcut. “Aventurile lui Tom Sawyer”, de Mark Twain, urmată apoi cam toate cărțile lui Jules Vernes.

2. Care e ritualul tău de lectură? Poți citi oriunde, oricum și cât de des reușești s-o faci?

Un lucru care îmi place: atunci când mă interesează un subiect nou, cumpăr 3-4 cărți specializate în acest domeniu și ajung să citesc simultan aceste titluri. Mi se pare o metodă accelerată de a mă familiariza cu un subiect de interes profesional sau personal.

Mi-ar plăcea să citesc mai mult, dar lunar reușesc să citesc 1-2 cărți. Îmi place să subliniez ideile valoroase și să-mi fac propriile notițe. Toate aceste notițe sunt sincronizate automat în aplicația Readwise pe care am setat-o să-mi trimită zilnic 10 din însemnările mele. În felul acesta, ideile subliniate îmi apar în față în fiecare dimineață.

Reușesc astfel să-mi amintesc mai mult din ce citesc în mod constant. Un alt lucru care îl fac în ultimii doi ani este să recitesc cărțile care le consider valoroase.

3. Cărți fizice, audio books sau Kindle, cum preferi să citești?

Prima opțiune este Kindle din două motive: 1. deoarece multe cărți nu sunt disponibile în limba română și 2. pentru sincronizarea cu Readwise, aplicația de centralizare a însemnărilor și sublinierilor.

Îmi plac și cărțile fizice și am o biblioteca cu care mă mândresc acasă. Acestea sunt majoritatea cărți traduse în limba română, din cauza faptului că ori de câte ori intru într-o librărie ies cu mai multe cărți în mană…pe care nu planificasem să le cumpăr.

În schimb, nu mă împac de nicio culoare cu audio books și cu aplicațiile de sumarizare a cărților nici atât.

4. Cea mai recentă carte care te-a impresionat?

Lumea secretă - o istorie a serviciilor de informații”, de Christopher Andrew.

Pentru că în ultimii ani am citit mult despre un subiect care mă preocupă profesional, monitorizarea concurenței în zona comercială, am fost curios să aflu mai multe și despre spionaj și istoria acestuia.

Am fost surprins să aflu că primele însemnări legate de spionarea adversarilor sunt menționate chiar în Biblie.

M-au impresionat numeroasele exemple despre importanța serviciilor de informații în economia concurențială a statelor lumii.

5. Un top 3 cărți preferate ale tuturor timpurilor și pe scurt de ce.

Nu pot să fac acest top. Cred că fiecare carte îți “vorbește” diferit în anumite momente ale vieții și are puterea de a te influența masiv în acel moment. Peste ani, recitind acea carte, probabil nu o mai găsești atât de valoroasă. Totuși, acea carte a fost preferată ta într-un anumit moment.

6. Ce cărți ai în plan să citești anul acesta?

Având în vedere că următorul start-up care îl voi lansa este în industria nunților, probabil că voi citi cărți despre organizarea de evenimente cu număr mare de oameni, entertainment-ul grupurilor mari de oameni și organizarea de evenimente.

Pe de altă parte, sunt convins că voi reciti în acest an cartea “Antifragil” de Taleb, “Poor Charlie Almanack” de Charles T Munger și “Principiile lui Ray Dalio”.

7. O carte care te-a ajutat mult în business și de ce.

Cred că majoritatea cărților citite m-au ajutat în business. Nu există carte în care să nu am însemnări sau notițe. Iar dacă am așa ceva înseamnă că nu am citit-o până la capăt.

Dacă e să numesc una, cred că "Re-imagine" de Tom Peters m-a influențat mult în a îmi da imboldul de a face lucrurile în mod diferit. Chiar și în prezent, varianta print a acestei cărți este specială atât prin design cât și ideile expuse.

8. O carte care te-a ajutat mult în viață și de ce.

În facultate, la internship-ul care îl făceam la o firmă de consultanță și traininguri am pus mâna pe cartea “You Can't Teach a Kid to Ride a Bike at a Seminar”, de David Sandler. În această carte am descoperit primele tehnici de vânzări și importanța unui proces de vânzare.

M-a ajutat mult atât în viața de business cât și în relațiile interumane. Cred că tehnicile de vânzări sunt atât de prețioase și atât de puțin studiate de majoritatea oamenilor, încât uneori am impresia că poate e o conspirație la mijloc.

9. Dacă ai scrie tu o carte, cum s-ar numi?

Dacă aș putea scrie o carte, aș numi-o: “Până și Monopoly se joacă fără agenție”.

Ar fi o carte manifest legată de efectul nociv pe care agențiile imobiliare îl au asupra pieței imobiliare și toate ghidușiile care le fac în colaborare cu marile portaluri de anunțuri imobiliare. Aș prezenta cum aceste două entități se luptă și doresc cu orice preț să evite întâlnirea directă dintre vânzător și cumpărător, încât să dețină monopolul și controlul asupra informației.


Dacă ai și tu o recomandare de antreprenor pasionat de lectură sau ești unul dintre cei care citesc cât de des pot, trimite-ne un mail la [email protected] ca să te adăugăm în rubrica noastră de inspirație și poftă de citit.