În această nouă lume, Nvidia este unul dintre producătorii care vin în întâmpinarea creatorilor de conținut cu ecosistemul lor numit Studio, ce include atât o componentă hardware, dar și software. Într-un articol anterior v-am povestit despre driverele Nvidia Studio și cum acestea te-ar putea ajuta să lucrezi mai repede și mai eficient cu aplicații creative. Atunci v-am spus cam cum lucrez eu în editare foto și video, însă am fost curios cum o fac și alții mai talentați decât mine din domenii mai creative precum artă digitală, artă 3D, arhitectură sau ilustrație.

Am stat de vorbă cu Eliana Bogdan, ilustrator și creator de haine virtuale, Omid Ghannadi, designer de interior și cu Bogdan Spătaru, 3D artist.

Înainte de asta cred că ar trebui să fac o mică paranteză pentru a vă povesti despre ecosistemul Nvidia Studio. Cum spuneam, acesta este compus din elemente hardware: laptop-uri și desktop-uri cu plăci video Nvidia RTX, care nu sunt bune doar pentru jocuri, ci și pentru creare de animații, clipuri video, ilustrații și creații 3D. Pentru a optimiza cât mai bine aceste plăci video, Nvidia a creat și drivere Studio ce aduc îmbunătățiri în programele software pe care le vei folosi dacă ești interesat de creare de conținut, programe precum: Blender, Adobe Premiere Pro, Cinema4D, Lumion sau Sketch-up.

Însă Nvidia a creat și aplicații. Una dintre acestea e Nvidia Canvas, care-ți permite să faci ilustrații și opere de artă cu doar câteva atingeri cu ajutorul inteligenței artificiale sau Nvidia Omniverse, o platformă de lucru pentru design sau simulări de medii 3D.

Ce fel de hardware este necesar pentru a crea artă digitală

Cum fiecare meseriaș are nevoie de uneltele potrivite pentru a duce treaba la capăt, am fost curios să aflu ce folosesc creatorii de conținut cu care am vorbit pentru a-și aduce la viață creațiile. Eliana Bogdan preferă mobilitatea și alege să lucreze de pe un laptop MSI Creator 15, ce este dotat cu o placă video RTX 3070. „Este cea mai bună opțiune a mea la capitolul calitate/portabilitate/preț. Este un laptop recomandat pentru fluxurile creative și îmi rulează cele mai complicate task-uri”.

Bogdan Spătaru alege un sistem clasic, un workstation compus dintr-un procesor AMD Ryzen 5 5600x, o placă video GIGABYTE AORUS GeForce RTX 3070 MASTER de 8GB, 32 GB memorie RAM Corsair și totul pe o placă de baza MSI MPG B550 GAMING PLUS împreună cu 2 SSD-uri M.2 GIGABYTE AORUS Gen4 de 500GB și un Kingston A2000 de 500GB pentru stocare.

Omid Ghannadi folosește tot un laptop MSI Creator 15 și punctează importanța procesorului, plăcii video și a memoriei RAM pentru software-urile de design și arhitectură.

Indiferent de uneltele hardware folosite, creatorii de conținut pot face mai mult și mai bine acum decât în trecut datorită evoluției foarte rapide a tehnologiei, iar acum cu un laptop subțire dotat cu o placă video Nvidia RTX poți face animații, clipuri video și poți randa opere complexe indiferent dacă ești acasă, la studio sau la o cafenea. Nu mai ești legat de un singur loc, iar computerul nu mai este neapărat o bucată mare de metal.

„Acum lucrurile se mișcă mult mai rapid, dacă acum 5 ani așteptam un timp să realizăm o imagine 3D, acum procesul este instant de cele mai multe ori. Hardware-ul este din ce în ce mai dezvoltat, cu tehnologii noi care ne ajuta să obținem imagini și simulări super realistice într-un timp foarte scurt, și în felul acesta putem face mult mai multe lucruri în același timp, față de acum 5 ani”, spune Bogdan Spătaru

Același lucru e susținut și de Eliana Bogdan care menționează că îi era imposibil acum 5 ani să randeze 3D la precizia și viteza de astăzi. „Nu zic că era imposibil pentru toți, dar pentru mine, pentru un artist care în acel moment al carierei nu avea bugetul necesar, era ceva la care doar visam. Acesta a fost și unul dintre motivele pentru care nu am început să învăț 3D mai devreme. Astăzi, este clar că a devenit mult mai accesibil și sunt impresionată de potențialul cu care a venit Nvidia în ajutorul creatorilor digitali”, explică ea.

Designerul Omid Ghannadi spune că acum poate realiza un proiect foto realist în timp real, ceea ce nu era posibil înainte. „Asta înseamnă să ai un proiect randat în care te poți plimba împreună cu clientul, practic într-o imagine deja randată în încăperea pe care ai proiectat-o”.

Cum ajută Nvidia Studio creatorii de conținut și ce programe folosesc

La acest plus de productivitate și de eficiență contribuie și software-ul, driverele și ecosistemul Nvidia Studio, ce se asigură că programele folosite de creatorii de conținut funcționează la cei mai buni parametri.

„Pentru mine, timpul este cel mai valoros. Faptul că programele pe care le folosesc sunt compatibile cu potențialul maxim pe care mi-l oferă RTX-ul, este un super win”, mărturisește Eliana Bogdan, care menționează și faptul că Nvidia Omniverse este de o complexitate pe care nu o credea posibilă pe un laptop. „Randez 3D aproape real time, fac ray-tracing și mă joc cu lumini și materiale care arată mai bine ca în realitate”, continuă ea.

Omid spune că Nvidia Studio îl ajută să economisească timp, să se miște mai repede. „Lucruri care până acum au fost foarte greu de obținut, aproape imposibil”, spune el.

Același lucru îl evocă și Bogdan Spătaru care se asigură de fiecare dată că are cele mai noi drivere Nvidia Studio înainte să se apuce de treabă „Produsele Nvidia împreună cu driverele Nvidia Studio fac o treabă foarte și ne ajută pe noi, creatorii de conținut, să ne mișcăm mult mai fluid prin programele pe care le folosim, fără să întâmpinăm nici un fel de problemă”, povestește el.

Programul principal în care lucrează Bogdan este MAXON Cinema4D, împreună cu plugin-ul Octane Render de la OTOY, folosit că render engine. În funcție de proiectul pe care vrea să-l realizeze, apelează la DAZ3D pentru a crea și a personaliza personaje umane și nu numai. Suita Adobe o folosește pe partea de 3D pentru a modifica texturi, pentru post processing, pentru asamblarea animațiilor realizate, pentru colorizare. „O unealtă foarte folositoare pe care am descoperit-o recent este software-ul dezvoltat de NVIDIA, anume NVIDIA Canvas, care se bazează pe Inteligența Artificială și este super util când vine vorba de schițe realistice și în timp real”.

Canvas primește laude și de la Eliana, de care a fost fascinată încă de la început. Pentru ea, Nvidia Canvas este o sursă de inspirație, ce i-a oferit multe idei spontane. „Îmi oferă posibilitatea să creez landscapes realiste, dar în același timp, complet imaginate. De exemplu, am făcut un render cu o haină virtuală care plutește pe o mare, la apus, «all thanks to Nvidia power»”.

Însă acesta nu este doar singurul program pe care Eliana Bogdan îl utilizează. Eliana creează haine virtuale în diferite programe cum ar fi Marvelous Designer, Blender, Daz3D și pentru a accelera acest proces folosește Nvidia Ominiverse, iar pe partea 2D folosește suita de programe Adobe și Nvidia Canvas.

Omid Ghannadi folosește programul pe care l-a învățat încă din studenție, celebrul program pentru proiectare Autocad, însă apelează și la software-uri precum SketchUp, 3ds Max, Lumion, V-Ray pentru anumite proiecte pe care le face. „Postproducția tuturor imaginilor ilustrate ajunge la programul magic Photoshop”, completează designerul.

De unde apare inspirația?

Acum că am văzut cam ce unelte software și hardware folosesc am fost curios să aflu de unde vine inspirația, cum creează arta digitală, obiectele virtuale și designurile? Pentru că nu este tocmai simplu. În răspunsurile acestora am găsit un motiv comun, dar și diferențe. Cu toții au spus că-și găsesc inspirația în oamenii care-i înconjoară, dar și în mediul înconjurător.

„Mă înconjor doar de persoane care mă inspiră, de la care am ce învăța, care fac lucruri pe care le consider creative. Acest lucru mă ajută foarte mult în a-mi menține nivelul optim de inspirație”, consideră Eliana Bogdan care mai precizează că inspirația poate apărea de oriunde, chiar dintr-o joacă într-un program precum Nvidia Canvas. În același timp, are grijă să protejeze acest „izvor de idei” cu pauze în natură sau cu jocurile preferate.

„Din viața de zi cu zi adun informații despre imaginile sau stilurile pe care le văd și împreună cu sentimentele pe care doresc să le transmit printr-o imagine sau animație, rezultă o viziune, în care de cele mai multe ori inserez simboluri valoroase pentru mine, care simt că mă reprezintă.”, explică și Bogdan Spătaru.

Ce PC recomandă începătorilor

După ce am stat de vorbă cu ei, mi-am simțit nervul creativ zbătându-se și am intrat în Adobe Premiere Pro să încerc ceva nou. Dacă și tu te simți la fel, însă crezi că nu ai PC-ul potrivit, i-am rugat pe creatorii de conținut să-mi facă o recomandare pentru un minim necesar de care un începător ar avea nevoie pentru a face animații, randări sau obiecte virtuale. Având în vedere expansiunea artei digitale, este clar că un artist digital are nevoie de cât mai multă putere, însă nu trebuie să-ți faci un credit pentru a achiziționa un produs pe care l-ai putea folosi în crearea de animații sau ilustrații 2D/3D.

Atât Omid, cât și Eliana recomandă laptop-uri pentru astfel de activități creative. Designerul de interior punctează importanța unei plăci grafice de ultimă generație, un ecran FHD și un procesor performant și „GB RAM să ajungă”. Pe partea de software, el le recomandă doritorilor să învețe să modeleze 3D în SketchUp iar apoi, pentru randări, „îi îndemn să descopere cât mai multe programe care le sunt mai la îndemână, o plimbare prin Nvidia Studio îi va ajuta”.

Eliana preferă un laptop deoarece îi permite să lucreze de la birou, dar și de pe o plajă, dacă dorește. „Un laptop din suita Nvidia Studio este mai mult decât perfect. Este device-ul de care ai nevoie atât la început, cât și în momentul în care ești avansat, nu mai este nevoie să schimbi device-ul.”, spune ea care mai recomandă și achiziția unei tablete grafice.

„Ca recomandare de gear, i-aș sugera întâi de toate o placă video bună pentru GPU Rendering, care să-i funcționeze foarte mult timp și să aibă totodată o performanță foarte bună”, spune Bogdan Spătaru.

El a început pe un laptop de gaming cu o placă video GeForce GTX 1050Ti de 4GB, „însă timpul de render era foarte mare, așteptam poate și ore întregi pentru a realiza o imagine la calitate foarte bună”, apoi lucrurile s-au schimbat după ce a făcut un upgrade la un RTX 2070 Super cu care a lucrat foarte mult timp.

„Alegerea și sfatul meu pentru orice începător care vrea să-și facă un build, este ca pentru început, să aleagă un model din seria 3000, în special un GeForce RTX 3050 de 8GB, fiind o alegere mai mult decât bună, are specificații foarte bune pentru un început, poate avansa foarte rapid, timpul de randare fiind unul super avantajos.”

Mai departe nu mai rămâne decât să-ți construiești PC-ul de tip desktop, iar pentru asta Bogdan recomandă un procesor AMD Ryzen 5 seria 5000, cel puțin 16 GB memorie RAM, placă de bază B550, stocare formată dintr-un SSD și un HDD, iar sursa să fie de cel puțin 650 de wați și să aibă o certificare 80+ Gold. Nu în ultimul rând, este nevoie de o carcasă cu un airflow bun pentru a răci toate componentele când lucram. De asemenea, ar trebui să fie spațioasă pentru a ne asigura că o să avem spatiu pentru coolerul de procesor, pentru placa video, și eventualele upgrade-uri de stocare.

Care este viitorul artei digitale?

În prezent ne aflăm la un punct de inflexiune, unde arta digitală devine din ce în ce mai accesibilă, iar inteligența artificială înțelege din ce în ce mai bine procesul creativ, în programe precum Nvidia Canvas, dar și nenumăratele aplicații care transformă cuvinte cheie în desene și ilustrații. „Am avansat foarte mult din punct de vedere al Inteligenței Artificiale care acum poate face arta digitală doar scriind ce vrem să apară, sau inserând o bibliotecă de asset-uri și în cel mai scurt moment posibil avem un rezultat deja realizat pe baza a ceea ce ne dorim”, explică Bogdan Spătaru.

Vine tehnologia și ia locul artiștilor? Cred că aceasta este o întrebare pe care cu siguranță și-au pus-o mulți artiști. Eliana Bogdan vede lucrurile dintr-o altă perspectivă, vede tehnologia mai degrabă ca pe un aliat, decât un “inamic”. „Așa cum desenul digital versus cel tradițional mi-a salvat câțiva pași în care ar fi trebuit să digitalizez o pictură de pe foaia de hârtie, aceleași tipuri de schimbări în materie de workflow cred că vor veni în viitorul apropiat. Tehnologia m-a ajutat să îmi materializez mai rapid ideile care în mod tradițional, crearea acestora ar fi durat mult mai mult”, spune ea.

Bogdan Spătaru vede tehnologia tot ca pe un aliat și apreciază faptul că vine cu soluții noi și ingenioase la problemele actuale. El apreciază programele AI care pot genera astfel de creații deoarece reduce foarte mult timpul pe care în mod normal l-ar fi petrecut realizând schițe sau proiecte integrale de la zero.

„Arta digitală va fi mult mai accesibilă și rapid de realizat. Nu suntem foarte departe de ceea ce credeam odată că va fi viitorul Sci-Fi, și asta personal o văd într-o lumina foarte bună”, explică Bogdan Spătaru.