Twispay este un procesator de plăți, brand deținut de Capital Financial Services S.A. care a fost achiziționat de Elrond anul acesta. Treptat, Twispay și-a crescut prezența pe piață și din 2017 încoace, atunci când a intrat pe piață, a procesat tranzacții de peste 250 de milioane de euro.

Noi am discutat cu Augustin Dobre și despre cum evoluează zona plăților, dar și mixul acesta dintre un startup din zona crypto și blockchain și o instituție financiară reglementată, un pas important pentru Elrond pentru a crea produse comune.

Augustin are 15 ani de experiență în industria financiară, lucrând de-a lungul timpului la Alpha Bank, iar din 2017 s-a alăturat Capital Financial Services, din 2020 fiind CEO al Twispay.

În 2021, Capital Financial Services a avut o cifră de afaceri de 7,5 milioane de lei, mai mare cu 20% decât în 2020, iar portofoliul de clienți e reprezentat de peste 200 de companii din ecommerce. În general, Twispay a crescut cu 20-30% pe piață în fiecare an.

Cum arată piața plăților online

„Piața este una în creștere, tot mai mulți retaileri se dezvoltă în zona de e-commerce, ceea ce înseamnă că, și în sectorul de plăți online, volumele sunt în creștere. Mai mult, analizele noastre arată o deschidere semnificativă din partea consumatorilor. Conform cifrelor Twispay, valoarea medie de tranzacție a scăzut de la 157 Euro, în ianuarie-iunie 2019, la 53 Euro, în același interval din 2022”, spune Augustin Dobre.

Astfel, pandemia a fost un catalizator pentru adopția ecommerce-ului, iar evoluția și-a urmat cursul ulterior. În acest peisaj, Twispay activează printre marii procesatori de plăți. Cum se diferențiază un asemenea fintech?

„Avem solicitări de module customizate de plată, care să ofere acces la analize despre comportamentul cumpărătorilor, să permită integrări multiple și să asigure atât securitatea informațiilor, cât și a fondurilor”, spune Augustin Dobre. El consideră că din acest motiv, în următorii 10 ani piața va deveni și mai fragmentată.

Pe măsură ce piața aceasta online evoluează, reprezentantul Twispay spune că impactul se traduce mai degrabă prin nevoia de optimizare și agilitate. În plus, Augustin vede un risc pentru perioada viitoare, când se vorbește despre o criză.

„Pe partea de e-commerce și tehnologie, trebuie să luăm în considerare faptul că majoritatea fondatorilor de businessuri și a executivilor din aceste industrii nu s-au confruntat cu criza din 2007-2009. Acest lucru înseamnă că nu au experiențe anterioare în care să fi cârmuit companii prin evenimente economice severe și că e posibil ca multe situații să îi prindă nepregătiți”, explică reprezentantul Twispay.

Twispay după achiziția de către Elrond

Unul dintre momentele esențiale din viața Twispay, companie a Capital Financial Services S.A., a fost momentul când au fost achiziționați de Elrond, unul dintre jucătorii cei mai importanți din zona de blockchain și crypto din România. Cum s-a schimbat Twispay în urma acestei achiziții?

„Serviciile pe care le oferim și capabilitățile pe care le avem sunt complementare, așa că asocierea a fost una extrem de oportună. Personal, apreciez viziunea Elrond, curajul de a face lucrurile diferit și de a construi ceva cu impact global și mă bucur să fac parte din acest proiect”, explică Augustin Dobre.

Odată cu aderarea la ecosistemul Elrond, celor de la Twispay li s-a permis să deblocheze o serie de proiecte pe care le aveau în lucru, dar pe care le-au sistat din considerente financiare și tehnice.

„Achiziția de către Elrond a venit cu un influx de capital, dar și cu un plus de viziune și inovație tehnologică”, spune Dobre.

În momentul de față lucrează la o serie de produse comune, care să schimbe felul în care banii circulă în lume, făcând lucrurile mai simple, mai eficiente și mai sigure pentru utilizatorii și pentru jucătorii și instituțiile implicate.

În același timp, ce a adus Twispay pentru Elrond? Mai ales că Twispay este instituție emitentă de monedă elelctronică.

„Zona de crypto este în curs de reglementare. Un jucător cum suntem noi vine cu produse și servicii care urmează un set de reguli stricte și cu procese în concordanță cu prevederile autorităților naționale și internaționale. Așadar, o instituție reglementată este elementul cheie al schimbării”, consideră Augustin Dobre.

El menționează, atunci când discutăm despre crypto, că nu se uită la fluctuațiile de prețuri, ci la potențialul tehnologiilor și modul în care pot fi integrate.

„Jucătorii din crypto vin cu un mindset nou, pun utilizatorul în centrul serviciilor și produselor lor și își propun să le ofere acestora autonomie. O instituție financiară, cum e Twispay, înțelege viziunea dezvoltatorilor din industria de crypto și oferă soluții reglementate și sigure, care să îi aducă mai aproape de aceste produse revoluționare, menite să schimbe ecosistemul financiar”, spune acesta.

Din punctul său de vedere Regulamentul European privind piețele de criptoactive (MiCA) va fi un vector de schimbare. Cadrul legislativ va face ca orice entitate crypto să fie auditată și reglementată de către o bancă națională sau altă autoritate de reglementare.

„Astfel, instituțiile cunoscute sub denumirea de VASP (virtual asset service provider) și nu numai, cum sunt exchange-urile de crypto, ar putea avea un statut similar cu instituțiile de e-money, ca Twispay. Ele se vor supune unei legislații clare, menite să protejeze atât ecosistemul financiar, oferindu-i stabilitate, cât și utilizatorul”, explică CEO-ul Twispay. Cel mai probabil implementarea și aplicarea MiCa va avea loc în 2023-2024.

Cum a evoluat Twispay și ce urmează

Twispay oferă servicii de acceptare de plată pentru diferite companii, de la magazine online mici, până la lideri din anumite industrii. Dar pentru că nu sunt doar un procesator de plăți, ci o instituție financiară reglementată, produsul lor oferă mai multe beneficii.

De exemplu, menționează Augustin vorbim de siguranța fondurilor („Twispay are conturi de protejare la 3 bănci din România și la filiala germană a JP Morgan ca urmare a unui parteneriat unic”), acces la o piață internațională („licența de e-money e pașaportată în Spațiul Economic European, ceea ce înseamnă că putem deservi magazine cu prezență regională”), stabilitate operațională, suport de implementare și vizibilitate asupra comportamentului de achiziție.

„Suntem un produs de tehnologie, așa că pentru următoarele 6-9 luni pregătim o nouă interfață pentru comercianți, un modul mai robust de raportare și noi integrări”, spune Augustin Dobre.

În plus, Twispay va prioritiza și experiența de înrolare, unde lucrează la simplificarea procesului, fără a reduce standardele de securitate.

„Pe partea financiară, extrem de importantă pentru operatorii de magazine, urmărim scădere timpului de decontare, astfel încât clienții noștri să beneficieze rapid de banii încasați”, explică acesta.

Există însă și provocări. Dacă e să ne raportăm la România, provocarea vine din gradul redus de digitalizare al instituțiilor publice și al companiilor mici și mijlocii.

„Țara noastră ocupă ultimul loc în Uniunea Europeană, la digitalizarea serviciilor publice și, conform rapoartelor, sub o treime dintre adulți au competențe digitale de bază. În plus, național, nivelul de educație financiară este semnificativ mai mic față de cel al Uniunii Europene, iar procentul clienților din mediul rural, care nu au acces la un bancomat este și el ridicat”, spune Augustin Dobre.

Legat de Europa, lipsa unei legislații privind fintech-urile este un criteriu important. Dar lucrurile evoluează.

Întrebat cum ar vedea plățile în 2050, Augustin Dobre consideră că atunci ele vor fi facilitate de tehnologia blockchain.

„Monedele digitale emise de către băncile centrale (CDBC) vor juca un rol important în noul ecosistem financiar. Avantajele vor fi multiple. Vorbim despre decontări instant pentru comercianți, eliminarea de intermediari, reducerea costurilor de procesare și tranzacții fără fricțiune, oriunde în lume”, spune Augustin.