Am putea începe prin a spune că la baza managementului unui cabinet stomatologic se pleacă de la aceleași principii ca în oricare alt business. Toate businessurile pleacă de la oameni către oameni, doar că în cazul de față vorbim de o altă abordare a serviciilor oferite - un cabinet nu oferă un produs de larg consum și nu se adresează clienților. Aici vorbim de servicii medicale ce vin în întâmpinarea problemelor medicale ale oamenilor, de aceea nu există termenul de client, serviciile adresându-se pacienților.
Mai bine spus, acest business este demarat de către o persoană care a terminat facultatea de profil medical, vorbim despre un specialist în cazuistică, un om care toată viața trebuie să și-o dedice pregătirii continue în domeniul medical.
Dacă în orice alt tip de business antreprenorul poate face aproape tot de unul singur, aici lucrurile sunt oarecum diferite. Medicul specialist ar trebui să se ocupe de pacienți, să coordoneze echipa medicală, să se ocupe de treburile administrative, să pregătească fiecare caz în parte, să se ocupe de strategia de promovare, încasări, programări, etc - pe scurt, ar trebui să fie un fel de robot, dacă mai luăm în calcul și viața personală.
De aceea, într-un mediu concurențial acerb cum este în momentul de față, pentru o cât mai bună desfășurare a activității specifice cabinetului, pentru un management adecvat pieței de profil, dar și pentru posibilitatea de extindere, indicat este ca medicul specialist, deținătorul cabinetului sau clinicii stomatologice să apeleze la o persoană care să își asume integral activitatea profesională coordonării cabinetului sau a clinicii stomatologice. Această persoană fiind, înainte de toate, un ajutor, un om care degrevează medicul de o serie de responsabilități administrative.
Trebuie luat în calcul cât timp pierde un medic pentru întocmirea și depunerea dosarelor către instituțiile publice de avizare, pentru supravegherea stocurilor de consumabile, monitorizarea conduitei personalului și alte sarcini.
Provocările antreprenorilor care vor să își deschidă un cabinet
Dacă cu ani în urmă serviciile stomatologice erau prestate doar în clinicile de stat, acum putem vorbi de o întreagă industrie. Provocările pentru un medic la început de drum sunt la fel de mari ca în orice alt business. Aici putem vorbi de caracteristicile pieței, de poziționare, atragerea de clienți, strategie de marketing, găsirea de personal calificat, dar în primul rând de un business plan realist, făcut pe indicatori economici.
Orice viziune antreprenorială trebuie însoțită de studii și pași bine definiți.
Avem în România consultanță de business pentru cabinete stomatologice?
În momentul de față, nu putem vorbi de o piață a consultanței și a obținerii de autorizații în România. Chiar dacă sectorul activității stomatologice este într-o continuă creștere, acest domeniu este la început de drum. Există consultanță oferită de către furnizorii de echipamente despre cum poți sau cu ce să îți dotezi cabinetul.
În prezent, piața cursurilor de specialitate este pe un trend ascendent, există o școală unde se pot forma managerii de cabinet, dar despre o piață efectivă a managementului și consultanței încă nu putem vorbi.
În afara țării există numeroase firme care se ocupă doar de acest aspect. Oamenii au înțeles că timpul este factorul cheie într-un business și, de ce nu, chiar din viața noastră; au înțeles că a fi un foarte bun profesionist nu înseamnă că poți fi și un manager bun; cu cât activitatea se extinde cu atât și obligațiile profesionale cresc. Trebuie de înțeles că un om care este dispus să își asume anumite obligații administrative în cadrul cabinetului sau clinicii este un partener către dezvoltare, este un motor al evoluției activității propriu-zise.
Abilitatea principală a unui lider este aceea de a ști să delege. Medicul specialist este liderul afacerii sale, iar calea spre o dezvoltare sănătoasă este aceea de a se degreva de anumite sarcini, astfel încât el să se concentreze pe activitatea și know-how-ul său profesional. Cu cât stresul administrativ este mai mic, cu atât calitatea actului medical va fi mai mare.
Înființare firmă/ autorizații cabinet stomatologic
Pentru înființarea unui cabinet stomatologic, în primul rând trebuie aleasă forma de organizare a cabinetului: CMI sau SRL. Activitatea poate fi desfășurată doar de către personalul de specialitate, pentru acesta trebuind să se facă dovada profesională și a dreptului de practică, conform legislației în vigoare.
După aceea, în momentul în care s-a ales spațiul destinat activității conform legislației în vigoare și s-au parcurs pașii de utilare a acestuia pornind de la unitate, până la instrumentarul minim necesar prevăzut în lege, se trece la autorizarea acestuia, proces ce presupune întocmirea dosarelor de avizare și autorizare DSP și Colegiul Medicilor Dentiști din zona de rezidență. Pentru fiecare autoritate în parte se pregătește o documentație separată, iar dacă unitatea este dotată și cu radiologie, trebuie luate aprobările și avizările de la Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare - CNCAN.
Dacă în alte business-uri activitatea se poate desfășura de către o persoană cu spirit antreprenorial, în cazul de față, fără dovada specializării și a dreptului de liberă practică, activitatea propriu-zisă nu se poate desfășura.
Aici nu putem vorbi de o idee de business, aici vorbim de exercitarea dreptului de liberă practică a unei meserii în domeniul sănătății.
Managerul de cabinete: competențe și programe specifice
Un bun manager de cabinet trebuie să fie în primul rând o persoană cu o capacitate organizatorică extraordinară, să aibă calități bune de relaționare, să fie în permanență la curent cu legislația în vigoare, cu metodologiile autorităților; analizează în permanență mediul concurențial și vine cu soluții de adaptare strategică în piață, iar lista poate continuă.
Asta nu înseamnă că un medic nu poate îndeplini aceste calități, dar dacă luăm în calcul timpul și disponibilitatea, acesta ar trebui să fie o persoană multi tasking. Dacă ne gândim la un cabinet care a ajuns la un nivel de pacienți ridicat, medicul se va afla în poziția de a-și diminua ori timpul alocat pacienților, astfel el practicându-și meseria mai puțin, ori de a diminua sau chiar amâna timpul alocat treburilor organizatorice.
La fel ca într-o companie, cu cât aceasta se dezvoltă, proprietarul se vede nevoit să delege din atribuții către oameni specializați pe partea organizatorică. Este un curs firesc al activității antreprenoriale - oricât de mult ne-am dori, nu avem cum să le facem chiar pe toate.
Ce externalizăm și ce rămâne in-house
Bineînțeles, nu putem externaliza partea medicală,. Medicina, din punctul meu de vedere, este ceva care se face în primul rând din pasiune, este o menire pentru omul care a decis să plece pe drumul acesta. Medicină fără dragoste de oameni și profesie nu există, de aceea nu toți suntem făcuți pentru a fi medici, la fel cum nu toți suntem făcuți pentru a fi antreprenori.
Un bun specialist investește în permanență în dezvoltarea profesională, iar odată cu inovarea în știință și medicină, nivelul de învățare este din ce în ce mai mare pentru cine vrea să fie la curent cu ultimele noutăți în domeniul medical. Însă partea organizatorică, partea aceasta de management și adaptare la mediul business al pieței se poate externaliza.
Sfaturi de business pentru dentiști afaceriști
Un medic este în primul rând un lider, activitatea propriu-zisă și echipa se formează în jurul lui. Ce trebuie înțeles este faptul că pe lângă partea frumoasă a meseriei de medic, vine la pachet și partea aceea în care apar problemele sau provocările unui startup.
În momentul în care un medic la început de drum se hotărăște să plece pe cont propriu, trebuie să conștientizeze că va trebui să pună în practică abilitățile antreprenoriale, de aceea întotdeauna un început de drum trebuie să demareze cu un plan bine pus la punct, cu o analiză a pieței, atât a punctelor forte, cât și a celor slabe, iar pe lângă abilitatea de a relaționa cu pacienții, trebuie să facă față cu brio și fluxului de personal, dar și strategiei de promovare.