Principalele arii de impact și rezultate evidențiate în raport pentru anul 2022 sunt:

Susținerea societății civile și a afacerilor cu impact comunitar:

  • În 2022, grupul a acordat finanțări de circa 2.5 milioane de euro pentru dezvoltarea asociațiilor și întreprinderilor sociale, sprijinind crearea a aproximativ 1.800 de locuri de muncă și peste 290.000 de beneficiari.
  • În plus, 127 de organizații au beneficiat de programe de consiliere și accelerare, iar 900 de organizații au putut accesa sprijin din comunitate pentru cauzele lor prin Bursa Binelui, singura platformă de donații necomisionată din România.

Educație financiară prin Școala de Bani, cel mai amplu program de acest fel din România:

  • De asemenea, a fost lansat programul-pilot LifeLab, care urmărește integrarea educației financiare în predarea altor materii. În program participă 2 școli din România, cu peste 65 de profesori și 1.200 de elevi.
  • În 2022, peste 67.000 de copii și adulți au învățat să-și construiască o relație mai bună cu banii prin ateliere de educație financiară organizate de voluntari BCR și asociații partenere, precum și prin cursuri și resurse gratuite accesibile în platforma scoaladebani.ro.

Educație antreprenorială:

  • 32 de startup-uri au fost accelerate în 2022 prin InnovX-BCR, iar afacerile din tehnologie locale au accesat finanțări de 19,7 milioane de euro. Acceleratorul InnovX-BCR își propune să ofere comunității de startup-uri din România acces la cele mai noi tehnologii, educație de top, precum și expunere globală, prin parteneriate cu 47 de jucători locali de top la nivel internațional.
  • Peste 21.000 de antreprenori au beneficiat de acces la educație antreprenorială și informații despre cum pot porni sau dezvolta o afacere prin platforma gratuită Școala de Business.

”După un an de muncă la InnoxV, am învățat că un antreprneor de tech nu are nevoie de un credit bancar. E multă presiune pe cashflow și ca să scaleze are nevoie de mai mulți bani, smart money de la investitori contra acțiuni în companie. Nu au nevoie doar de bani, ci și de advisori. Am aflat direct din teren că un antreprenor în tech are nevoie de patience capital, îl pui azi și ai răbdare până culegi roadele. Ai nevoie de validarea produsului, nimeni nu o să te plătească să rezolvi o nevoie care nu există sau nu e semnificativă”, a povestit Ana Crețu despre începuturile acceleratorului.

Educație digitală:

  • În parteneriat cu platforma Adservio, BCR a sprijinit 21.000 de elevi și 30.000 de părinți din 144 de școli din țară să se conecteze cu instrumente digitale de educație, iar, alături de Brio, a asigurat acces la educație digitală și instrumente de evaluare pentru 1.000 de profesori și 3.000 de elevi.
  • Peste 60.000 de copii și-au dezvoltat și testat competențe pentru viitor în cadrul NextLab Tech, cea mai importantă competiție de robotică din Sud-Estul Europei.

Voluntariat și comunitate:

  • Voluntarii BCR au sprijinit direct în 2022 peste 1.200 de beneficiari ai organizațiilor Teach for Romania și Carusel.
  • Peste 160 de ONG-uri au fost susținute pentru a dezvolta programe de impact în comunitățile locale
  • Grupul BCR a susținut cu peste 235.000 de euro organizațiile care ofereau asistență pentru refugiații ucraineni, iar Caravana BCR a asigurat sprijin de bază direct la granițe.
  • InnovX-BCR și Jobful au lansat platforma jobs4ukr.com, pentru a susține integrarea socială a refugiaților ucraineni prin acces la locuri de muncă. În 2022, în platformă s-au înregistrat peste 8.000 de ucraineni și 2.000 de angajatori.

”Am lăsat totul deoparte pentru că aici puteam avea cel mai mare impact. Atunci ne-am dat seama cât de ușor putem ignora problemele altora și să ne concentrăm pe ale noastre, această perspectivă a unui unghi privilegiat. Și după 15 luni, tot nu știm cum să construim cu adevărat tehnologie care să ajute toți oamenii. Pentru că tehnologia nu trebuie să încurce oamenii să-și facă treaba”, a spus Mihai Cepoi, fondatorul și CEO-ul platformei, la conferință.

Colaborarea a ajutat peste 8.000 de ucraineni să caute joburi în platformă, ceea ce a însemnat că și echipa Jobful a putut să facă pivotarea vizată, și anume aceea de a construi platforma pentru nevoile clienților. Jobful, când a intrat în acceleratorul InnovX acum 3 ani de zile, avea cifră de afaceri de 50.000 de euro, iar acum au ajuns la o creștere de 10 ori mai mare, urmărind o creștere susținută pentru platforma lor.

În acest parcurs, au învățat să fie deschiși la cât mai multe surse de finanțare și să fie ”dependenți de propriile lor sisteme când vine vorba de venituri”, pentru Jobful asta însemnând investiții de peste 1 milion de euro până acum.

De ce e nevoie de economie socială

La evenimentul de lansare a raportului, beneficiari, cât și realizatori ai proiectelor din cadrul BCR Social Finance, au discutat despre economia socială, de ce avem nevoie de educație atât în rândul tinerilor, cât și în rândul adulților și cum poate colabora mediul civic cu cel privat pentru a crea acțiuni de impact. Au discutat:

  • Ștefan Buciuc – CEO BCR Social Finance
  • Nicoleta Deliu-Pașol - Director de Comunicare și CSR, BCR
  • Ana Crețu – Co-fondator InnovX-BCR și manager departament Social Banking BCR
  • Claudia Petrescu – Sociolog, Cercetător Institutul de Cercetare a Calității Vieții
  • Adriana Preda – CEO The Social Incubator
  • Mihai Cepoi – Founder & CEO, Jobful

BCR Social Finance este structurat ca o întreprindere socială, prin care reinvestește profitul pentru a crea acțiuni pe diversele zone alese de grup pentru a crea impact.

Unul dintre produsele cu impact în educație este și creditul de studii, unde anul trecut au fost acordate 70 de credite pentru studenți din universitățile din țară, urmând ca banca să extindă acest produs și pentru universitățile din străinătate. Ce e special la acest produs e că există un profit zero pentru bancă, cheltuielile fiind doar cele pentru a acoperi creditul oferit, ne explică, Ștefan Buciuc în cadrul conferinței.

La conferință a fost și unul dintre beneficiarii BCR Social Finance,The Social Incubator, ONG care a beneficiat de sprijin pentru a primi prima finanțare europeană, care ar fi presupus un sistem de rambursare și finanțare cu întârzieri de 6 luni în plăți care nu puteau suferi amânare. Despre această colaborare, Nicoleta Deliu a spus în cadrul întâlnirii, că ei nu pot avea impact fără ONG-uri puternice, fără a investi în resursa umană și fără a avea persoanele potrivite care să gestioneze bugetele.

„Pentru noi, social banking și social finance înseamnă găsirea de soluții pentru a construi o societate mai bună. Facem asta prin produse și servicii personalizate, adaptate contextului clienților noștri, urmărind trei direcții strategice: sprijin pentru societatea civilă, antreprenoriat și educație. La BCR Social Finance ne dorim să construim pe termen lung, nu doar să deservim nevoile imediate, și considerăm că educație este în centrul tuturor inițiativelor care au impact real. Iar experiența noastră se bazează pe faptul că punem oamenii în contextele necesare pentru a reuși”, a declarat Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.

Susținerea mediului antreprenorial, dezvoltarea comunităților și generarea de impact social sunt esențiale pentru evoluția României, iar proiecte ca InnovX-BCR, Early Innovators, Toolkit for Women Entrepreners și Launch au fost dezvoltate pentru a stimula potențialul antreprenorial al României și pentru a crea obișnuință cu tehnologia.

„Colaborarea și accesul la resurse – nu doar financiare, ci și la resurse umane sau know-how – sunt esențiale la toate nivelurile. E valabil în banking, în zona de antreprenoriat și mai ales în zona de tehnologie și inovație. Noi vom continua să dezvoltăm și să susținem proiectele care încurajează evoluția și tehnologia, care deschid ecosistemul de parteneriate și accelerează inovația, care se integrează în comunitate și aduc plus valoare”, a adăugat Ana Crețu, co-fondator InnovX-BCR și șef departament Social Banking, BCR.