Cum ar fi ca urșii să primească drepturi de autor? Urșii au inspirat atâtea branduri - de la bere, balsam de rufe, îmbrăcăminte până la dulciuri și sucuri. Într-o serie de clipuri lansate pe rețelele de socializare de Agent Green, Charlie Ottley îndeamnă brandurile care folosesc imaginea sau cuvântul "urs" în identitatea lor să plătească dreptul de copyright către urși (bear right) și să contribuie astfel la realizarea unui nou sanctuar în România. Pentru a susține inițiativa Bear Right, companiile pot intra în contact cu un reprezentant al campaniei, online.
Pentru realizarea sanctuarului sunt luate în calcul locații mai ales din județele cu cele mai mari populații de urs, precum Harghita, Mureș, Brașov, Covasna, Vrancea. Arealul ales ar urma să răspundă nevoilor de bază ale urșilor, astfel că gradul de naturalețe al habitatului va avea un rol esențial. Teritoriul trebuie să cuprindă pădure mixtă din compoziția căreia să nu lipsească fagul, o pajiște, apă curgătoare și o baltă. În acest sanctuar, urșii vor putea să-și exprime comportamentul natural și vor avea acces la facilități care să le stimuleze condiția fizică și să-i mențină activi.
Programul va urmări inclusiv reintroducerea în natură a acelor urși care mai pot fi reabilitați.
“Încă de când am ajuns pentru prima dată în România, în 2010, am fost fascinat de natura sa și de fauna bogată de aici. Din păcate lucrurile nu merg bine pentru populațiile de urs brun, o creatură magnifică, periclitată. În mare parte noi, oamenii, suntem responsabili pentru problemele recente apărute din cauza apariției urșilor în mediul nostru - deoarece suntem atât de ocupați să-l punem la pământ pe al lor. Dacă le distrugem teritoriul, forțăm urșii să se apropie mai mult... și atunci îndrăznim să-i învinovățim tot pe ei. Drept urmare, dreptul la viață este focusul acestei campanii, în care ne adesăm în primul rând celor care poartă ursul în identitatea lor, precum nume sau logo-uri. Plătind dreptul către urs, plătim pentru durabilitatea mediului înconjurător, pentru viitorul nostru”, a declarat Charlie Ottley.
Obiectivul campaniei este de a înființa un sanctuar care să salveze, pentru început, 50 de urși. În prima etapă ținta este obținerea celor 30 de hectare necesare, dar și atragerea investițiilor pentru primii 10 urși – costurile totale pentru ca sanctuarul să fie construit și să devină operațional sunt de până la 10.000 euro per urs salvat.
“Prin fondurile pe care le vom strânge din dreptul de autor pentru urși vrem să le cumpărăm animalelor, care altfel ar fi împușcate, dreptul la viață. O întreagă viață în demnitate într-un nou sanctuar în mediul lor natural pentru urșii pe care autoritățile au eșuat să îi ferească de pierderea habitatului și de apropierea fatală de oameni. Sau, după un timp, înapoi în natură dacă reabilitarea lor va mai fi posibilă”, a declarat Gabriel Păun, președintele Agent Green.
În acest mod, Agent Green și Charlie Ottley își doresc să aducă în atenție faptul că în lipsa asigurării măsurilor de coexistență și coadaptare, precum și a degrădării habitatului, conflictul om-urs a atins cote fără precedent, o problemă din care va continua să profite doar vânătoarea de trofee. Iar parte din soluție pentru urșii habituați, considerați de acum obișnuiți cu omul și periculoși, sunt proiectele de educație și crearea unui sanctuar.
La nivel mondial, ursul se numără printre cel mai des întâlnite animale sălbatice în identitatea companiilor, alături de unele domestice, precum câinii, pisiciile și caii, potrivit celor mai recente cercetări. Totodată, este cel mai popular nume de familie din România care are ca origine numele unui animal, conform statisticilor oficiale.
În România se află în continuare cea mai însemnată populație de urs brun din Europa, însă existența acestora este periclitată în special de reducerea habitatelor lor naturale, la care se adaugă schimbările climatice, persecuția oamenilor, dar și vânătoarea de trofee. Cel mai cunoscut caz de urs vânat pentru trofee este cel al uriașului Arthur, împușcat anul acesta într-o arie naturală protejată din județul Covasna, caz semnalat de Agent Green.
Inițiativa, lansată în primă fază către companii și continuată ulterior cu deschiderea donațiilor către persoanele fizice, se adresează tuturor celor care vor să susțină simbolul Carpaților, ursul brun. Oricine va putea face o donație în platforma online dedicată.
Proiectul răspunde în același timp și combaterii schimbărilor climatice. Fiecare companie are, inevitabil, activitate care generează emisii de gaze cu efect de seră, însă acestea pot fi neutralizate sau compensate și dacă susțin astfel de proiecte, prin care sunt conservate păduri care stochează carbon și produc oxigen.
Campania este una non-profit, inițiată de ONG-ul Agent Green și de agenția McCann PR+The New, cu susținerea realizatorului tv britanic Charlie Ottley, cunoscut pentru seria de documentare Wild Carpathia care au promovat România în jurul lumii.