- Ce pot face oamenii în platforma Beesers, câți îngrijitori găsesc în aplicație și ce zone acoperă platforma.
- Un produs complet nou pe piața îngrijirilor la domiciliu. Cum a ajuns Beesers să identifice nevoia, piața și cum rezolvă problema serviciilor medicale specifice.
- Cum a fost primită platforma în România și străinătate și cum plănuiește să rezolve și problema cazurilor sociale care nu-și permit să plătească astfel de servicii.
”Beesers, așa cum ne place nouă să spunem, este spitalul din buzunarul tău sau tehnologia care aduce spitalul acasă pentru cei care nu pot să se deplaseze la spital”, ne spune în câteva cuvinte Ovidiu Tuduruță, fondatorul aplicației care duce îngrijirea medicală în toate casele din România.
Aplicația pentru pacientul care nu poate ajunge la clinică
Ovidiu înțelege foarte bine cât de importantă este îngrijirea oamenilor la domiciliu, a acelor persoane care nu se pot deplasa direct sau au o mobilitate redusă.
”Eu sunt nevăzător, deci eu sunt reflecția imaginii Beesers, parte din target către care se adresează aplicația noastră, și anume persoanele cu mobilitate redusă temporar sau permanent. A fost o aplicație gândită pentru oameni ca mine, care dacă vor să se deplaseze la spital, au nevoie de asistență, de însoțitor. Pentru că depind de o infrastructură stradală inaccesibilă, depind de un oraș unde ei nu se pot descurca independent suficient de bine încât să ajungă în mod autonom la clinică”, ne explică antreprenorul.
Mai mult, mama lui Ovidiu a lucrat ca asistentă peste granițe, ceea ce l-a ajutat pe Ovidiu să traseze niște funcții destul de clare în platformă. A învățat două dimensiuni sub care a construit Beesers:
- Pacientul în nevoie de asistență medicală nu are nevoie doar de-o injecție și gata. Imaginați-vă o persoană în recuperare după o operație, relativ imobilizat la pat. Acesta va avea nevoie de toaletare zilnică, igienă, hrană, pe lângă tratamentul recomandat.
”Asta intră în serviciile sociale, ceea ce înseamnă că partea de îngrijiri la domiciliu are complementar și servicii medicale, și servicii sociale, exact cum se întâmplă în străinătate. Asta am învățat din experiența mamei.”
- În momentul înființării Beesers nu l-au gândit funcțional doar pentru România, au știut de la început că acest proiect va trebui să devină unul mare, un proiect care să poată fi accesat de un procent mare al populației.
”Luăm cazul Italiei, acele sute de zeci, sute mii de familii care au avut posibilitatea să aibă în casă, pentru bunicii lor, un asistent care să le ofere asistență zilnică. Și așa am înțeles că, de fapt, totul pleacă din mecanismul de organizare a sistemului de sănătate, respectiv din componenta de asigurări. Suntem destul de departe ca țară în ceea ce privește organizarea componentelor de asigurări, dar recuperăm repede.”
Business cu impact social
Pe lângă experiența personală, cercetarea a fost un alt element care a confirmat nevoia unui astfel de produs, o dată din discuțiile cu clinicile care ofereau servicii medicale la domiciliu, dar și din convorbirile cu îngrijitorii și asistenții care voiau un nou mod de a-și crește veniturile.
”Un astfel de produs nu era. Există doar prin intermediul Casei Naționale de Asigurări, dar semnificativ sub bugetat. Mai exact, pentru îngrijirile la domiciliu pleacă înspre 1.5% din totalul bugetului anual al Casei Naționale de Asigurări. Extrem de puțin, ținând cont că un procent semnificativ din populație este într-o situație care necesită temporar sau permanent asistență medicală la domiciliu.”
Impactul social a fost la fundația construirii Beesers, dar oportunitatea depistată de Ovidiu i-a activat și latura de antreprenor, unde a simțit că poate aduce valoare socială, dar și să construiască un business. Unul adresat atât celor cu posibilități financiare, cum ar fi tinerii care își pot ajuta de la distanță părinții rămași singuri acasă, dar, speră Ovidiu, și pentru cei cu limitări de bani.
”Una dintre marile noastre frustrări este că zilnic avem între 30 și 50 de solicitări pentru decontare gratuită din partea oamenilor care nu au resursele financiare să-și rezerve, să plătească din sursă proprie un astfel de serviciu, motiv pentru care ne străduim de peste un an jumătate să avem o discuție cu instituțiile cu competență în gestiunea bugetelor publice pentru sănătate și nu reușim”, ne spune Ovidiu.
Din fericire, au existat niște întâlniri și există deschidere spre dialog, iar antreprenorul speră ca follow-up-ul să fie pe măsura planurilor pe care le pot acoperi cu Beesers.
Iar dintre beneficiile majore ale aplicației, Ovidiu enumeră:
- oferirea unor servicii medicale în zonele rurale, unde accesul la medici e mult limitat
- oferirea unor servicii medicale pentru persoanele care nu se pot deplasa la spital/ clinică
- predictibilitatea actelor medicale oferită cu ajutorul tehnologiei. Dacă ai nevoie să faci o injecție la 08:00 și una la 16:00, programezi din aplicație și știi că se va întâmpla atunci când e nevoie.
- trasabilitatea actelor medicale prin care aparținătorii știu exact cine a făcut actul medical, ce a făcut și cum s-a desfășurat.
Cum a crescut Beesers
Primul an al platformei a fost unul axat pe dezvoltarea operațională. Așa au ajuns să acopere toată țara, inclusiv în rural: ”Dacă cineva deschide Beesers și după geolocalizator arată că nu e activitate, ne sună și îl asigurăm că pe o rază de 15-20 de kilometri există cineva și ne ocupăm noi ca respectivul profesionist să ajungă la domiciliu.”
Au o echipă cu peste 400 de asistenți medicali activi, peste 150 de medici, unde unii acoperă și vizite la domiciliu, alții doar partea de consultații la distanță, medici care la rândul lor acoperă cam toate specialitățile medicale și au început să integreze și medici de familie. În ultimele 3 luni au ajuns la o medie zilnică de 30-40 rezervări.
Beesers, de la lansare până acum a adăugat noutăți în platformă și a făcut câteva viraje, astfel încât să se potrivească specificului audienței. Dintre noutățile Beesers, Ovidiu ne spune că nu au rămas doar la nivelul unei platforme prin care se rezervă asistență la domiciliu.
Au adăugat și versiunea web a aplicației, au adăugat și funcția de telemedicină care să completeze serviciile de home care, dar și un modul de call center, pentru că și-au dat seama că au beneficiari care nu se descurcă cu tehnologia din cauza vârstei sau din cauza diferitor dificultăți.
”Acest call center are rol să te ajute să programezi vizită la domiciliu sau consult la distanță”. O altă noutate este și serviciul de match-making, prin care fac management între furnizor și pacient, astfel încât să acopere și zonele în care îngrijirea medicală nu ajunge așa ușor la pacient.
Cum va mai crește Beesers
Anul 2023 este anul vânzărilor, ceea ce Ovidiu și echipa au început deja să facă. Au intrat în programe de suport pentru pacienți, unde companii farmaceutice suportă costul administrării gratuite de tratamente la domiciliu.
Vor concretiza curând mai multe colaborări pentru partea de abonamente medicale cu companii, respectiv abonamente medicale pe care compania le suportă pentru salariați, care să complementeze clasicile abonamente la rețele offline.
”Am început din septembrie anul trecut negocierile. Am început cu 17 companii. În momentul de față avem 6 companii cărora le vom da drumul operațional în aproximativ 2 luni. Companii mari, companii internaționale, unele cu multe mii de salariați.”
Din categoria planuri, Ovidiu speră ca până la final de an să reușească să aibă înrolare și cu Casa Națională de Asigurări. Dacă îi iese asta, spune el că va reuși să facă tot ce e mai bun pentru piața de acasă și se poate gândi la următorii pași.
”Pentru asta m-am apucat de proiect, ca să fac ce n-au avut alții chef să facă. Sigur s-au gândit și alte la această idee. Întâmplarea a fost să fiu primul care o face.”
Cum a fost primit Beesers
Beesers a atras atenția piețelor internaționale, pentru Iordania au primit o invitație și un grant semnficativ pentru a duce produsul la ei pe piață. La Web Summit Lisabona au reușit să aibă întâlniri cu reprezentanții mai multor state. Ceea ce cumva îi lasă un gust amar lui Ovidiu, asta vizavi de felul greoi în care se mișcă lucrurile în propria țară.
”E foarte trist pentru că demonstrează că românii vor avea succes în România doar dacă reușesc să aibă succes în altă parte.”
Dacă relațiile care să aducă valoarea socială dorită de Ovidiu se mișcă mai greu, Beesers a atras atenția investitorilor încă de la lansare. Au primit 40000 de euro finanțare în cadrul unui proiect pentru români cu statut de rezident în diasporă, apoi 80000 de euro finanțe proprii și bani de la un Angel Investor, după care, după lansare, s-au alăturat 4 investitori cu un buget de jumătate milion. A urmat o nouă rundă în 2022, pe care au absolvit-o treptat, de 700.000 de euro până acum, de la aceiași investitori și încă alți 3.
”În total ne apropiem de 1.200.000 de euro bani atrași efectiv, plus încă o altă sumă pentru care încă trebuie să ne mai atingem câteva obiective.”
Beesers e în modul activ de vânzare și dezvoltare, vizând și piețele internaționale, dar având și componenta socială în oglinda retrovizoare, așa cum îl îndrumă sufletul de ONG-ist pe Ovidiu să facă din orice afacere.