Am descoperit universul bijuteriilor fine ale IONA în urmă cu 3 ani, mai întâi din postura de client. Mi-am dorit să aflu și povestea din spatele brandului iar Simona mi-a împărtășit acum parcursul IONA de la idee la un business de bijuterii în care piesele sunt purtate de românce din toată țara. Iar drumul IONA continuă, Simona dorindu-și să le aducă bijuterii fine din aur femeilor din întreaga Europă. Cum deschizi un business de fine jewelry în România? Descoperă în materialul nostru.

Simona Telteu, fondatoarea brandului IONA, a reușit să transforme bijuteriile din aur, pe care poate eram tentați să le privim ca un apanaj al statutului sau să le asociem cu o anumită vârstă, în ceva cool și un ”lux” pe care ni-l permitem oricare dintre noi indiferent de moment.

După ce și-a găsit maturitatea profesională, așa cum spune chiar ea, după aproape 12 ani de corporație și lucrat în echipe de marketing în care a coordonat bugete semnificative, Simona și-a dorit un alt parcurs.

O decizie gândită îndelung

L-a găsit în universul bijuteriei, însă nu aruncându-se direct în ”burta peștelui”, o decizie de impuls, ci după ce a studiat piața bijuteriilor fine din România și a identificat oportunitățile de dezvoltare în online.

”În bijuterie, educația mea a început în 2017 cu absolvirea cursurilor de bijuterie contemporană la Assemblage, pe atunci singura școală de bijuterie de autor din București. Mai departe am continuat cu obținerea certificării de gemolog (specializare în evaluarea diamantelor) la Centrul Gemologic Român”, ne povestește Simona, precizând faptul că în dezvoltarea IONA este implicată mai întâi ca om de business, și apoi ca om de marketing într-o industrie de fine jewelry.

Ideea pentru apariția IONA i-a venit tot în 2017, pornind de la dezvoltarea ecommerce-ului, care pe atunci nu era atât de accelerată.

”Am pornit de la conceptul de affordable fine jewelry, bijuterii fine din aur, accesibile deopotrivă din perspectiva bugetului și a disponibilității de cumpărare. Ne-am diferențiat încă de la început prin design și prin comunicarea mai prietenoasă. Bijuteriile IONA sunt bijuterii care pot fi purtate în fiecare zi, cumpărate de femei fără să aștepte o ocazie specială sau să le primească de la cineva (iubit, soț, colegi, etc). Ușor, ușor vedem cum se schimbă obiceiurile de consum în România și suntem încântați să fim parte din această schimbare. Tradițional, bijuteriile fine din aur au fost bijuterii oferite cadou, bijuterii pe care o femeie nu și le-ar fi cumpărat vreodată singură, însă acest lucru a început să se schimbe pe măsură ce puterea de cumpărare a femeilor a crescut”, explică Simona motivația din spatele poziționării IONA ca business de affordable jewelry.

De ajutor a fost și faptul că a gândit IONA ca business în care vânzările să se desfășoare preponderent online – există și un showroom în București -, pentru a putea ajunge la un grup cât mai mare de cliente, din orice colț al țării.

”Ajungem la femei, din orașe medii și mici din România, la care nu am fi ajuns decât printr-o investiție mult mai mare într-o rețea fizică de magazine”, spune Simona.

Cum câștigi încrederea clienților

Totuși, să vinzi bijuterii de aur online vine la pachet cu o serie de provocări. Una dintre ele: încrederea consumatorilor.

”Sigur că provocările sunt extrem de multe, începând de la încrederea în achizițiile online și până la poziționarea într-o industrie a extremelor. La început ne-am lovit de o barieră puternică de intrare pentru că încrederea clienților de a cumpăra bijuterii din aur în online a fost scăzută, însă pe măsură ce notorietatea brandului a crescut aceste lucruri s-au reglat de la sine. S-a creat o comunitate puternică în jurul brandului IONA, avem foarte multe recenzii din partea clienților, iar această autenticitate nu se poate mima. Nu ai cum să falsifici reacțiile clienților”, afirmă Simona.

O altă provocare despre care vorbește fondatoarea IONA are de-a face cu polarizarea pieței bijuteriilor din aur.

Astfel, după cum spune Simona Telteu, pe de-o parte există bijuteriile cu vânzare la gram și pe de altă parte sunt bijuteriile fine din aur, cu lucrături complexe și frumoase, dar la prețuri foarte ridicate.

”Bistro-ul” bijuteriilor din aur

”Poziționându-ne la mijloc, evident că am fost comparați cu cele două extreme care, din punctul nostru de vedere sunt atât de dominante pe piața din România încât au adus un real deserviciu consumului de bijuterii. În bijuteria cu vânzare la preț per gram nu ai loc de cuantificare a muncii de design și creație, nu ai unde să incluzi efortul și priceperea bijutierului. Plătești pur și simplu pentru metalul prețios”, afirmă ea, făcând o comparație cu domeniul HoReCa: vânzarea la preț per gram este un fel de “cantină cu autoservire (împinge tava)”, saltul următor fiind spre restaurantele gourmet, eventual cu stele Michelin.

Așadar, lipsesc ”gastropub-urile” și ”bistro-urile” din piață, nișa pe care s-a poziționat IONA în lumea bijuteriilor.

”Domeniul bijuteriilor fine din aur este un domeniu în care trebuie să câștigi încrederea clienților. Evident acest lucru se realizează mai greu în online decât într-un magazin fizic. Pe de altă parte, o dată ce ai reușit să-ți creezi o reputație și o comunitate stabilă în jurul brandului, online-ul îți permite să te dezvolți mult mai mult”, detaliază fondatoarea IONA.

Simona Telteu a construit IONA cu o investiție inițială de circa 80.000 de euro, iar banii s-au dus, în marea lor parte, spre realizarea structurii de ecommerce, stocuri și amenajarea inițială a showroom-ului din București.

Investiția în atelier a venit în pasul următor și este un proces continuu, după cum precizează fondatoarea IONA.

”Tehnologia avansează și avem nevoie de echipamente care să ne ducă în etapa următoare de dezvoltare”, adaugă ea și precizează că, la nivel de autorizații, pentru că echipa atelierului lucrează cu metale și pietre prețioase, există o legislație specifică pe care trebuie să o respecte.

”Nu e imposibil de urmat, nu ne-a fost greu să deschidem atelierul, dar în permanență trebuie să fim atenți la eventualele schimbări legislative”.

Pentru că un magazin fizic nu este, în continuare, o prioritate pentru Simona, fondatoarea IONA nu caută noi angajați pentru activitatea de retail, concentrându-se pe consolidarea echipei de bijutieri și de specialiști în ecommerce.

”Avem cei mai implicați colegi și acest lucru se simte din calitatea bijuteriilor și serviciilor IONA. Suntem o echipă de 6 și ne interesează să ne extindem. Da, este greu să găsești bijutieri și sunt specializări diferite: bijutieri care știu să lucreze preponderent verighete la strunguri, specialiști în sertizare (montarea pietrelor prețioase), specialiști în modelare în ceară și turnare. Noi am avut noroc, iar mai departe va ține 100% de noi să ne formăm viitorii colegi”, declară ea.

Un business de 300.000 euro/an

În ceea ce privește rezultatele de business, IONA a încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de aproximativ 985.000 lei, ”o creștere moderată față de anul anterior”, așa cum precizează Simona.

Pentru IONA, 2022 a fost un an al consolidării echipei și al definirii strategiei de dezvoltare. ”Am avut nevoie de această etapă de așezare post-pandemie ca să ne dăm seama în ce direcție ne dorim să ne dezvoltăm”, adaugă fondatoarea IONA.

Pentru acest an, Simona și-a propus să ajungă la o cifră de afaceri de aproximativ 300.000 euro și ca business-ul să se dezvolte pe două noi segmente de produse.

Un element important pe care fondatoarea IONA și l-a propus pentru acest an vizează extinderea pe piețele din UE prin listarea bijuteriilor IONA pe două marketplace-uri luxury.

”Pentru 2023 ne propunem să ne continuăm creșterea pe piața din România prin introducerea a două noi game de bijuterii și ieșirea pe piețele din UE prin intermediul marketplace-urilor luxury”, declară Simona Telteu precizând că nu exclude oportunitățile de francizare pentru dezvoltarea business-ului, chiar dacă pentru moment nu se concentrează în mod activ în această direcție.

”Focusul nostru pentru următorii ani este să ne creștem exponențial baza de clienți recurenți (nucleul comunității IONA) și să creăm bijuterii cu un design atât de clar și de ușor de identificat încât acesta să devină principalul nostru diferențiator. Deja o facem și primim constant poze de clienți și prieteni care ne văd bijuteriile purtate pe stradă de alte femei”, concluzionează Simona Telteu, fondatoarea IONA.


Proiectul „Antreprenori” este sustinul de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.